اقدام مشترک ۲۴ هزار کانون مساجد برای انتشار محتوای دینی در فضای مجازی
کد خبر: 3826508
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۳
رئیس کارگروه فضای مجازی دهه کرامت خبر داد:

اقدام مشترک ۲۴ هزار کانون مساجد برای انتشار محتوای دینی در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت با اشاره به اینکه در این دهه محتوا‌های تازه‌ای را در شبکه‌های مجازی از طریق 24 هزار کانون فرهنگی ــ هنری مساجد کشور منتشر کرده‎ایم، گفت: شعار برنامه‌های امسال «خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» انتخاب شد، چراکه اگر مهربانی به رسم ائمه(ع) باشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام امیر ارزانی، رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به برنامه‎ها و فعالیت‎های این کارگروه در دهه کرامت، گفت: دهه کرامت یکی از مصادیق آیه شریفه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» است؛ چرا که «مؤدت» در این آیه به معنی ابراز و اظهار محبت به اهل بیت(ع) است. ایام دهه کرامت نیز بیانگر چنین امری است، چراکه معتقدیم یکی از اهداف بزرگداشت دهه کرامت، معرفت‌افزایی و ترویج معارف اهل بیت(ع) در قالب‌های نوین از جمله استفاده از فضای مجازی در جامعه به‎ ویژه نسل جوان است.

وی با پرداختن به جایگاه اطلاع‎رسانی و تبلیغ و ترویج احادیث و پیام‎های ائمه معصومین(ع)، به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان می‎فرمایند: «رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا؛ خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند»، یا امام باقر(ع) نیز در حدیثی می‎فرمایند‌: «اگر مردم فواید کلام ما را درک کنند و شیرینی آن را بچشند به‌ طور قطع و یقین از ما تبعیت خواهند کرد»؛ بر همین اساس، رویکرد اصلی ما در برنامه‌های دهه کرامت، ترویج معارف ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام ارزانی ادامه داد: نزدیک به ۱۲ سال است که شورایی به نام بزرگداشت دهه کرامت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست مدیرکانون‎های فرهنگی و هنری مساجد کشور تشکیل شده است. امسال بیش از ۳۴ دستگاه عضو این شورا هستند که از جمله اعضای آن می‎توان به اعتاب مقدسه حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت احمدبن موسی(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرد. همچنین بسیاری از نهاد‌ها و مراکز فرهنگی کشور عضو این شورا هستند.

رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در ادامه گفت: اتفاقات خوبی در این دوره از شورا جهت هم‌افزایی هرچه بیشتر میان دستگاه‌ها رخ داد که یکی از مهمترین آن‌ها تشکیل شش کارگروه تخصصی بود. این شش مورد شامل کارگروه هیئت اندیشه‌ورز با مسئولیت حوزه علمیه، کارگروه اقوام، ملل و مذاهب، با مسئولیت سازمان تقریب مذاهب اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کارگروه محتوایی با مسئولیت حرم حضرت معصومه(س)، کارگروه هنری، با مسئولیت بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، کارگروه دانشگاهیان و کارگروه ارتباطات و فضای مجازی با مسئولیت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است.
 
اطلاع‌رسانی پررنگ برنامه‌های امسال دهه کرامت 
وی در ادامه به ضرورت اطلاع‎رسانی در این دهه پرداخت و تصریح کرد: سال‎های گذشته نحوه اطلاع‎رسانی دهه کرامت پررنگ و پرقدرت نبود و در جلسات بسیاری که با اعضای شورا هم برگزار شد و همگی اذعان داشتند، آن طور که باید و شاید این اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شد. بر همین اساس اولین تصمیمی که گرفته شد این بود که دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مانند صدا و سیما، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، مدیران اعتاب مقدسه چهارگانه و سایر دستگاه‌های فرهنگی پای کار بیایند و گوشه‌ای از کار را بگیرند و جلو ببرند.

حجت‌الاسلام ارزانی اضافه کرد: بعد از تشکیل این کارگروه، یکی از کار‌های خوبی که انجام شد، رونمایی از سایت دهه کرامت بود. پیش‎از این بسیاری از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی گلایه کرده بودند که چگونه می‌توانیم اخبار دهه کرامت را دنبال کنیم و چرا میزکار مشخصی برای این ایام تدارک دیده نمی‌شود؛ لذا تصمیم بر آن شد تا سایت مرجعی برای اخبار دهه کرامت تهیه شود؛ این سایت در نیمه ماه مبارک رمضان در سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) راه‌اندازی شد و کار خود را آغاز کرد.

رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور گفت: اقدام دیگری که در این زمینه شکل گرفت، رایزنی با صدا و سیما بود تا برنامه‌های دهه کرامت با قدرت و کیفیت بهتری از طریق رسانه ملی اطلاع‎رسانی شود. یکی دیگر از کار‌های خوبی که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما انجام شد، درگیر کردن رسانه‌های خارجی بود. در این جریان بیش از ۱۱۰ رسانه خارجی فعال در ایران برای پوشش برنامه‌های دهه کرامت کشور اهتمام جدی از خود نشان دادند.
 
انتشار تولیدات هنری در شبکه‌های مجازی
حجت‌الاسلام ارزانی گفت: در حوزه فضای مجازی هم علاوه‎ بر استفاده از تولیدات و محتوا‌های گذشته، تولیدات تازه‌ای در قالب‌های موشن‌گرافیک، کلیپ، تیزر، پوستر و مانند آن‌ها از سوی کارگروه‌های هنری تهیه و در شبکه‌های مجازی و از طریق 24 هزار کانون فرهنگی ــ هنری در مساجد کشور اطلاع‌رسانی شد.

وی با بیان اینکه شعار محوری برنامه‌های امسال «خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» انتخاب شده است، افزود: بر همین اساس از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه درخواست کردیم تا مصادیق این مهربانی را تبیین و مطالب و محتوا‌ها را در اختیار ما قرار دهند. اگر بتوانیم این پیام‎ها را به درستی تبیین کنیم، در واقع توانسته‎ایم مهربانی را به شیوه اهل بیت(ع) گسترش دهیم. اگر مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع) باشد، خیلی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه نه تنها کاهش پیدا می‌کند، بلکه به کلی از بین خواهد رفت.

برنامه‌های شاخص دهه کرامت
حجت‌الاسلام ارزانی به برنامه‌های شاخص دهه کرامت نیز پرداخت و گفت: برخی از این برنامه‌ها شامل طرح ملی و بین‌المللی «زیر سایه خورشید» در دو هزار نقطه شهری، روستایی و عشایری و در کشور‌هایی مثل ترکیه، عراق، گرجستان، ترکمنستان، آذربایجان، هندوستان و افغانستان به همت آستان قدس رضوی است. همچنین اعطای شش هزار تسهیلات قرض‌الحسنه وام پنج میلیون تومانی، کمک‌هزینه خرید جهیزیه زوج‌های جوان، مراسم اهدای ۷۲۰ جهیزیه به زوج‌های نیازمند با مشارکت قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج به همت آستان قدس رضوی و برگزاری نخستین کنگره ملی شعر فاطمی با حضور شاعران برجسته ملی با موضوع شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) و برگزاری جشنواره مردمی کرامت در بخش‌های «نذر شادی»، «کاروان کرامت» و «جشن دختران آفتاب» از دیگر برنامه‎های ماست.

رئیس کارگروه ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در پایان با تأکید بر اینکه دهه کرامت فرصت و بهانه‌ای برای ترویج معارف اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های عضو بتوانیم در این زمینه فعالیت‌های مؤثری را انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha