اسکان ۲۵ هزار زائر پیاده در ایام پایانی صفر
کد خبر: 4003609
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

اسکان ۲۵ هزار زائر پیاده در ایام پایانی صفر

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) از اسکان ۲۵ هزار زائر پیاده امام رضا (ع) توسط واحد اسکان این ستاد در ایام پایانی ماه صفر خبر داد.

اسکان ۲۵ هزار زائر پیاده در ایام پایانی صفرحسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام‌رضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و عدم صدور مجوز برای ورود کاروان‌های پیاده جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع)، همانند سال گذشته سایت ثبت‌نام کاروانی خود را مسدود کرد و به مدیران کاروان‌های زیارتی توصیه کرد از آمدن به مشهد به‌صورت  کاروانی خودداری کنند.

وی ادامه داد: با نزدیک شدن به اربعین و حضور خودجوش زائران به‌صورت پراکنده در محورهای منتهی به مشهد و ارائه خدمات سرپائی در محورها در چند ایستگاه بزرگ صورت گرفت، ضمن اینکه هرچه به روزهای پایانی صفر نزدیک شدیم، خیل عظیم زائران پیاده به‌صورت خانوادگی به سمت مشهد فراگیر شد تا جائیکه جاده قدیم مشهد-نیشابور به علت ازدحام از سوی پلیس راه مسدود شد.

رضایی بیان کرد: با توجه به حضور زائران پیاده در محورهای ورودی و تاکید علمای مشهد و مسئولین استانی  به جهت خدمت‌رسانی به زائران، جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده امام رضا(ع) که طی 20 سال گذشته همواره در جهت خدمت به زوار امام رضا(ع) فعال بود، فعالیت اضطراری خود را با مساعدت مسئولین استانداری، تولیت آستان قدس رضوی، دفتر نمایندگی ولی‌فقیه، معاونت زیارت استانداری، فرماندار و شهردار مشهد، مدیران خدوم و نمایندگان مردم  آغاز کرد.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: در این راستا خدمتگزاری در محورهای ورودی به مشهد و اسکان زائرینی که پیش‌بینی اسکان نکرده بودند، آغاز و با عنایت خدا و توجه ولی نعمت‌مان امام رضا(ع) جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده توانست، گامی مؤثر برای خدمت به مردم و زائرین امام رئوف بردارد.

وی بیان کرد: با همکاری آموزش‌وپرورش، اداره تربیت‌بدنی،  سازمان حج و زیارت، آستان قدس و مردم شریف مشهد 65 محل اسکان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با ظرفیت 25000 نفر آماده پذیرائی شد.

رضایی ادامه داد:  1050نفر توسط خیریه همسایه  آفتاب، 3500 نفر توسط  شهرداری و 20500نفر توسط  جمعیت خدمتگزاران زائرین پیاده امام رضا(ع) و در مجموع 25 هزار نفر با مساعدت ادارات ذکر شده  اسکان داده شدند. از اقدامات خوب امسال اجرای طرح «میزبان؛ مهمان» بود که حدود 500 خانواده مشهدی در این طرح شرکت کردند و میزبان زائران امام رضا(ع) شدند.

سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده امام رضا (ع) در خصوص سایر خدمات ارائه شده از سوی این ستاد ابراز کرد: ارائه خدمات درمانی شامل بررسی فضای اسکان و ایستگاه‌ها، ارائه خدمات سرپایی درمانی به زائران پیاده و پرداخت بخشی از هزینه دارویی با داروخانه طرف قرارداد، ارائه خدمات فرهنگی شامل  توزیع بسته‌هایی فرهنگی با حمایت آستان قدس و پاسخ به سؤالات دینی، برگزاری نماز جماعت و ایجاد مهد کودکان در محل اسکان از جمله اقدامات این ستاد بود.

وی گفت: در حوزه تغذیه، توزیع سه‌ وعده غذا رایگان برای 15000زائر در طی سه روز با کمک خیرین، سازمان حج و زیارت و آستان قدس رضوی نیز برای زائران صورت گرفت.

رضایی افزود: در حوزه برون‌شهری با توجه به بازدید مسئولان کشوری و استانی، تجهیز 59 ایستگاه خدمت‌رسانی با فضای باز در مسیرهای نیشابور، سرخس، کلات، فریمان، چناران، جاده قدیم، طرقبه و شاندیز و مسیر سیدی و دو ایستگاه سیار برای محور چناران قوچان و آبرسانی به ایستگاه‌های بین راهی با کمک آب منطقه استانی و خدمات اتوبوسرانی برای سالمندان انجام شد. همچنین چهار نانوائی در 4 مسیر طی 7 روز در سه وعده نان رایگان به زائرین پیاده و سواره دادند.

سخنگوی جمعیت خدمت‌گزار زائران پیاده امام رضا(ع) بیان کرد: زائرین امسال علاوه بر مجاورین و روستاهای اطراف مشهد از شهرهای نیشابور، سبزوار، گناباد، جوین، شاهرود، تربت‌حیدریه، کدکن بجستان، یزد، سرخس، مزداوند، میامی، کلات، فریمان، قلندرآباد، بجنورد، چناران، گلبهار، شیروان، گرگان، علی‌آباد، مراغه، تهران، قم، دماوند، کرج، زاهدان، بهشهر، کلاله و محمودآباد بودند.

انتهای پیام
captcha