بایسته‌های تبلیغ واقعه غدیر در جهان امروز
کد خبر: 3836002
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱

بایسته‌های تبلیغ واقعه غدیر در جهان امروز

گروه معارف ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رضاپور بایسته‌های تبلیغ غدیر در جهان امروز را انگیزه مخلصانه، رعایت سجایای اخلاقی، استفاده از امکانات پیشرفته روز، تسلط به مباحث و شناخت شبهات و آشنایی با مباحث کلیدی غدیر برشمرد.

بایسته‌های تبلیغ غدیر در جهان امروز

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم رضاپور، مدیرگروه کلام و فلسفه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به آیه اکمال دین و ضمن تبریک عید غدیر به همه آزادگان جهان و به ویژه شیعیان حضرت علی(ع) درباره بایسته‌های تبلیغ غدیر، گفت: تبلیغ دین بایسته‌هایی دارد که در ضمن بیان آن، به بایسته‌های تبلیغ غدیر هم اشاره می‌کنیم. سؤال این است که چه چیزهایی را باید در تبلیغ غدیر مراعات کنیم تا اثر بیشتری داشته باشد. اولین چیزی که در تبلیغ سایر مباحث دینی و از جمله غدیر باید رعایت شود، انگیزه خالصانه است. دشمنان ما از نظر عِده و عُده خیلی از ما سر هستند و توانایی که در این زمینه دارد چندین برابر توانایی ما است، اگر ما در این مسیر انگیزه خود را خالصانه کنیم می‌توانیم نه تنها با آنها برابری کنیم؛ بلکه تأثیر تبلیغ خود را بیشتر و در قلب‌ها ماندگارتر کنیم.

رعایت اخلاق در تبلیغ غدیر

وی ادامه داد: نکته دوم رعایت اصول اخلاقی در تبلیغ غدیر است؛ یعنی اگر موضوعی را تبلیغ می‌کنیم باید سجایای اخلاقی مثل انصاف، صداقت و نزاکت، رعایت شوند. خداوند در آیه 128 سوره انعام به مسلمانان فرمود: «به بت‌ها هم ناسزا نگویید چون دشمنان شما از روی دشمنی به خدا ناسزا می‌گویند». ما اگر خود را برحق می‌دانیم، در تبلیغ غدیر تندروی نکنیم، بدگو و بدزبان نباشیم و به مقدسات طرف مقابل بی حرمتی نکنیم.

به گفته رضاپور، رعایت این نکته چند مزیت دارد. دشمن در صورت رعایت این سجایای اخلاقی به سخنان ما گوش خواهد داد و احتمال تأثیرپذیری بیشتر است. در غیر این صورت وقتی از همان اول می‌بیند سخن، سخن درشتی است، به آن توجه نمی‌کند.

مدیرگروه کلام و فلسفه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه نکته سوم در تبلیغ غدیر را استفاده از امکانات پیشرفته روز بیان کرد و گفت: باید بتوانیم از پیشرفته‌ترین امکانات استفاده کنیم، به روز باشیم، ببینیم دشمن از چه طریق وارد می‌شود، ما نیز از همان راه وارد شویم تا بتوانیم ساخته‌های دشمن را خنثی کنیم. کلاس و جلسه و تریبون جایگاه خود را دارد اما امروز صحنه‌های گسترده‌تری در فضای مجازی وجود دارد که باید در آن عرصه‌ها کار کنیم.

این کارشناس دینی شبهه‌شناسی در زمینه غدیر را یک ضرروت دانست و گفت: شبهاتی که دشمن در این زمینه وارد می‌کند، پیدا کنیم و آنها را پاسخ دهیم. پیش از طرح شبهه توسط دشمن، آنچه را که احتمال ایجاد شبهه در آن وجود دارد پیدا کرده و دفع کنیم. شبهاتی هم وجود دارد که در میان مردم در فضای مجازی رسوخ پیدا کرده، باید آنها را با استدلال قوی پاسخ دهیم.

لزوم تربیت غدیرپژوه

رضاپور همچنین با اشاره به تأثیر مناظره در زمینه غدیر گفت: اگر احیانا مکان مناظره وجود داشت فایده آن نیز از تبلیغ بیشتر است، خصوصاً اگر رسانه‌ای شود. البته این موضوع یک شرط اساسی دارد و کسی که بخواهد وارد میدان مناظره شود باید مسلط به مباحث غدیر باشد؛ نه تنها غدیر بلکه مباحث پیرامون آن را نیز شناخته و تحلیل کند. اما اگر کسی با اندک اندوخته‌ای که دارد بخواهد وارد مناظره شود ممکن است خسارت به بار آورد. بنابراین به دلیل حساسیت مناظره تسلط بر موضوع نیاز است. در این ارتباط تربیت کارشناس و مبلغ غدیر امر بایسته‌ای است.

مترجم کتاب «علی(ع) و اهل بیت(ع) در آیینه اهل سنت» اظهار کرد: آخرین بایسته در تبلیغ غدیر آن است که به نکات کلیدی در تبلیغ غدیر اشاره شود. در هر موضوع یک سری نکات کلیدی وجود دارد که اگر به آن‌ها اشاره نکنیم گویی کاری نکردیم. مثلاً در بحث غدیر چند نکته‌ کلیدی وجود دارد، از جمله آیه‌ای که به رسول اکرم(ص) می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»(مائده، 67) اهمیت این رسالت چنان است که خدا به پیامبرش(ص) می‌فرماید اگر آن را تبلیغ نکنی گویی رسالت خود را انجام نداده‌ای. به عبارتی امامت تتمه رسالت است.

وی ادامه داد: نکته کلیدی دیگر در بحث غدیر این است که اهل سنت نیز به حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» اشاره می‌کنند اما ولایت را به معنی دوست داشتن می‌دانند. در پاسخ به این موضوع باید گفت چه ضرورتی دارد پیامبر همه مسلمان‌ها را جمع کنند و از آنها بخواهند که علی(ع) را دوست بدارند. مگر مسلمانان نمی‌دانند که مؤمن باید دیگر مؤمنان را دوست داشته باشد؟ مگر پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) با یکدیگر عقد اخوت نبسته بودند؟ نکته کلیدی سوم، توضیح معنای ولایت است. توجه کنیم قبل از اینکه رسول اکرم(ص) این حدیث «من کنت مولاه» را بیان فرمایند، فرمودند: «الستُ اولی بکم من انفسکم» آیا من نزدیکتر و سزاوارتر از شما به خودتان نیستیم؟ و از مسلمانان اقرار می‌گیرند و آنها پاسخ می‌دهند: «بله ولایت شما بیشتر است» و بعد فرمودند: «من کنت مولاه ...». هر کس من اولویتم به او از خود بیشتر است، علی(ع) مولای اوست. ما باید به این نکات کلیدی در تبلیغ غدیر اشاره کنیم، در غیر این صورت کار ما بی‌فایده جلوه می‌کند.

رضاپور در پایان با تأکید بر لزوم افزایش فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی، درباره جهانی کردن غدیر گفت: حدیثی داریم از معصوم داریم که مضمون آن چنین است که شما فضائل ما را مطرح کنید، مردم به سوی ما می‌آیند. بنابراین وظیفه ما همین است. اگر اصول تبلیغ رعایت شود و هنر داشته باشیم غدیر را به گوش جهانیان برسانیم، اهل حق به سمت آن می‌آیند. هر کس با هر هنری که دارد؛ سخنرانی، رسانه، تئاتر، سینما و ... این آموزه اسلامی را تبلیغ کند، ان شا‌ءالله اثربخش خواهد بود.

انتهای پیام

captcha