مرمت ارگ کریم‌خان زند آغاز شد
کد خبر: 3828896
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷

مرمت ارگ کریم‌خان زند آغاز شد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل میراث فرهنگی فارس از آغاز عملیات مرمت بخش‌هایی از بنای تاریخی ارگ کریم‌خان زند در شیراز خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی فارس امروز، 30 تیرماه از آغاز عملیات مرمت بخش‌هایی از بنای تاریخی ارگ کریم‌خان زند خبر داد و گفت: مرمت این بنای تاریخی دوره زندیه با اعتباری بالغ بر 3 میلیاردریال از محل اعتبارات ملی و استانی آغاز شد.
وی افزود: این مرمت در بخش‌های سازه آجری بادگیری‌ها، تعمیرات آجرکاری و بندکشی برج‌های چهارگانه، جان پناهای بخش خارجی بام، اجرای کف فرش اتاق واقع در ضلع جنوبی ارگ، مسقف كردن حوض واقع در گوشه جنوب غرب بام با استفاده از سازه موقت، توسط مرمتگران و متخصصین میراث فرهنگی فارس در دست انجام است.
امیری به مدت زمان اجرای پروژه نیز اشاره کرد و گفت: عملیات مرمت از 20 تیرماه 98 آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا آخر شهریورماه سال جاری پایان یابد.
بنا بر این گزارش، در سه ماه ابتدای سال 98، در مجموع 234 هزار و 745 بازدید داخلی و خارجی از این مکان تاریخی صورت گرفته است.
ارگ کریم‌خانی، مهم‌ترین و بزرگترین بنا از دوران زندیه است که در سال 1180 هجری قمری به دستور کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز ساخته شد و به عنوان مرکز حکومت وی و خاندان زندیه و همچنین محل سکونت آنان مورد استفاده قرار گرفت. این بنای ارزشمند در سال 1351 با شماره 918 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یادآور می‌شود، ارگ كریم‌خانی به همراه مسجد و حمام وكیل به عنوان مجموعه گردشگری زندیه،‌ در طول سال پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و حارجی است.
انتهای پیام

captcha