نداشتن رتبه، نقص داور قرآنی نیست/ رزومه داوران منتشر شود
کد خبر: 3826495
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

نداشتن رتبه، نقص داور قرآنی نیست/ رزومه داوران منتشر شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داوری مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن خوزستان در بخش بانوان با انتقاداتی از سوی شرکت‌کنندگان همراه بود؛ متن زیر گفت‌وگوی ایکنا با سرپرست هیئت داوران این دوره از مسابقات است که به این انتقادات پاسخ گفته است.

خان‌بابا

مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن خوزستان در روزهای 20 و 21 تیرماه در اهواز برگزار شد. داوری این دوره از مسابقات در بخش بانوان با انتقاداتی از سوی شرکت‌کنندگان همراه بود؛ برخی از شرکت‌کنندگان درباره اینکه رزومه‌ای از داوران ندیده‌اند یا آنها در هیچ مسابقه‌ای رتبه کسب کرده‌اند اعتراض داشتند. به همین منظور ایکنا با سرپرست هیئت داوران چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان خوزستان گفت‌وگو کرده است.

مژگان خان‌بابا، سرپرست هیئت داوران چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان از استان‌های فعال به شمار می‌رود؛ به طوری که در روز اول 138 و در روز دوم 113 شرکت‌کننده داشتیم و به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان مسابقات در دو سالن برگزار شد.

حق شرکت‌کننده است که از رزومه داور مطلع باشد

وی ادامه داد: با اینکه خوزستان از لحاظ امکانات مالی و مادی از جمله استان‌های کم‌ برخوردار است اما قاریان و حافظان خوبی دارد که خودجوش خودشان را بالا کشیده‌ و در سطح کشوری و بین‌المللی مطرح هستند.

خان‌بابا درباره هیئت داوران بخش بانوان این دوره از مسابقات، گفت: هیئت داوران رشته‌های تحقیق، ترتیل و دعاخوانی را به جهت اینکه برخی از آنها داوران کشوری و بین‌المللی هستند، می‌شناسم اما چون برای سال اول است که به مسابقات قرآن خوزستان می‌آیم، با داوران رشته حفظ به تازگی آشنا شده‌ام.

سرپرست هیئت داوران چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان خوزستان بیان کرد: حق شرکت‌کننده است که از رزومه داور مطلع باشد؛ ظاهراً استان‌ها در فضای مجازی کانالی تشکیل می‌دهند و شرکت‌کنندگان را در آن عضو می‌‌کنند. باید رزومه داوران برای شرکت‌کنندگان منتشر شود و اگر ابهامی برایشان وجود داشته باشد، مسئولان اوقاف آنها را برطرف کنند.

اشکالات داوری کم و بیش وجود دارد

وی افزود: اشکالات داوری کم و بیش در هر جا وجود دارد؛ ناظر سازمان اوقاف و امور خیریه به همین دلیل اینجاست تا این نقاط ضعف را رصد کرده و برطرف کند؛ خوشبختانه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از سال گذشته حرکتی را شروع کرده که در آن دوره‌های متعدد داوری را با نظارت‌های مستمر با حضور داوران هم در فضای مجازی و هم به صورت حضوری برگزار می‌کند که این اقدام در عملکرد داوران تأثیر می‌گذارد؛ اگر بدانیم که این ضعف درباره داوران خوزستان در بخش بانوان وجود دارد و این داوران کاریزما و توانایی داوری را داشته باشند حتماً ناظر اوقاف برای شرکت آنها در این دوره‌ها اقدام خواهد کرد.

خان‌بابا در پاسخ به این پرسش که داور حتماً باید در مسابقات رتبه داشته باشد؟ توضیح داد: اینکه داور، شرکت‌کننده مسابقات بوده باشد، ضروری است چراکه برای درک متسابق باید با فضای مسابقه آشنایی داشته باشد؛ یعنی باید بداند حس شرکت کننده پشت میکروفن چیست و درک درستی از آن حس داشته باشد و هر چقدر در این زمینه حرفه‌ای تر باشد، قطعاً بر عملکرد داوری تأثیرگذارتر خواهد بود. شرکت در مسابقات برای داور ضروری است اما داشتن رتبه امتیاز است و نداشتن آن نقص به شمار نمی‌رود.

انتهای پیام

captcha