هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت(ع) چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود
کد خبر: 4165020
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت(ع) چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت(ع)» در پاییز امسال در دستور کار است، گفت: تلاش می‌کنیم از تجربیات اساتید دانشگاه و کارشناسان، مربیان و مدیران مؤسسات، حافظان و قاریان و داوران تراز اول استان و فعالان و متولیان قرآنی استفاده کنیم.

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به پیش‌بینی طرح «هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت(ع)» با رویکرد دانش‌آموزی، گفت: تلاش می‌کنیم از تجربیات اساتید دانشگاه و کارشناسان، مربیان و مدیران مؤسسات، حافظان و قاریان و داوران تراز اول استان و فعالان قرآنی استفاده کنیم، همچنین متولیان قرآنی به‌عنوان اعضای حقوقی در این هیئت اندیشه‌ورز می‌توانند یاریگر ما باشند.

اروجی ادامه داد: اراده بر این است که جلسات این هیئت به‌صورت مستمر و ماهانه برگزار شود و بتوانیم نظرات و پیشنهادات این اعضا را احصا کرده و به نماینده ولی‌فقیه در استان ارائه و در جلسات شورای فرهنگ عمومی برای سراسر استان مصوب شود؛ اگر این روند به خوبی طی شود اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد.

وی با دعوت از تمامی کارشناسان و دغدغه‌مندان قرآنی استان، توضیح داد: از قرآنیان درخواست دارم که دعوت آموزش و پرورش را بپذیرند و به‌زودی شاهد تشکیل هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت(ع) باشیم که با حضور رسانه‌ها به‌ویژه رسانه قرآنی این نشست‌ها برگزار شود.

اروجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام زمان دقیق تشکیل هیئت اندیشه‌ورز قرآن و عترت، بیان کرد: تلاش ما این است که اولین جلسه این هیئت در اوایل پاییز امسال برگزار شود؛ همچنین پیشنهاد شده است که دبیرخانه دائمی این هیئت در اداره‌کل آموزش و پرورش استان مستقر شود تا اعضا و نیز تمامی دلسوزان و دغدغه‌مندان در هر زمان که بخواهند نظرات و پیشنهادات و درد دل‌های خود را به این دبیرخانه ارائه دهند تا در جلسات مطرح و به بحث و بررسی گذاشته شود و در صورت لزوم تصویب و ابلاغ شود؛ این روند باعث خواهد که در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات هدفمند و جهت‌دار را شاهد باشیم.

تدوین بانک جامع فعالان قرآنی

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان همچنین از تدوین بانک جامع فعالان قرآنی استان با رویکرد دانش‌آموزی خبر داد و گفت: در این اقدام نیز نیازمند کمک قرآنیان استان و متولیان قرآنی هستیم که از همگی طلب کمک داریم.

اروجی در خصوص وضعیت دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و در پاسخ به گلایه برخی مدیران این مراکز مبنی بر کمبود نیرو و تجهیزات، تصریح کرد: این گلایه به‌حق است و یک دارالقرآن برای پوشش دادن کل منطقه نیاز به مربیان متعددی دارد و از حیث امکانات و تجهیزات هم باید قوی باشد لذا در این خصوص پیگیر هستیم.

وی اجرای طرح رتبه‌بندی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش استان را در دستور کار دانست و افزود: در این راستا، میزان تجهیزات و امکانات، نیروی انسانی، میزان فعالیت گروه‌های مدیحه‌سرایی، برپایی دوره‌ها و سایر فعالیت‌های این مراکز رصد و ارزیابی می‌شود و در مرحله بعدی، تجهیز و تخصیص اعتبارات اتفاق خواهد افتاد.

اروجی ادامه داد: به همین منظور، با اداره قرآن و عترت(ع) وزارتخانه رایزنی انجام شده است تا بتوانیم اعتبارات خوبی را امسال جذب کنیم؛ البته حمایتی هم در مهرماه به دارالقرآن‌ها تزریق خواهد شد که چون میزان مبلغ دقیقاً مشخص نیست، فعلاً آن را اعلام نمی‌کنم.

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در حال حاضر 10 دارالقرآن در مناطق 17 گانه آموزش و پرورش استان فعال هستند، تصریح کرد: با توجه به اعلام درخواست‌ها، تأسیس پنج مرکز جدید در دستور کار قرار دارد که مکان این مراکز نیز پیش‌بینی شده و مراحل راه‌اندازی در حال طی است.

اروجی تأکید کرد: نیروهای دارالقرآن حتماً باید از بدنه آموزش و پرورش باشد و با توجه به مشکل کمبود نیرو در این نهاد، شاهد این دست مشکلات در حوزه تأمین نیروی انسانی در مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش هستیم.

هم‌افزایی با هدف ارتقای دانش‌آموزان قرآنی 

وی در خصوص چهل‌ویکمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت(ع) و نماز  که چهارمحال‌وبختیاری رتبه‌ای در مرحله کشوری کسب نکرد، توضیح داد: این مسابقات در آبان‌ماه سال گذشته با شرکت حدود 73 هزار دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهی برگزار شد که 43 هزار نفر به مرحله شهرستان راه یافتند و مرحله استانی نیز با حضور یک‌هزار و 50 برگزیده شهرستانی در رشته‌های مختلف برگزار شد.

اروجی ادامه داد: در نهایت، 250 دانش‌آموز برای اعزام به مرحله کشوری این دوره از مسابقات معرفی شدند؛ بر اساس بخشنامه جدید «ندای رحمت» ناظر بر شیوه نامه فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش، مرحله کشوری این مسابقات در دو بخش مقدماتی و فینال برگزار شد که 19 نفر از دانش‌آموزان استان به فینال راه یافتند.

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه برای توانمندسازی دانش‌آموزان برگزیده قرآنی لازم است طی هم‌افزایی با نهادهای قرآنی از ظرفیت اساتید استان و کشور استفاده شود، افزود: این انتظار وجود دارد که یک همدلی میان مؤسسات قرآنی تحت پوشش تبلیغات اسلامی و ارشاد با آموزش و پرورش شکل بگیرد تا بتوانیم فرزندان قرآنی استان را پرورش و رشد بدهیم.

اروجی بیان کرد: آموزش و پرورش در واقع حاصل زحمات مؤسسات قرآنی را در مسابقات و رویدادهای قرآنی این نهاد برداشت می‌کند و به‌ویژه در رشته حفظ این مهم بیشتر ملموس است که زحمات خانواده‌ها و مربیان قرآنی در مؤسسات و خانه‌های قرآنی این دانش‌آموزان را رشد می‌دهند.

وی گفت: خوب است که دانش‌آموزان برگزیده قرآنی که به مراحل بالاتر مسابقات راه می‌یابند، رها نشوند بلکه این حق را دارند که مانند دانش‌آموزان برخی استان‌های قوی با پیش‌بینی دوره‌ها و کلاس‌های مختلف، ارتقا یابند و باید شرایطی ایجاد شود که این دانش‌آموزان با هم‌افزایی نهادهای قرآنی پیوسته استاد ببینند و ارتقا یابند.

انتهای پیام
captcha