شبکه‌سازی و هم‌افزایی؛ لازمه‌ تولید محتوای قرآنی مؤثر در فضای مجازی
کد خبر: 3903313
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳

شبکه‌سازی و هم‌افزایی؛ لازمه‌ تولید محتوای قرآنی مؤثر در فضای مجازی

مسئول شبکه رسانه‌‌ای صف، یکی از نکات مهم در برنامه‌سازی در حوزه قرآنی و معارفی را شبکه‌سازی و هم‌افزایی در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: یکی از آفات این عرصه، موازی‌کاری است؛ از این رو لازم است با هم‌افزایی و شبکه‌سازی بین مجموعه‌های مختلف برنامه‌ساز از این مسأله پرهیز کنیم.

شبکه‌سازی و هم‌افزایی؛ لازمه‌ تولید محتوای قرآنی مؤثر در فضای مجازی

حجت‌الاسلام میلاد امینی‌موحد، مدیر شبکه رسانه‌ای صف در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره لازمه‌ تولید محصول قرآنی مؤثر در فضای مجازی گفت: در تولید محتوای معارفی و قرآنی در فضای مجازی عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که باید به آنها دقت شود تا کار ممتازتر باشد و بین مخاطبان بیشتر دیده شود.

نکته مهم در برنامه‌سازی، مخاطب‌شناسی است

وی اظهار کرد: نکته اول و مهم مخاطب‌شناسی است؛ یعنی ما بدانیم این محتوا را برای چه کسی تولید می‌کنیم. متاسفانه یکی از نکاتی که در حوزه تولید محتوا به آن کمتر توجه می‌شود، مخاطب‌شناسی است. یعنی محدوده سنی مخاطب در اثری که تولید می‌شود مشخص نیست. آیا این اثر برای مخاطب تحصیل‌کرده است؟ یا برای قشر کودک است که از لحاظ معارفی ممکن است نیاز به توضیح بیشتر داشته باشد؛ بنابراین مخاطب در برخی آثار مشخص نیست.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه در عرصه تبلیغ چهار عنصر، مهم و تاثیرگذار هستند، گفت: یک عنصر، مُبلغ و ویژگی‌های او است. عنصر دوم، محتوایی است که قرار است انتقال یابد. عنصر سوم، شیوه‌ها و ابزار انتقال محتوا و نکته آخر مخاطب‌شناسی است. اگر مخاطب را بشناسیم در انتقال محتوا دقت بیشتری می‌کنیم.

دقت در ابزارها و شیوه‌های تبلیغ مناسب

امینی‌موحد ادامه داد: نکته دوم در تولید یک محصول قرآنی در فضای مجازی، دقت در قالب و فرمی است که محتوا به وسیله آن انتقال پیدا می‌کند. گاهی در فضای مجازی اگر مطلبی را در قالب پادکست تولید و منتشر کنیم اثر آن از ده‌ها صفحه مطلب نوشتاری می‌تواند بیشتر باشد. عکس این مطلب هم صادق است، خیلی از پایان نامه‌ها را نمی‌توانیم در قالب پادکست به مخاطب انتقال دهیم. باید دقت کنیم ابزارهایی چون موشن گرافیک، پویانمایی یا روش‌های متن‌محور با محتوای ما سازگار است یا خیر؟

مسئول شبکه رسانه‌‌ای صف افزود: خیلی اوقات برای معرفی قاریان قرآن، محتوای متنی تولید می‌کنیم، حال آنکه اگر بخواهیم از فرم‌های به‌روز استفاده کنیم، آنونس‌هایی که در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شود، خیلی جذاب‌تر از شناسنامه‌ای است که ما صفحه‌ها درباره آن می‌نویسیم.

اهمیت پردازش محتوا

این فعال فضای مجازی نکته سوم در تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی را دقت در پردازش محتوا دانست و تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم هر آیه و روایتی که به دست‌مان می‌رسد، می‌توان آن را در فضای مجازی انتشار داد، در حالیکه این طور نیست. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا». خداوند مورد رحمت و آمرزش قرار دهد کسی را که امر ما را زنده کند. شخصی از ایشان پرسید: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» امر شما چه طور زنده می‌شود؟ امام رضا(ع) فرمود: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» علوم و معارف ما اهل بیت(ع) را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد. اگر مردم(نفرمودند مومنان یا شیعیان) اگر زیبایی‌های کلام ما را ببینند، قطعا از ما تبعیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: یک مبلغ چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی باید روی این موضوع کار کند که محتوا و معارف اهل‌بیت(ع) را با یک پردازش قشنگ و قوی بتواند به مخاطب انعکاس دهد.

برنامه‌ریزی و داشتن چشم‌انداز در تولید 

امینی‌موحد، نکته چهارم در تولید محتوای قرآنی مؤثر را تهیه برنامه کوتاه‌مدت و در کنار آن، یک چشم‌انداز عنوان کرد و گفت: متاسفانه یکی از نکاتی که فعالان عرصه هنر از آن غافل هستند، برنامه است؛ یعنی نمی‌دانند اگر یک باکس برنامه‌ای مثلا با موضوع تفسیر قرآن پر کنند، قرار است چند قسمت باشد؟ ابتدا و انتهای آن کجاست؟ چه بازه زمانی برای آن ترسیم کنند؟ این مشکلی است که کمتر به آن توجه می‌شود. ما باید از «ایده تا دیده» را در حوزه برنامه‌سازی مذهبی و معارفی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنیم، ممکن است یک ماه، پیش تولید باشد؛ یعنی پژوهش‌هایی درباره موضوع داشته باشیم. در مرحله تولید ممکن است سه ماه فیلم‌برداری، سه ماه تولید کلیپ و ضبط برنامه باشد و مرحله پس از تولید یعنی تدوین و انعکاس و بازخوردها و ... که همه اینها در حوزه برنامه‌ریزی برای تولید محتوا قرار می‌گیرد و باید چه در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و چه در چشم‌انداز به آن دقت کنیم.

اهمیت شبکه‌سازی و هم‌افزایی در فضای مجازی

این فعال فضای مجازی گفت: نکته پنجم و آخر این است که به عنوان افرادی که می‌خواهیم در حوزه قرآنی و معارفی برنامه‌سازی کنیم، باید به شبکه‌سازی و هم‌افزایی در فضای مجازی خیلی اهمیت دهیم. موضوعات و مسائل در حوزه معارفی و قرآنی زیاد است و قابل گردآوری نیست. یکی از آفاتی که ممکن است دامنگیر ما شود، موازی کاری است؛ یعنی مجموعه‌های برنامه‌ساز، برنامه‌هایی تولید کنند که یک فرم و یک پیام داشته باشد.

امینی‌موحد خاطرنشان کرد: البته این به معنای آن نیست که در موضوع خاصی برنامه‌های متعدد نسازیم. قطعا برای موضوعی مثل غدیر یا بعثت صدها مستند هم ساخته شود کم است، بلکه منظور این است که یک پیام، یک فرم و یک قالب توسط دو مجموعه اجرا شود. این مسأله با وجود محتواها و شیوه‌های مختلفی که هست، زیبنده نیست و باید با هم‌افزایی و شبکه‌سازی بین مجموعه‌های مختلف برنامه‌ساز در حوزه فضای مجازی با موضوع معارفی و قرآنی از موازی‌کاری پرهیز کنیم.

انتهای پیام
captcha