کتاب حدیث اربعمائه رونمایی شد
کد خبر: 3959069
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

کتاب حدیث اربعمائه رونمایی شد

معاون فرهنگی مؤسسه اخلاق و معنویت آیت‌الله سعادت‌پرور گفت: کتاب حدیث اربعمائه، توصیه‌های امام صادق(ع) از امام علی(ع) است که جلد اول آن چاپ و جلد دوم هم در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

ارسال/ کتاب حدیث اربعمائه رونمایی شدحجت‌الاسلام محمود تحریری، معاون فرهنگی مؤسسه اخلاق و معنویت آیت‌الله سعادت‌پرور در گفت‌وگو با ایکنا، در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب حدیث اربعمائه در مؤسسه اخلاق و معنویت که با حضور سردار وحیدی، وزیر اسبق دفاع و آیت‌الله محمدباقر تحریری، نویسنده کتاب برگزار شد به توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

تحریری گفت: کتاب «حدیث اربعمائه»، توصیه‌های چهارصدگانه امام صادق(ع) است که از جد بزرگواراشان امام علی(ع) نقل فرموده‌اند که در این حدیث شریف آن حضرت در یک مجلس چهارصد مطلب را برای مصالح مسلمین و مؤمنین بیان فرمودند.

وی افزود: این کتاب در کتب خصال و تحف العقول آمده و مرحوم علامه مجلسی هم به نقل از منابع شیخ صدوق آن در جلد دهم بحار آورده است؛ در این حدیث شریف چهارصد فراز از مطالب فقهی، اعتقادی، طبی، معرفتی و اخلاقی و حتی اجمالاً آیات تفسیری هم بیان شده که به ابعاد مختلف سبک زندگی علوی پرداخته است. این حدیث می‌تواند برای ساحات مختلف حیات انسانی به عنوان سبک زندگی مفید باشد.

مسئول مؤسسه صراط مستقیم تصریح کرد: آیت‌الله تحریری از سال 1390 در مدرسه عالی امام خمینی(ره) به شرح این حدیث شریف پرداختند که جلد نخست آن امروز رونمایی شد و جلد دوم آن هم در آستانه چاپ است و در آینده تنظیم خواهد شد. در جلد اول این کتاب، حدود صد فراز ابتدایی حدیث بیان شده که تمرکز آیت‌الله تحریری بر روی شرح احادیث اخلاقی و اعتقادی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط قوت این اثر استفاده از منابع متقدم و ارجاع به متون دست اول روایی و حدیثی است، اظهار کرد: در این کتاب تلاش شده تا رجوع به منابع متأخر حدیثی در کمترین حد مقدار  صورت بگیرد؛ مطالب جلد اول در حدود 400 صفحه تهیه شده بود که پس از بازنگری و تلخیص برای سهولت در استفاده مخاطبان،  خلاصه و به 325 صفحه کاهش یافت.

تحریری با بیان اینکه تهیه این  کتاب یکسال زمان برده است، تصریح کرد: یکی از برجستگی‌های این اثر در مقایسه با سایر آثار آیت‌الله تحریری این است که سعی شده با ادبیات سلیس و روان که برای عموم مردم و طلاب در سطوح مختلف و مبلغان علوم اسلامی قابل استفاده و کاربرد باشد، تنظیم شود.

وی با بیان اینکه جلد دوم آن هم تا دو ماه آینده رونمایی می‌شود، اظهار کرد: این کتاب از ابتدا بنا بود مانند کتب دیگر دسته‌بندی و چاپ شود ولی چون موضوعی است براساس موضوعات، باب‌بندی شده و به صورت فصل‌بندی نیست.

معاون فرهنگی مؤسسه اخلاق و معنویت اضافه کرد: کتاب در 325 صفحه تنظیم و تالیف شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha