از فعال كردن بخش ریه در دارالشفا تا رسیدگی به خانواده‌های بیماران كرونایی
کد خبر: 3889065
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
فعالیت‌های حرم شاهچراغ(ع) در ایام شیوع كرونا؛

از فعال كردن بخش ریه در دارالشفا تا رسیدگی به خانواده‌های بیماران كرونایی

مدیر اجرایی آستان مقدس شاهچراغ(ع) در تشریح فعالیت‌های این حرم مطهر در ایام شیوع كرونا، از فعال كردن بخش ریه در دارالشفای این حرم مطهر، راه‌اندازی كارگاه تولید ماسك در حرم، توزیع بسته‌های معیشتی میان خانواده‌های بیماران كرونایی و غیره خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، كارگاه تولید ماسك حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ظهر امروز، 16 فروردین‌ماه طی مراسمی افتتاح شد و محسن نعمتی، معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های آستان مقدس طی ایام شیوع كرونا پرداخت و گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع كرونا، طبق تأكید تولیت حرم مطهر، تمام دستورالعمل‌های بهداشتی علوم پزشكی در این مكان مقدس به كار گرفته شد زیرا ما خود را مسئول تأمین سلامت زائران می‌دانیم و به همین دلیل از همان روزهای نخست محیط های حرم مطهر، ماشین‌های زائربر را در سه مرحله به‌صورت روزانه ضدعفونی كرده و از پلاستیك‌های یك بار مصرف در حرم مطهر استفاده كردیم.

وی افزود: در مرحله بعد و بر اساس تصمیمی كه در ستاد كرونا استان مصوب شد، محدودیت درب‌های ورودی حرم‌ مطهر اعمال شد كه از 8 درب، تنها یك درب حرم مطهر فعال شده و در همان درب هم مباحث ضدعفونی كردن، غربالگری،‌ تب‌سنجی، ایجاد حائل اطراف ضریح، ایجاد فاصله میان زائران برای زیارت، تعطیلی تمام فعالیت‌های فرهنگی و نمازهای یومیه جماعت، محدودن شدن ساعت كار حرم از ساعت 4 و نیم صبح تا 20 و غیره انجام شد.

نعمتی بیان كرد: در مرحله سوم و بر اساس پیشنهاد ستاد ملی كرونا و طبق درخواست وزیر بهداشت برای تعطیلی حرم مطهر، تولیت آستان مقدس نیز به این درخواست جواب مثبت داده و درب‌های حرم به‌طور موقت بسته شد.

فعال كردن كاركردهای اجتماعی حرم در ایام شیوع كرونا

معاون اجرایی حرم شاهچراغ(ع) ادامه داد: در این زمان به نتیجه رسیدیم كه حرم صرفاً یك مكان عبادی و زیارتی خاص نخواهد بود بلكه كاركردهای اجتماعی هم دارد و در بیرون هم می‌تواند كاركردهای خود را نشان دهد لذا تصمیم به راه‌اندازی قرارگاه بهداشت و سلامت در این حرم مطهر كردیم كه این قرارگاه با حمایت آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس تشكیل شد و ریاست آن نیز بر عهده ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم گذاشته شد.

وی با بیان اینكه ذیل این قرارگاه 7 كارگروه تشكیل شد، گفت: این كارگروه‌ها شامل بهداشت و درمان رصد و پایش، فرهنگی و آموزشی، مشاركت‌های مردمی، خیریه و جمع‌آوری مشاركت‌های مردمی و كارگروه مردم و شوراها و شهروندان بودند كه هدف از تشكیل آن‌ها هم این بود كه تمام فعالیت‌‌ها و ظرفیت‌های آستان برای مقابله با شیوع كرونا پای كار آید.

نعمتی از فعال شدن بخش تخصصی ریه در دارالشفای حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: پزشكان متخصص ریه در دارالشفا مستقر شدند ضمن اینكه در كارگروه بهداشت و درمان قرارگاه از ظرفیت پرستاران و نظام پرستاری هم استفاده شده است.

وی با تصریح اینكه قریب 4 هزار خادم افتخاری در دو بخش بانوان و آقایان در فعالیت‌های مختلف حرم در ایام شیوع كرونا پای كار آمده‌اند، گفت: این خادمان در بحث حضور در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی درگیر با كرونا و اهدای بسته تبركی میان كادر درمانی و بیماران، حضور در دروازه قرآن و اهدای بسته‌های تبركی حرم مطهر به مسافرانی كه به خاطر كرونا بازگشت داده می‌شوند، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی میان نیازمندان و همچنین در كارگاه تولید ماسك فعالیت می‌كنند.

از فعال كردن بخش ریه در دارالشفا تا رسیدگی به خانواده‌های بیماران كرونایی

راه‌اندازی كارگاه تولید ماسك در حرم

مدیر اجرایی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینكه خادمان حرم در كار ضدعفونی كردن معابر نیز كمك می‌كنند، گفت: كارگاه تولید ماسك حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با مجوز دانشگاه علوم پزشكی شیراز فعلاً و در مرحله نخست در یك شیفت فعالیت می‌كند اما به زودی در دو یا سه شیفت فعالیت خواهد كرد كه این ماسك‌ها نیز در مناطق محروم حاشیه‌نشین توزیع خواهند شد.

نعمتی یادآور شد: یكی از اقداماتی كه در دستور كار قرارگاه حرم مطهر قرار گرفته است توجه به خانواده‌های بیماران كرونایی است كه در این راستا بسته‌های معیشتی را تهیه كرده و از هفته جاری بر اساس لیستی كه دانشگاه علوم پزشكی شیراز برای قرارگاه ارسال كرده است، همراه با بسته‌های تبركی توسط خادمان حرم مطهر در میان خانواده‌های بیماران كرونایی توزیع خواهد شد.

توجه به خانواده‌های آسیب‌دیده در ایام پساكرونا

وی همچنین گفت: یكی دیگر از اقداماتی كه در دوران پساكرونا در قرارگاه حرم مدنظر قرار داریم، بحث توجه به كارگران و خانواده‌های آسیب دیده به دلیل شیوع این بیماری است كه با توجه به تأكیدات آیت‌الله دژكام آن را حتماً مدنظر قرار خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha