قرعه‌های مسابقات قرآن با دقت‌نظر بیشتری انتخاب شود
کد خبر: 4177020
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد

قرعه‌های مسابقات قرآن با دقت‌نظر بیشتری انتخاب شود

نماینده استان مرکزی در مرحله مقدماتی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه قرعه‌ها باید با دقت‌نظر بیشتری انتخاب شود تا بتوان تلاوت معنامحور ارائه داد، گفت: بهتر است قرعه تحقیق و ترتیل ۲۴ ساعت قبل از شروع مسابقات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شود.

محمد شریفی، قاری و حافظ قرآن

محمد شریفی، قاری و نماینده استان مرکزی در مرحله مقدماتی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در مورد تلاوت خود در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری، گفت: از تلاوتم در این مرحله راضی نبودم و به نظرم شور و هیجانی که همیشه داشتم را در این اجرا نداشتم. البته تمام سعی خود را به کار بستم تا به استانداردهای مدنظر داوران نزدیک باشد.

وی در رابطه با انتخاب مکان جهت ضبط تلاوت مرحله مقدماتی مسابقات قرآن اوقاف، گفت: به نظرم مکان از آرامش لازم و کاهش تردد برخوردار بود و با توجه به اینکه استانداردهایی از تهران جهت ضبط تلاوت‌ها اعلام شده بود، همین مکان می‌توانست ضوابط لازم را دارا باشد.


بیشتر بخوانید:


شریفی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری مرحله مقدماتی کشوری ضرورت دارد یا خیر، گفت: مسابقات مرحله استانی از سوی داوران حاذق ملی و بین‌المللی که همگی دارای مدرک هستند، داوری می‌شود و افراد صاحب رتبه در این مرحله از سطح خوبی برخوردارند که جواز حضور در مرحله کشوری را کسب می‌کنند. شاید کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفی مسابقات باعث شده تا برگزاری مرحله مقدماتی در دستور کار قرار گیرد، اما پیشنهادم این است که حضور متسابقان در مرحله کشوری و تجربه فضایی جدید و چهره‌های جدید به انگیزه و ارتقای سطح شرکت‌کنندگان به ویژه افرادی که تازه در این مسیر قدم برمی‌دارند کمک می‌کند.

احترام به نظر داوران استانی مسابقات قرآن

وی با یادآوری اینکه باید به نظر داوران احترام گذاشت و نفرات استانی به مرحله کشوری راه پیدا کنند، ادامه داد: باید در نظر گرفت شاید در مرحله مقدماتی نفر اول مسابقات در رشته‌ای نتوانست خوب ظاهر شود و از رفتن به مرحله نهایی بازماند و نفر دوم به کشوری راه یابد یا در مجموع امتیاز استان به دلایل مختلف همچون آماده نبودن یا سایر مشکلات نفرات اول و دوم از بین برود که این امر باعث دلسردی و بی‌انگیزگی شرکت‌کنندگان می‌شود که باید از این امر جلوگیری شود.

شریفی با بیان اینکه که قرعه‌ها باید با دقت‌نظر بیشتری انتخاب شود تا بتوان تلاوت معنامحور و خوبی ارائه داد، اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که قرعه شرکت‌کنندگان تحقیق و ترتیل 24 ساعت قبل از شروع مسابقات در اختیار شرکت‌کنندگان این دو رشته قرار داده شود تا افراد با آرامش بیشتری تلاوت کنند. قرعه شرکت‌کنندگان تحقیق در تابلویی نصب می‌شود، اما متسابقان ترتیل فقط 5 دقیقه فرصت مرور دارند و این فرصت کم اجرای تلاوت را برای اجرایی مطلوب و آکسان‌گذاری مناسب به مراتب سخت می‌کند. اگر قرعه یک روز قبل از مسابقات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد، قاری می‌تواند در نهایت هنرنمایی تلاوت خود را با کیفیت بالا ارائه دهد.

وی در پایان به داوری الکترونیکی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: سال گذشته داوری با تحول رو‌به‌رو بود و امتیازدهی از دستی به سوی الکترونیکی شدن رفت. با توجه به اینکه قبلاً داوری‌ها دستی انجام می‌شد وارد کردن امتیاز متسابقان به شکل الکترونیکی سخت‌تر به نظر می‌رسید. اگر داوری به شکل سنتی برگزار شود به نظر بهتر است، اما در صورت الکترونیکی بودن تبلت با قلم نوری در اختیار داوران قرار گیرد تا امتیازدهی راحت‌تر و با سرعت بیشتر صورت گیرد. پیش رفتن همراه با تکنولوژی به هر قیمتی صحیح نیست. برای انتخاب داوران در مرحله نهایی شایسته است از داوران هم‌نظر دعوت شود یا اگر داوران اختلاف نظر دارند این اختلاف نظرها را در مسابقات کنار گذاشته و سلیقه‌ای عمل نکنند.

انتهای پیام
captcha