حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است
کد خبر: 3829227
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳

حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است

گروه اجتماعی ـ یک مدرس دانشگاه بیان کرد: هر جهت‌دهی و حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است و نقش محوری را در این سیستم، معلم ایفا می‌کند. امروز معلم‌ها با استفاده از روش‌های آموزشی و تربیتی نوین متعددی که وجود دارد، می‌توانند جامعه را به سمت اهداف متعالی سوق دهند.

حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدآقا حسینی، مدرس دانشگاه امروز 31 تیرماه در دهمین مجمع عمومی انجمن فرهنگی ثارالله همدان پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش استان، به بیان دو نکته در حوزه سیستم آموزش و تبلیغ در کشور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس پژوهشی که یونسکو در کشورهای مسلمین انجام داده‌، میزان سخنرانی‌ها در جوامع مسلمین، سمت و سو و تأثیرات آن بر مخاطبان مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج قابل ذکری از آن حاصل شده‌است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقریبا هر هفته یک خطبه نمازجمعه در هر یک از شهرهای کشور ایراد می‌شود و غالبا در هر نمازجمعه، یک سخنران هم پیش از خطبه به ایراد سخن می‌پردازد می‌توان گفت حدود 1800 صاحب فکر طی هر هفته در نمازجمعه‌های کشور سخنرانی می‌کنند و این عدد به اضافه سخنرانی مساجد، سخنرانی‌های مناسبتی ماه محرم و رمضان و ... به عدد بزرگتر و قابل توجهی می‌رسد.
حسینی ادامه داد: پژوهش مذکور به این نتیجه ختم شده‌است که سخنرانی‌هایی که در کشور ایران صورت می‌گیرد غالبا دارای روح و عمق نبوده و از اثرگذاری لازم برخوردار نیست به همین علت در برخی از موضوعات، به میزان افزایش سخنرانی‌ها معضلات اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.
وی با طرح اینکه باید این حلقه مفقوده مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، بیان کرد: متأسفانه در کشور ما مغز دین مورد بحث سخنرانی‌ها نیست و لایه‌های ظاهری مورد بحث و سخن قرار می‌گیرد بر این اساس باید در گام دوم انقلاب، مغز و محتوای دین را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تأکید بر اینکه هر چه در 40 سال نخست انقلاب از پوسته و لایه‌های ظاهری گفته‌ایم کافی است، بیان کرد: وقت آن رسیده با محوریت بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم، به عمق و محتوای مباحث دینی با نکته‌سنجی و دقت بیشتری پرداخته شود که در غیر این صورت هر آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم از دست خواهد رفت.
وی تأکید کرد: امروز بر آموزش و پرورش لازم است به فرزندان ما آگاهی داده و آنها را در تعمیق باورهای دینی هدایت و راهنمایی کند چرا که طبق فرمایش امیرمؤمنان علی علیه‌السلام باید فرزندانمان را برای زمانه خودشان تربیت کنیم.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: هر جهت‌دهی و حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است و نقش محوری را در این سیستم، معلم ایفا می‌کند. امروز معلم‌ها با استفاده از روش‌های آموزشی و تربیتی نوین متعددی که وجود دارد، می‌توانند جامعه را به سمت اهداف متعالی سوق دهند.صاحب‌نظران معتقدند حتی می‌توان از قصه‌های مختلف و روش‌های قصه‌درمانی برای تربیت و تزکیه کودکان بهره برد و در این مسیر چه قصه و داستانی ارزنده‌تر از قصه‌های قرآنی؟!

تحقق تربیت صحیح در سیستم آموزش و پرورش
حسینی در پایان عنوان کرد: هر کار و عمل ما در دنیا اثر وضعی دارد و هر یک از ما در شرایطی که در زندگی داریم اثر وضعی آن شرایط و اقدامات بر جامعه مترتب خواهد بود و به همان اندازه اثر آن را در زندگی دریافت خواهیم کرد پس چه بهتر که اثری که در این دنیا بر زندگی خود و دیگران می‌گذاریم بهترین نوع اثرگذاری باشد و این در نتیجه تربیت صحیح در سیستم آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان در ادامه این جلسه ضمن تشریح ابعاد و علل چگونگی و چرایی شکل‌گیری این انجمن فرهنگی گفت: این انجمن طی دو سالی که از شکل‌گیری آن می‌گذرد، با هدف حفظ و تداوم مسیر انقلاب اسلامی، اقدامات متعددی را با رویکرد «کار فرهنگی تمیز» که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده‌، دنبال کرده‌است.
محمدعلی پرزاد ادامه داد: اعضای این انجمن طلایه‌داران حفظ ارزش‌های اسلامی هستند و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد با هدف زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است براین اساس هیچ چشمداشت مالی و غیر مالی نداشته و تنها حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند.

تقویت ریشه ایرانی- اسلامی راه مقابله با توطئه‌های خارجی
وی با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌های امروز کشور دسته‌بندی‌های سیاسی است، جناح‌بندی سیاسی را آفت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این جناح‌بندی ها اجازه نخواهد داد انقلاب جان بگیرد و رشد کند که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم با این رویکرد سرعت پیشرفت در برخی ابعاد گرفته شده و تراز انقلاب اسلامی رعایت نشده‌است.
رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ثارالله تصریح کرد: اگرچه ریشه اغلب گرفتاری‌های کشور در توطئه‌های اجنبی نهفته است اما ما باید ریشه‌های عمیق ایرانی- اسلامی را تقویت کرده و در مقابل دنیا مقاومت کنیم چرا که باید پاسخگوی خون شهدا باشیم و در جایی که سوال می‌شود با انقلاب چه کردید پاسخی شایسته ارائه دهیم.
وی ضمن تأکید بر اینکه هر مقدار در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود ایستادگی در برابر جهان‌خواران بهتر صورت می‌گیرد، گفت: امروز باید تلاش را چون آینه پیش روی خود قرار دهیم و با نگاه رو به جلو به تقویت آموزش و پرورش که تعلیم مدیران و نسل فردای کشور را در دست دارد پیش رویم.
از مهمترین چالش‌ها و مسائل مطرح شده در این جلسه می‌توان به توجه به مسأله زنگ نماز در مدارس، سند 2030 و دغدغه گرایش برخی معلمان به این سند کذایی، تدریس دروس مربوط به فرهنگ قرآنی و دینی توسط افراد غیرمتخصص و لزوم به کارگیری ظرفیت‌های حوزه علمیه در این رابطه، حذف دروسی مانند شهید فهمیده در کتب درسی و ارائه تصاویر نامناسب در برخی دروس از شخصیت‌های علمی چون زکریای رازی، کمرنگ شدن روحیه ایثار، حجاب و ارزش‌های اخلاقی در سیستم آموزشی، توجه به شأن دینی و مذهبی شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین، مصرف موادمخدر در برخی مدارس استان در بین دانش آموزان، اخذ شهریه در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان با وجود تأکید بر رایگان بودن ثبت نام و عدم دریافت وجه، هویت‌سازی و معرفت افزایی در مدارس، توجه به دانش‌آموزان ممتاز از غیر خانواده شاهد در پذیرش مدارس شاهد اشاره کرد.
انتهای پیام

captcha