یادی از عبدالسمیع بیومی، ابتهال‌خوان مصری + صوت
کد خبر: 4182589
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

یادی از عبدالسمیع بیومی، ابتهال‌خوان مصری + صوت

روز گذشته جمعه، 26 آبان چهل و سومین سالگرد وفات شیخ عبدالسمیع بیومی، قاری و ابتهال‌خوان مصری بود که عمری را به تلاش در راه قرآن و اجرای ابتهالات دینی گذراند.

یادی از عبدالسمیع بیومی، ابتهال‌خوان مصری + صوت

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، روز گذشته جمعه، چهل و سومین سالگرد ارتحال شیخ عبدالسمیع بیومی، قاری، مبتهل و نغمه‌خوان مذهبی است. وی 43 سال پیش در سن 75 سالگی در قاهره پس از عمری تلاش در راه تلاوت قرآن و خواندن نغمه‌ها و ابتهالات دینی دار فانی را وداع گفت.

شیخ عبدالسمیع بیومی محمد عیسی در سال 1905 میلادی در استان منوفیه به دنیا آمد، وی قرآن کریم را در مدرسه ابتدایی باجور و با نظارت شیخ حسن الجریسی و سپس قرائت‌های هفت‌گانه را نزد شیخ حسن صبح آموخت و همچنین مقامات موسیقی را نزد شیخ درویش الحریری آموزش دید.

شیخ عبدالسمیع بیومی نیز همچون پدر خود که نغمه‌خوان مذهبی روستای باجور بود، به نغمه‌خوانی دینی روی آورد و شهرت یافت و سپس نغمه‌خوانی دینی و ادعیه و تلاوت قرآن کریم را در قاهره ادامه داد و به دلیل حلاوت صوت خود و دقت در اجرا و ادای خود به زودی شهرتی فراگیر یافت. وی به همراه شیخ علی محمود، شیخ طه الفشنی و شیخ محمد الفیومی جزو نغمه‌خوانان مشهور زمان خویش بود.  

عبدالسمیعی بیومی دعاها، آیات و نغمه‌های دینی را که گنج‌هایی پنهان در هنر ابتهالات و نغمه‌های مذهبی مصر بود، در رادیو عرضه کرد.   

وی از نخستین قاریانی است که در رادیوی خاور نزدیک، اقدام به ضبط برخی سوره‌های قرآن کرد. این رادیو در سال 1940 از سوی اشغالگران انگلیسی تأسیس شده بود. تاکنون نیز تلاوت وی از سوره بقره و سوره نساء موجود است. او به همراه شیخ محمد الفیومی در یکی از  اجراهای «اسماء الله الحسنی» متعلق به شیخ نقش‌بندی حضور یافت.

او همچنین در دهه 1960 به همراه محمد سبع و احمد اباظه برای تلویزیون مصر ابتهالات و نغمه‌های دینی مشهوری مانند «جهان درخشید از هدایت» را ضبط کرد، که تاکنون نیز شهرت دارد.  

شیخ عبدالسمیع بیومی به دلیل اصرار رئیس رادیوی قرآن کریم در آن زمان، علیرغم کهولت سن و بیماری شدید، تا سال‌های پایانی عمر خود، به اجرای ابتهال پس از نماز صبح در رادیو، ادامه داد. وی در زندگی و هنر خود همواره سادگی، فروتنی و دوری از شهرت را دنبال می‌کرد و از این‌رو هیچ‌گاه شهرتی درخور جایگاه خود در هنر ابتهال دینی و نغمه‌های مذهبی را نیافت.

شیخ عبدالسمیع بیومی در قاهره در محله الغوریه در نزدیکی خیابان الازهر زندگی می‌کرد و تا زمان وفاتش در سال 1981 میلادی در سن 76 سالگی در قاهره در این محله به سر می‌برد، وی همواره در سراسر عمر خود،  تلاوت قرآن و خواندن ابتهالات دینی را ترک نکرد و پس از درگذشت در مقبره خانوادگی خود در منطقه الدارسه در شهر قاهره به خاک سپرده شد.  

انتهای پیام
captcha