اهمیت آشنایی با آیین‌نامه مسابقات دعاخوانی در کسب موفقیت
کد خبر: 3840834
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

اهمیت آشنایی با آیین‌نامه مسابقات دعاخوانی در کسب موفقیت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عصمت پیرمرادی با بیان اینکه عدم آشنایی با آیین‌نامه مسابقات رشته دعاخوانی منجر به عدم نتیجه‌گیری و کسب موفقیت می‌شود گفت: با توجه به اینکه از خوزستان هم نماینده‌ای در هیئت داوران داشتیم، می‌توان از این ظرفیت برای آموزش‌های بیشتر استفاده کرد.

پیرمرادی

عصمت پیرمرادی، نماینده استان خوزستان در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خوزستان با اشاره به سطح مسابقات گفت: تجربه دومین سال شرکت در مرحله کشوری مسابقات را داشتم و باید بگویم که سطح شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل خیلی بهتر بود. به دلیل علاقه فردی به ادعیه‌خوانی در این رشته شرکت کردم اما به صورت تخصصی قرائت قرآن را پیگیری می‌کنم.

پیرمرادی با اشاره به اهمیت آشنایی با آیین‌نامه مسابقات گفت: استعدادهای فراوان و صداهای زیبای بسیاری در استان خوزستان وجود دارد و فقط به دلیل عدم آشنایی با آیین‌نامه مسابقات در این رشته موفق عمل نمی‌کنند. باتوجه به اینکه امسال خوزستان نماینده خود را در هیئت داوران داشته است، می‌طلبد دوره‌های آشنایی شرکت‌کنندگان با آیین‌نامه مسابقات برای آنها برگزار شود.

تفاوت دعاخوانی با روضه‌خوانی و اشتباهی که شرکت‌کنندگان مرتکب می‌شوند

این قاری قرآن کریم گفت: دعاخوانی با روضه‌خوانی تفاوت دارد. دعاخوانی قرائت مناجات است. ما در مسابقات وقتی مناجات می‌خوانیم باید آیه، حدیث، روایات،‌ شعر، کلام بزرگان، را به آن اضافه کنیم و بعد از آن شروع به خواندن دعا کنیم. یکی از اشتباهاتی که شرکت‌کنندگان مسابقات کشور داشتند همین بود. حتی داوران هم به ما این تذکر را می‌داند که ما روضه نمی‌خواهیم. به خصوص اینکه محرم بود و فضای عزاداری امام حسین(ع)، شرکت‌کنندگان در قالب ارائه اثر خود به روضه‌خوانی می‌پرداختند.

ویژگی‌های یک روضه‌خوان

رتبه سوم رشته دعاخوانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: روضه‌خوانی به تارهای صوتی فشار زیادی وارد می‌آورد. با توجه به اینکه سال‌های زیادی از فعالیت من در رشته قرائت می‌گذرد، در بین کسانی که من را می‌شناسند و برای اجرای برنامه و دعاخوانی از من دعوت می‌کنند جا انداخته‌ام که روضه نمی‌خوانم. روضه‌خوان در ابتدا باید وقار داشته باشد، به آن چیزی که می‌گوید مسلط باشد، با روضه‌ای که می‌خواند بخواند عجین شده باشد، تصورات واقعه کربلا را پیش از خواندن روضه در ذهن خود ایجاد کند. تا این آیات در روضه‌خوان شکل نگیرد، روضه او به دل نمی‌نشیند.

اهمیت آشنایی با آیین‌نامه مسابقات دعاخوانی در کسب موفقیت/ فکری برای تعیین نرخ مداحان خانم شود

پیرمرادی ادامه داد: نکته مهم در دعاخوانی و روضه‌خوانی تسلط بر تجوید ادعیه است. اشکالات اعرابی بسیاری در خواندن مداحان و روضه‌خوانان دیده می‌شود. مداحان همه تلاششان را می‌کنند تا سریع از خواندن زیارت عاشورا و دعای توسل و... بگذرند و به روضه‌خوانی بپردازند. این صحیح نیست. آرامش و طمأنینه و صحیح‌خوانی ادعیه بسیار مهم است که باید حتماً به آن توجه شود.

وی بیان کرد: نکته دیگری که اکنون بسیار جدی شده نرخ تعیین کردن مداحان خانم است که باید درباره آن فکری شود.

استعدادهای فراوان در خوزستان 

پیرمرادی گفت: رتبه‌آوران و خبره‌های بسیاری در استان خوزستان در رشته دعاخوانی فعالیت می‌کنند. خود من اگر راهنمایی‌های سهام بنی‌نعمه رتبه اول رشته دعاخوانی در سال‌های گذشته نبود، نمی‌توانستم این رتبه را کسب کنم. اگرچه رفع اشکال من به صورت حضوری نبود و به دلیل حضور ایشان در آبادان تلفنی با هم در ارتباط بودیم اما بسیار تأثیرگذار بود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنی نعمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۰۱:۳۰
0
0
اولا از حرف های ایشان می توان فهمید چقدر در زمینه تلاوت حرفه ای هستند!

ثانیا ایشان در مقامی نیستند که بخواهند برای قرآنیان تعیین تکلیف کنند که چه بشود و چه نشود.
captcha