استفاده از ظرفیت حوزه علمیه جهت تحول در آموزش و پرورش
کد خبر: 4148635
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت حوزه علمیه جهت تحول در آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان اینکه همکاری‌ و ارتباط این دو نهاد از قالب تفاهم‌نامه‌ها خارج و در قالب برنامه‌های متعدد در حال انجام است، گفت: تلاش ما این است بتوانیم با استفاده از خرد جمعی و ظرفیت‌هایی که حوزه علمیه دارد، اثرگذاری لازم را در مباحث علوم و معارف حوزوی، تربیت، پرورش و تزکیه داشته باشیم.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز 28 خردادماه در محل ستاد این نهاد برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسات را شفاف‌سازی موضوعات مختلف خصوصاً موضوعاتی که برای عام مردم ابهام دارد دانست و گفت: ما اینجا هستیم که مباحثی را در رابطه با همکاری‌های بین حوزه و روحانیت و دستگاه‌های مرتبط با وزرات آموزش و پرورش که مؤثرترین و گسترده‌ترین وزارتخانه دولت بوده و تقریباً بر تمام خانوادهای ایرانی مؤثر است، داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در سالیان بعد از انقلاب در رابطه با همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش کوتاهی کردیم، اما تمام تلاش ما این است بتوانیم با استفاده از خرد جمعی و نیز ظرفیت‌هایی که حوزه علمیه و علمای توانمند دارند، اثرگذاری لازم را در مباحث علوم و معارف حوزوی، تربیت، پرورش و تزکیه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای داشتن آموزش و پرورش بالنده باید همه به خصوص حوزه علمیه کمک کنند، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چندین مرتبه به طور مستقیم و غیرمستقیم به حوزه علمیه اشاره شده است که نشان از اهمیت این ارتباط دارد و باتوجه به سابقه طولانی و ظرفیت خوب حوزه، این نقش می‌تواند مؤثر باشد.

نیکزاد افزود: حوزه علمیه نیز برای توسعه اثرگذاری و انتقال بهتر معارف اهل‌بیت(ع) و داشتن یک جامعه شکوفای اسلامی به این همکاری و اتصال نیازمند است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تصریح کرد: همکاری‌ها و ارتباطات این دو نهاد از قالب تفاهم‌نامه‌ها خارج شده و در قالب برنامه‌های متعدد در حال انجام است که هر کدام از این برنامه‌ها می‌تواند ایجادکننده یک تحول باشند.

وی در تشریح برنامه‌ها گفت: یکی از برنامه‌های مهم، طرح محراب در خصوص ارتباط مدرسه و مسجد و فراهم کردن استفاده از ظرفیت‌های مسجد برای دانش‌آموزان است و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای سال تحصیلی جدید با همکاری حوزه علمیه، کانون‌های مساجد، سازمان تبلیغات، اوقاف و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با قوت اجرا خواهد شد؛ این برنامه درصدد تنوع‌‌بخشی به محیط‌های یادگیری با استفاده از محل‌های وابسته به مسجد است.

نیکزاد گفت: طرح حضور نیز برنامه دیگری برای آشنایی نسل جدید و فرهنگیان با مفاخر، سازوکار و فرآیند تعلیم و تربیت در حوزه علمیه است که به طور مثال می‌توان با استفاده از برگزاری اردوها به بازدید از حوزه علمیه و شناخت و آشنایی با سبک این نهاد پرداخت.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از رسالت‌های مرکز تعلیم و تربیت حوزه علمیه، تربیت معلم است که در برنامه هفتم بر استفاده از ظرفیت حوزه برای دروس مرتبط و نیز بازتاب خروجی برنامه‌‎های پرورشی در مدرسه تأکید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت آموزش و پرورش اجرایی شدن سند تحول است، گفت: اجرای این سند تحول نیازمند نقشه راه است که در این زمینه حوزه علمیه ظرفیت بالایی دارد و با تلاش‌های مستمری که در قرارگاه اجرایی سند در حال انجام است، مدل مفهومی اجرایی سازی سند در مدرسه تعیین شده و حدود بیش از دو هزار نفر از استان‌های مختلف به عنوان رهیاران تحول آموزش دیده‌اند.

نیکزاد در خصوص طرح طلاب امین نیز افزود: در سال گذشته استقبال از طرح امین با توجه به فضا و ظرفیت جامعه رشد چشمگیری داشت که امسال درصدد بالا بردن کیفیت علمی و تربیتی این طرح هستیم.

وی گفت: به همین جهت طلاب در سرفصل‌هایی مانند آشنایی با فلسفه تربیتی، روانشناسی رشد ناظر بر جنسیت و مقطع تحصیلی با تأکید بر مسائل کودک و نوجوان، مبانی، اهداف و اصول و روش‌های تربیت اسلامی، سیره تربیت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، تربیت دینی کودک و نوجوان، روش کلاس‌داری، اصول، فنون و مهارت‌های راهنمایی و مشاوره، روش‌های کارآمد مواجه با آسیب‌های اجتماعی در مدرسه و... آموزش‌هایی را در ضمن و بدو خدمت گذرانده و به صورت حضوری آزمون می‌دهند که در دوره اول بیش از 90 درصد طلاب این دوره را به اتمام رساندند، علاوه بر این دوره‌ها، ارزیابی‌های استانی و کشوری نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha