ایکنا بیشتر به توسعه ایده‌پردازی دینی بپردازد
کد خبر: 4180607
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه خواهران:

ایکنا بیشتر به توسعه ایده‌پردازی دینی بپردازد

معصومه ظهیری در گفتاری به مناسبت سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: بهتر است ایده‌های نو را در دستور کار قرار دهیم و افراد را تشویق کنیم تا حرکت جدیدی در پیام‌رسانی قرآنی آغاز شود.

معصومه ظهیریمعصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه خواهران، در گفتاری به مناسبت بیست و یکمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا آورده است؛

سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا را به کارکنان این خبرگزاری تبریک می‌گویم و امیدوارم به برکت «إِنَّ هَٰذَا ٱلقُرۡءَانَ يَهدِي لِلَّتِي هِيَ أَقوَمُ وَ يُبَشِّرُ ٱلمُؤۡمِنِينَ ٱلَّذِينَ يَعمَلُونَ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ أَنَّ لَهُمۡ أَجرٗا كَبِيرٗا»، این رسانه وزین و مزین به نام قرآن بتواند امکان پیام‌رسانی موضوعات و محتوای دینی را بیش از پیش فراهم کند.

با توجه به توصیه پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمودند من در بین شما دو ثقل گران‌بها یعنی قرآن و عترت را باقی گذاشته‌ام، در قانون اساسی و سند مهندسی کشور و بسیاری از قوانین فرهنگی بر پرداختن به آنها تأکید شده است و در این خبرگزاری همواره صدای قرآن در قالب اخبار قرآنی و مذهبی در حال پژواک است و چنین فضایی ضروری به نظر می‌رسد.

مطالب خبرگزاری ایکنا را می‌خوانم و از آن رضایت دارم و دو نکته را در این باره بیان می‌کنم؛

اول مباحث مرتبط با قرآن در عرصه بین‌الملل؛ قرآن کریم برای همه بشریت و همه آزادگان جهان است و مختص مسلمین نیست و هر انسان آزاده‌ای می‌تواند از آن بهره ببرد. بحث بین‌الملل شامل دو بخش است؛ کسانی که در داخل کشور کار قرآنی می‌کنند و علاقه‌مندان به قرآن که در کشورهای دیگر فعال هستند و بخش بین‌الملل ایکنا رابط بین این دو گروه است و به زبان‌های مختلف فعالیت می‌کند، ولی باید تلاش آن چشمگیرتر باشد.

کرسی‌های شیعه‌شناسی در کشورهای مختلف وجود دارد و کارهای پژوهشی در مورد قرآن انجام می‌شود و خوب است بر این بخش بیشتر تمرکز شود که اینجا هم دو بخش وجود دارد؛ بخش اول کسانی که با نگاه انتقادی به سراغ قرآن می‌روند و به اصطلاح مستشرق هستند و قصد دارند جایگاه و اعتبار قرآن را مخدوش کنند و ما می‌توانیم به خوبی و با قاطعیت از شأن و جایگاه قرآن با ارائه مطالب متقن و علمی دفاع کنیم. بخش دیگر کسانی هستند که رویکرد همدلانه دارند و درباره قرآن مقاله و پایان‌نامه می‌نویسند و این بخش باید ترویج شوند.

مورد دیگر پرداختن به ایده‌های قرآنی است؛ مثلاً برخی ایده باغ قرآنی را مطرح کرده‌اند که در این مجموعه آیات و روایات و مطالبی در عرصه‌های مختلف دینی تولید می‌شود؛ مثلاً قرآن درباره خانواده چه نظریاتی دارد و این کار باید تکرار شود، زیرا باعث تعمیق و نهادینه‌ شدن یک فرهنگ و رفتار و عقیده خواهد شد. بهتر است ایده‌های نو را در دستور کار قرار دهیم و افراد را تشویق کنیم تا حرکت جدیدی در پیام‌رسانی قرآنی آغاز شود.

بارها با خبرگزاری ایکنا مصاحبه داشته‌ام و هرقدر در مورد قرآن کار شود لازم است ولی کافی نیست و باید با نگاه آینده‌پژوهی بیشتر تلاش کنیم برای نسل جدید کار قرآنی رسانه‌ای ارائه دهیم و بخش‌هایی مانند قرآن و کودکان، قرآن و نوجوانان و قرآن و جوانان داشته باشیم و در توسعه فرهنگ قرآنی کوشاتر باشیم. همچنین، پیام‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرآن و نیز مقابله با آسیب‌های اجتماعی موضوعاتی است که همیشه برای جوامع مختلف به خصوص مسلمین نیاز بوده است و خبرگزاری ایکنا باید این پیام‌ها را هنرمندانه‌ عرضه کند. 

انتهای پیام
captcha