«نخبه قرآنی» صرفاً حافظ و قاری قرآن نیست
کد خبر: 3843779
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

«نخبه قرآنی» صرفاً حافظ و قاری قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز استان مرکزی در تعریف نخبه قرآنی به عملیاتی کردن مبانی قرآن در زندگی اشاره کرد و افزود: نخبه قرآنی فردی است که با ظرایف و لطایف قرآن از لحاظ بلاغی، تفسیری و مفهومی آشنا باشد، لذا صرف حافظ و قاری بودن نمی‌توان به فردی لقب نخبه قرآنی داد.

مجید جدیدی، قاری ممتاز اراکی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بر لزوم استفاده از کادری مجرب و متخصص در برگزاری مسابقات قرآن از سوی دستگاه‌های متولی امر قرآن تأکید کرد و گفت: متولیان امور قرآنی کشور گاه وظایف خود را فراموش می‌کنند و تخصصی کار نکرده و بخشنامه‌ای عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاه تجربه فعالان قرآنی در ادارت تنها با ورود به این حوزه کسب شده است و بنا به تکلیف تعریف شده عمل می‌شود، اظهار کرد: تمام افرادی که به عنوان مدیر یا کارشناس امر قرآنی منصوب می‌شوند سعی دارند تکلیف محول شده را به بهرین شکل ممکن اجرایی کنند اما اگر تخصص لازم را نداشته باشند قطعاً نمی‌توانند آن‌گونه که باید و شاید به وظایف خود عمل کنند.

جدیدی با اشاره به برگزاری مسابقات در دهه‌های 60، 70 و اوایل دهه 80 با حداقل هزینه، اضافه کرد: جایزه دهه 80 مرحله استانی با امروز تغییری نکرده است زیرا جوانان و نوجوانان برای ورود به فضای قرآنی نیاز به انگیزه دارند، می‌توان جوایز را از حالت مادی به حالت معنوی تغییر داد؛ لذا دیده می‌شود که ارزش‌گذاری‌ها خیلی کم و در حد پایین قرار دارد.

وی در تعریف نخبه قرآنی به عملیاتی کردن مبانی قرآنی در زندگی اشاره کرد و افزود: معرفی برخی از افراد به عنوان استاد قرآن همچون بنده واقعاً صحیح نیست، من تنها قرآن را از برخی دیگر بهتر تلاوت می‌کنم، نخبه قرآنی فردی است که با ظرایف و لطایف قرآن از لحاظ بلاغی، تفسیری و مفهومی آشنا باشد. بنده به عنوان قاری تنها مفهومی جزیی از آیات درک می‌کنم؛ لذا صرف حافظ و قاری بودن نمی‌توان به فردی لقب نخبه قرآنی داد.

جدیدی گفت: اگر نماد نخبه و استاد قرآنی امیرالمؤمنین(ع) است باید بدانیم کجای گود ایستاده‌ایم، صرف اینکه فردی حافظ قرآن است نباید او را بیش از حد بزرگ کنیم، در کشور سودان با وجود فقر شدیدی که وجود دارد بیش از نیمی از مردم حافظ قرآن هستند یعنی باید گفت نیمی از مردم نخبه هستند؟ لذا برای نخبه شدن و نخبه ماندن باید تأثیرات قرآن در زندگی جاری باشد.

انتهای پیام

captcha