تدوین کتاب «گام تمدن‌ساز» در پاسخ به شبهه ناکارآمدی نظام اسلامی
کد خبر: 3876778
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

تدوین کتاب «گام تمدن‌ساز» در پاسخ به شبهه ناکارآمدی نظام اسلامی

گروه معارف ــ نویسنده کتاب گام تمدن‌ساز با تشریح اهداف تدوین این اثر، گفت: هدف اصلی، این بود که بتوانیم به تمام شبهات سیاسی مردم پاسخ دهیم؛ لذا تمام شبهات سیاسی مطرح را دسته‌بندی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تمام سؤالات در یک سؤال می‌گنجد، اینکه آیا نظام کارآمد بوده یا خیر؟

تدوین کتاب «گام تمدن‌ساز» در پاسخ به شبهه ناکارآمدی نظام اسلامیحجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب‌های «صعود چهل ساله» و «گام تمدن‌ساز»، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: هدف اصلی ما، در پی این آرزو بود که بتوانیم به تمام شبهات سیاسی مردم پاسخ دهیم؛ لذا تمام شبهات سیاسی مطرح مانند شبهات مطرح شده در حلقات معرفت حرم و پایگاه‌های اینترنتی ضدانقلاب و ... را دسته‌بندی کردیم که 2500 سؤال شد، با حذف سؤالات تکراری به 950 سؤال پرتکرار رسیدیم که تمام سؤالات در یک سؤال می‌گنجد، اینکه آیا نظام کارآمد بوده یا خیر؟ پژوهش را با تیم 60 تا 70 نفره از نخبگان حوزه و دانشگاه آغاز کردیم و تنها تهیه فهرست این پژوهش 3 ماه طول کشید.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات پژوهش، متفاوت بودن مبنای ما با مبنای اسناد بین‌المللی بود، به‌‌عنوان در بحث کرامت زن یا آزادی، شاخصه‌ها متفاوت بود و با اصول اسلامی ما سازگاری نداشت.

دستاوردها به گوش مردم برسد

راجی افزود: اما مطلبی که خستگی را از تن تیم درآورد، پیام رهبر معظم انقلاب بود، حدود سه ماه و نیم پیش، آقاسیدمصطفی خامنه‌ای، فرزند رهبری به دفتر ما تشریف آوردند و پس از بازبینی کار، پیام آقا را به ما منتقل کردند و فرمودند: قلب آقا را شاد کردید، نظر در این است که تمام کشور پای‌کار شما بیایند که این دستاوردها به گوش همه برسد.

وی افزود: اهمیت هر نامه‌ای، به نویسنده آن است، نویسنده این نامه هر سال 22 بهمن به ملت ایران نامه می‌نویسد و امسال هم مثل هر سال نامه نوشتند. تفاوتش این است که هر سال 23 بهمن آن نامه رسانه‌ای می‌شد، اما امسال رسانه‌ای نشد و فقط یک خبری آمد که ایشان نامه‌ مهمی نوشتند. آن نامه چیست؟ آیا او در بدترین شرایطِ اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی می‌خواهد معذرت‌خواهی کند؟ عقب‌نشینی کند؟

نویسنده کتاب‌های صعود چهل ساله، گام تمدن‌ساز اظهار کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب در چهلمین فجر پیروزی انقلاب اسلامی، نامه‌ای خطاب به جوانان منتشر کردند و فرمودند روی تبیین این بیانیه کار کنید، تیم پژوهش سعداء که پیش از این با بررسی 19 هزار آمار بین‌المللی، روی پژوهش صعود چهل ساله کار کرده بودند، پای کار آمدند و ادامه پژوهش خود را به بیانیه گام دوم انقلاب اختصاص دادند و مستندات گزاره‌های بیانیه گام دوم انقلاب را براساس منطق تبیینی مقام معظم رهبری، جمع‌آوری کردند.

اثبات دستاورد‌های نظام اسلامی با آمار بین‌المللی

وی ادامه داد: یکی از منطق‌های بحث ما، برگرفته از کتاب‌ الغدیر است که علامه امینی، حقانیت تشیع را با استفاده از منابع اهل‌تسنن اثبات می‌کند، ما هم دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی را از آمارهای بین‌المللی اثبات می‌کنیم، هم‌چنین اصول کار ما، استفاده از منطق حاکم در بیانیه رهبری است که چیستی، چرایی و چگونگی را بیان می‌کنند که این منطق برگرفته از روایات است؛ یعنی گام تمدن‌ساز به شیوه بیان رهبر انقلاب، به تبیین گام دوم انقلاب می‌پردازد.

راجی اضافه کرد: کتاب گام تمدن‌ساز در 4 فصل است که سرگذشت انقلاب، برکات بزرگ انقلاب، چالش‌ها، ظرفیت‌ها، توصیه‌ها را شامل می‌شود و به تبیین بیاینه گام دوم پرداخته است، شبهه‌‌ای نبوده که پاسخ آن در پژوهش صعود چهل ساله و گام تمدن‌ساز نگنجد و قرار است این کتاب به‌عنوان کتاب درسی حوزه علمیه نیز قرار بگیرد.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: وقتی رهبر جهاد امروز را جهاد تبیینی و امیدبخشی می‌دانند، ما نیز بر خود لازم می‌دانیم مردم را از رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در این 40 سال و توانمندی‌های کشورمان مطلع کنیم، به توفیق الهی ما امیدواریم که بتوانیم این را به گوش همه مردم عزیزمان برسانیم تا با افتخار به عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی ایران، در گام دوم انقلاب، به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی، مجاهدانه حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha