وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بیانات زیبایی در خصوص این نهاد ایراد فرموده و همیشه حامی آن بودهاند.
علیعسکری با اشاره به فعالیت ۱۳۰ گروه ویژه تحقیقاتی در این نهاد دانشگاهی و تنوع فعالیتهای آن گفت: عقبماندگیهای کشور میتواند با اتکا به ظرفیتهای این نهاد انقلابی رفع شود.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان جایگاه برتر جهاددانشگاهی در میان نهادهای دانشگاهی و نقش این نهاد در پیشرفت کشور تصریح کرد: با توجه به تعدد شرکتهای دانشبنیان و فعالیتهایشان در کشور، جهاددانشگاهی نیازمند نوسازی است و باید در طرازی برتر از این شرکتها به فعالیتهایش ادامه دهد.
وی افزود: جهاددانشگاهی باید با توجه به مزیتها و ظرفیتهایش نیازسنجی کند و به عرصههای جدید علم و فناوری در زمینهی صنایع پاییندستی روی آورد.
علیعسکری با اشاره به صنایع وابسته در کشور بر ضرورت مطالعه درباره نیازهای کشور در این زمینه و خوداتکایی در این مسیر تاکید کرد.
رئیس رسانه ملی همچنین شرکتهای مشاوره و شرکتهایی را که برای ارایئه تحقیق در زمینه توسعه فعالیت میکنند، حلقه مفقوده صنعت کشور دانست و گفت: باید شرکتهایی داشته باشیم که بهعنوان مرشد و راهنما بتوانند در کنار صنایع متوسط و کوچک برای راهاندازی صنایع مختلف براساس نیاز کشور قرار گیرند.
وی افزود: این طرح میتواند به اصلاح نظام بانکی کشور برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور کمک کند و آنها را از بهرهبرداری یکطرفه از سرمایه به سمت سرمایهگذاری و مشارکت دو سویه در طرحها پیش ببرد.
رییس رسانهی ملی از حمایت همهجانبه سازمان صداوسیما از این شرکتهای مشاوره خبر داد و گفت: اگر جهاددانشگاهی در زمینه ارایهی طرحی برای اصلاح نظام توسعه و اقتصاد کشور به جمعبندی برسد، سازمان صداوسیما از هیچ کمکی برای تحقق آن در کشور فروگذار نخواهد کرد و در کنار جهاددانشگاهی خواهد بود.
علیعسکری با بیان اینکه رسانه ملی برای علوم اجتماعی اهمیت زیادی قائل است، گفت: در سازمان صداوسیما بخشهای متعددی از جمله معاونت پژوهش و برنامهریزی و نظارت و مرکز تحقیقات و دیگر بخشهای تحقیقاتی سازمان وجود دارد که از همهی مطالعات اجتماعی کشور استقبال میکند و میتواند همکاری مستمری با بخش پژوهشهای اجتماعی جهاددانشگاهی داشته باشد.
وی افزود: از همه دستاوردهای مفید جهاددانشگاهی در زمینه مطالعات اجتماعی در برنامههای رسانه ملی استقبال میشود؛ با توجه به پیچیدگیهای کار رسانه ما نیاز مبرم به دانش در این زمینه هستیم و مشتری آنی هستیم.
رییس سازمان صداوسیما همچنین از آمادگی این سازمان برای معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی در زمینهی فناوری رسانه در سطح منطقه و کشورهای همسایه خبر داد و اعلام کرد: همه بخشهای صداوسیما از جمله رادیو، تلویزیون و خصوصا شبکههای استانی، میتوانند با جهاددانشگاهی همکاری کنند و با توجه به نقش شبکههای استانی در توسعه استانها، اگر رابطه معناداری میان جهاددانشگاهی و شبکههای استانی برقرار شود، کمک شایانی به توسعهی استانها خواهد شد.
وی همچنین از جهاددانشگاهی خواست فهرست کاملی از کارشناسان خود در حوزههای مختلف را در اختیار رسانه ملی قرار دهد تا به تفکیک توانمندیهایشان و با توجه به مأموریتهای شبکههای رسانه ملی در هیاتهای اندیشهورز شبکهها و اتاقهای فکر برنامهها از آنها استفاده شود.
علیعسکری همچنین در پاسخ به درخواست جهاددانشگاهی برای تخصیص شبکه، گروه یا برنامهای به این نهاد گفت: رسانهی ملی میتواند در عرصهی برودبند (پهنباند) و شبکههای مجازی در صورتیکه این نهاد توانمندی ادارهی شبکه را داشته باشد، در زمینهی ارایهی مجوز با این نهاد همکاری کند.
رییس سازمان صداوسیما همچنین از آمادگی معاونت سیاسی رسانهی ملی برای اطلاعرسانی از دستاوردهای جهاددانشگاهی سخن گفت و افزود: این دستاوردها هم در قالب اطلاعرسانی خبری، هم در قالب بستههای خبری و هم برای دستاوردهایی که ظرفیت مستندسازی دارند، در قالب مستند بنا به درخواست جهاددانشگاهی معرفی خواهند شد.
وی افزود: فعالیتهای دانشجویی نظیر مناظرههای علمی نیز هم در بخشهای خبری معاونت سیاسی و شبکه خبر قابلیت پوشش دارند و هم ظرفیت شبکه سه و مخاطب جوان آن میتواند در قالبهایی جدید این فعالیتها را پوشش دهد.
علیعسکری با اشاره به رویکرد شبکههای برونمرزی رسانه ملی برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: انعکاس پیشرفتهای کشور در سطح بینالمللی برای رسانه ملی اهمیت زیادی دارد و این رسانه میتواند در این عرصه، دستاوردهای جهاددانشگاهی را معرفی و برای محصولات آن تبلیغ کند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به معرفی ۷ هزار شرکت کوچک و متوسط در شبکه «ایران کالا» و تبلیغ محصولات آنها گفت: در شبکه ایرانکالا آمادگی داریم دستاوردهای جهاددانشگاهی را معرفی و محصولات آن را تبلیغ کنیم.
وی از شبکه ۴ سیما بهعنوان شبکه دانش و دانایی نام برد که مخاطبان نخبه دارد و میتواند بهطور ویژه چه در زمینه علوم اجتماعی و چه بیان دستاوردها با جهاددانشگاهی همکاری کند.
علیعسکری همچنین اعلام کرد که رسانهی ملی در فضای مجازی در زمینههای مختلف از جمله ارائه اپلیکیشنها یا محتوا و دستاوردهای دیگر، میتواند همکاری خوبی با جهاددانشگاهی داشته باشد.
وی در پایان از اهمیت تربیت نیروی انسانی در جهاددانشگاهی سخن گفت و تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی نخبه و کارآمد، گام بزرگی است و این نیروی انسانی میتواند سالیان متمادی به کشور خدمت کند و رسانه ملی نیز از این نیروها استقبال میکند.
سید حمیدرضا طیبی نیز در این نشست با بیان دستاوردهای جهاددانشگاهی از زمان تأسیس تاکنون، از توجه ویژه مقام معظم رهبری به این نهاد بهعنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی یاد کرد.
وی در این نشست با معرفی زمینههایی که جهاددانشگاهی میتواند به رسانهی ملی کمک کند، گفت: جهاددانشگاهی با توجه به اهتمام رسانه ملی در زمینه رونق تولید، میتواند با حضور مستمر در برنامهها به این مهم و راههای تحقق آن بپردازد و با تولید محتوا چه در قالب برنامه چه در قالب شبکههای مستقل به توسعه کشور با ارائه راهکار کمک کند.
در این نشست معاونان صدا، سیما و استانها در خصوص درخواستهای رئیس و معاونان جهاددانشگاهی، پیشنهادهایی ارائه کردند.
انتهای پیام