تلاوت حقیقی چه ویژگی‌هایی دارد
کد خبر: 3907013
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

تلاوت حقیقی چه ویژگی‌هایی دارد

سیدعدنان موسوی با تأکید بر اینکه تلاوت باید پشتوانه علمی داشته باشد، گفت: تلاوت حقیقی تلاوتی است که انسان را به تفکر وادارد و ایمان را زیاد کند و این نوع تلاوت محقق نمی‌شود مگر اینکه بدانیم آیات قرآنی چه پیامی دارند و با کمک نغمات به گونه‌ای فضاسازی کنیم که مخاطب تصور کند آیات بر او نازل می‌شود.

تلاوتی که شنونده را به تفکر وادارد

به گزارش ایکنا از خوزستان‏، سیدعدنان موسوی، مدرس قرآن کریم در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که 6 تیرماه از صفحه اینستاگرام این مؤسسه به صورت زنده پخش شد، درباره تلاوت عالمانه گفت: تلاوت باید پشتوانه علمی داشته باشد و صرف دانستن یک سری مقامات قرآنی و بعضاً غیرقرآنی آن‌طور که باید و شاید پاسخگوی تلاوت عالمانه نیست.

وی اظهار کرد: برای تلاوت عالمانه غیر از صرف و نحو، نکاتی وجود دارد که دانستن آنها مهم است. آشنایی به زبان عربی، تفسیر قرآن کریم و لغات در تلاوت عالمانه قرآن اثر دارد. بحث رسم‌الخط نیز در تلاوت عالمانه مؤثر است؛ برای مثال ما در قرآن کریم دو «الّا» داریم که دو معنی دارند؛ یکی معنی استثناء دارد و یکی ترکیب کلمه «ان + لا» است که در آیه «إِلَّا تَنْصُرُوهُ» (توبه،40) نمونه آن را می‌بینیم. شیوه خواندن این موارد نیازمند آگاهی به یک بحث علمی است. 

موسوی ادامه داد: یک نکته دیگر در تلاوت عالمانه توجه به حدود جملات است. دانستن اینکه برخی جملات حالیه، برخی جملات وصفیه و برخی معترضه هستند، در شیوه تلاوت آنها مهم است.

این مدرس قرآن با تأکید بر لزوم تلاش برای تلاوت تأثیرگذار بر شنونده گفت: ما دو گونه اثرگذاری در تلاوت داریم، یک اثر، احساسی و دیگری اثری است که ما را به تفکر وا دارد. تلاوت درست، تلاوتی است که ما را به تفکر وا دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»:مؤمنان همان كسانى‏ اند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مى كنند.

این قاری قرآن کریم ادامه داد: تلاوتی که ایمان را زیاد می‌کند، تلاوت حقیقی است و این نوع تلاوت محقق نمی‌شود مگر اینکه بدانیم آیات قرآنی چه پیامی دارند و با کمک نغمات به گونه‌ای فضاسازی کنیم که مخاطب تصور کند آیات بر او نازل می‌شود.

در ادامه این برنامه چندین تلاوت اجرا شد و سید عدنان موسوی نکات فنی مربوط به این قرائت‌ها را یادآور شد.

نویسنده كتاب «آموزش روانخوانی قرآن كريم» ضمن توضیحات خود خطاب به قاریان گفت: حضور در جلسات گرچه تلاوت نکنید اثر خود را می‌گذارد و شنیدن تلاوت و نکاتی که استاد بیان می‌کند برای شما مفید است. همچنین تمرین کردن تلاوت با شنیدن آن متفاوت است. شنیدن یک تلاوت، تمرین به حساب نمی‌آید. برای یادگیری آن باید قطعه به قطعه آن تمرین شود.

انتهای پیام
captcha