اقدامات جدید وزارت ارشاد برای افزایش سهم تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3828794
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
فقهی‌زاده تبیین کرد:

اقدامات جدید وزارت ارشاد برای افزایش سهم تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه درصدد کمک به تولید محتوا‌های قرآنی در فضا‌ی مجازی هستیم و سعی می‌کنیم این محتوا‌ها را در قالب رسانه‌های جدید بسط و گسترش دهیم، از به‌کارگیری هنر و ابزار‌های نو در این زمینه خبر داد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث و محتوای قرآنی در فضای مجازی و اقدامات این معاونت در این حوزه گفت: ورود به فعالیت‌های حوزه فضای مجازی می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر جامعه‌ای گسترده‌ بگذارد. بنابراین لازم است این حضور به منزله یک راهبرد جدی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد جهت‌دهی صحیح به فعالیت‌های قرآنی است، افزود: اگر بتوانیم ترویج و تبلیغ صحیح آموز‌ه‌های قرآنی در فضا‌های مختلف به‌خصوص فضای مجازی را انجام دهیم، قطعاً می‌توانیم این فعالیت‌ها را نه تنها در داخل کشور بلکه در کل دنیا منعکس و منتشر کنیم و در این صورت جامعه کثیری را با آموز‌ه‌های دینی و قرآنی آشنا خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزه‌های قرآنی بر دل تمامی بشریت می‌نشیند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، اظهار کرد: آموزه‌های قرآنی با فطرت انسان‌ها ارتباط برقرار می کند. به همین جهت انسان‌ها از این آموزه‌ها تبعیت خواهند کرد.
 
لزوم آینده‌نگری در عرصه تولید محتوای قرآنی 
فقهی‌زاده در ادامه به ضرورت فعالیت در فضای مجازی پرداخت و تأکید کرد: اولین جشنواره تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی هفته گذشته برگزار شد و نگاه ما در برگزاری چنین جشنواره‌هایی تقویت گفتمان قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی بود؛ به‌ویژه وقتی که زبان تصویر از آن به سخن می‌آید، بسیاری از مرز‌ها برداشته می‌شود و امیدواریم در برنامه‌ریزی که در معاونت قرآن در نظر گرفته‌ایم این جشنواره بتواند غنی‌تر، پرمایه‌تر، مؤثرتر و با پیش‌بینی آینده‌نگرانه‌تری به صورت جدی در عرصه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی برگزار شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این جشنواره هر دوسال یک‌بار به‌ صورت جدی و اثرگذار برگزار شود، ادامه داد: ما درصدد کمک به تولید محتوا‌های قرآنی در فضا‌ی مجازی هستیم و سعی می‌کنیم این محتوا‌ها را در قالب رسانه‌های جدید بسط و گسترش دهیم. ترویج قرآن در محیط خانواده از طریق فضای مجازی یکی از ضروریات فعلی است. همچنین برنامه داریم تا با جلب مشارکت حداکثری بخش خصوصی و فعالان قرآنی در سطح ملی و تا حدودی بین‌المللی و توجه خاص به استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های نوین در این فضا به یک اقدام اثرگذار و مثبت دست پیدا کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز در معاونت قرآن و عترت گفت‌وگو‌هایی را برای پرداختن هرچه بیشتر به قرآن‌
درصددیم تا اقدامات مشخص و روشنی را برای تبلیغ و تبیین مؤثر مبانی قرآنی و دینی در جامعه انجام دهیم
کریم شروع کرده‎ایم، گفت: به‌ دنبال این هستیم تا اقدامات مشخص و روشنی را برای تبلیغ و تبیین مؤثر مبانی قرآنی و دینی در جامعه داشته باشیم. از این طریق درصددیم تا مخاطبان بیشتری را درگیر مفاهیم قرآنی کنیم و نهایتاً آن‌ها را به این فعالیت‌ها برانگیزیم؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که با به‌کارگیری هنر و ابزار‌های نو از جمله فضای مجازی در ثمر بخشیدن به تولید محتوای فاخر در فضای مجازی می‎توانیم این فعالیت را به بهترین شیوه خود اجرا کنیم.

فقهی‌زاده در خصوص برنامه‌ریزی این معاونت برای ساماندهی محتوا‌های قرآنی موجود در فضای مجازی و بهره‌برداری صحیح از آنها به ایکنا گفت: ما با شروع به‌کار این جشنواره احساس کردیم که ساماندهی محتوا‌های قرآنی موجود در فضای مجازی و بهره‌برداری صحیح از آن‌ها برای رفع مهجوریت قرآن نیاز امروز ماست و یکی از وظاف ما جمع‌آوری این آثار و ایجاد زمینه برای استفاده هرچه بیشتر و بهتر از آنهاست؛ لذا تلاش می‌کنیم از طریق رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری و مجازی زمینه‌های استفاده از محتوا‌های موجود را به صورت عملی تقویت کنیم.
 
ضرورت فعالیت جدی فعالان قرآنی در فضای مجازی 
وی ادامه داد: بعد از برگزاری این دوره در تلاشیم تا برنامه‌ریزی و تقویت ارتباط با مخاطبان و کسانی که می‌توانند آثار تولیدشده را در فضای مجازی منتشر کنند انجام شود و آنها را به سمع و نظر مخاطبان برسانند تا ضمن گسترش محتوا، مورد استفاده عموم هم قرار گیرند. البته برای افزایش سهم تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی باید به دنبال جوانان رفت و منتظر نبود که آن‌ها به‌خودی‌خود وارد فضای مجازی شوند و به فعالیت‌های قرآنی بپردازند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فضای مجازی امروز عرصه‌ای را روبه‌روی ما گشوده است که ضرورت دارد تا فعالان قرآنی
فضای مجازی امروز عرصه‌ای را روبه‌روی ما گشوده است که ضرورت دارد تا قرآنیان جامعه هم در این فضا حضور جدی پیدا کنند
جامعه هم در این فضا حضور جدی پیدا کنند و از طریق رسانه‌های نوین و استفاده از آن‌ها تبلیغ و ترویج محتوای قرآنی را انجام دهند. اولیای خدا پیامبران الهی و معصومین(ع) از هر فرصتی برای تبلیغ و ترویج دین خدا و آموزه‌های قرآن به بهترین نحو استفاده می‌کردند و فعالان و دغدغه‌مندان ما هم باید از این فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

وی در پایان به ظرفیت‌هایی پرداخت که می‌توان در فضای مجازی به محتوا تبدیل کرد و از آن‌ها بهره‌ برد و گفت: فعالیت‌هایی مانند نقاشی، نقاشی خط، عکاسی مدرن و تصویرسازی، موشن‌گرافیک و کلیپ‌های جذاب از جمله هنر‌های جدید و تازه‌ای هستند که در فضای مجازی قابلیت انتشار دارند و بر همین اساس معاونت قرآن و عترت سعی کرده به سمت استفاده از این هنر‌ها  در فضای مجازی حرکت کند. هدف ما رفتارسازی مبتنی بر قرآن و ایجاد تغییر در رفتار و فرهنگ براساس قرآن است که فقط به حفظ، قرائت و هنر‌های قرآنی ختم نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha