نگاهی به فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4190661
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۸

نگاهی به فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد چهارمحال‌وبختیاری

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری اهم فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت این دانشگاه در سال تحصیلی جاری را تشریح کرد.

رضا قاسمی نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تشریح فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: علاوه بر برگزاری برنامه‌های معمول در حوزه تفسیر، محافل و مسابقات قرآن کریم، در برخی مباحث نظیر مهدویت هم نگاه برنامه‌ای و هم پژوهشی وجود دارد و یک همایش کشوری با همین موضوع در سطح دانشگاهیان این دانشگاه در دستور کار قرار دارد که اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی با ذکر اینکه مرحله کتبی بیست‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت(ع) دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال دانشگاهیان برگزار شد، ادامه داد: تا کنون بالغ بر ۲ هزار نفر در بخش‌های مختلف این دوره از مسابقات شامل کتبی، آوایی و هنری ثبت‌نام کرده‌اند که بخش کتبی در ۱۲ رشته دانشجویی و ۲ رشته استادی برگزار شد و نفرات اول تا سوم هر رشته به مرحله کشوری راه می‌یابند که آزمون این مرحله نیز بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

قاسمی‌نژاد بیان کرد: در مرحله کتبی که هم‌زمان با سراسر کشور به‌صورت مجازی و برخط برگزار شد، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو و ۴۰ استاد در رشته‌های احکام، نماز، نهج‌البلاغه، سیره معصومین(ع)، سبک زندگی اسلامی، تفسیر قرآن کریم، پرسمان دانشجویی و صحیفه سجادیه شرکت داشتند. اختصاص سه نمره تشویقی به یکی از دروس معارف اسلامی، اهدای جوایز نقدی به نفرات برتر و راهیابی برگزیدگان به مرحله کشوری از امتیازات در نظر گرفته شده برای دانشجویان در این دوره از مسابقات است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان با تأکید بر استقبال قابل توجه دانشجویان و دانشگاهیان از برنامه‌های قرآن و عترت(ع) این دانشگاه، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در ایام فاطمیه(س) در یک روز، سه برنامه شامل یک محفل عزاداری ویژه دانشجویان، یک محفل ویژه اساتید و نیز برنامه تشییع پیکر مطهر شهید گمنام را برگزار کردیم که با استقبال باشکوه دانشجویان همراه بود؛ همچنین در سه شب برگزاری برنامه شهادت حضرت زهرا(س)، بالغ بر ۴۰۰ دانشجو در هر برنامه شرکت کردند که حقیقتاً ارزشمند است.

قاسمی‌نژاد افزود: خروجی و تأثیر این برنامه‌ها برای ما بسیار مهم است که از جمله چند دانشجو به بنده مراجعه و اعلام کردند به قصد گرفتن حاجت در این برنامه‌ها شرکت داشتند که حاجت گرفتند و به نظرم اینها ارزشمند است و رشته ارتباط جوانان دانشجو با هر ظاهر و تفکری را با معارف دینی و قرآنی مستحکم می‌کند. این موضوع ما را بر آن داشت تا مسابقه‌ای با موضوع خاطرات دانشجویان از حضورشان در محافل عزای فاطمی برگزار کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در روز شهادت حضرت زهرا(س) نیز دانشگاه آزاد استان به‌عنوان تنها دانشگاهی که در محل امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) موکب برپا کرده بود، پذیرای عزاداران فاطمی بود که کانون‌های دانشجویی در برپایی این موکب همکاری داشتند و در کنار پذیرایی به ارائه رزق معنوی و محتواهای دینی به مخاطبان پرداختند که این هم نشانگر اشتیاق و علاقه جوانان به مشارکت در فعالیت‌های دینی است. 

قاسمی‌نژاد با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه باید با دو نگاه جمعی و عقلانی برنامه‌ریزی و اجرا شود، بیان کرد: اینکه مسئولان برنامه و طرح بدهند و اجرا کنند شاید خروجی لازم را نداشته باشد بلکه کار را باید به خود جوانان سپرد لذا در دانشگاه آزاد تمامی کارها در دست ۱۰ کانون فعال دانشجویی قرار دارد که باعث شده دانشجویان به میدان بیایند.

وی تأکید کرد: می‌توانم ادعا کنم که رونق برنامه‌های قرآن و عترت(ع) امسال در دانشگاه آزاد بی‌سابقه است، جوانان تشنه معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند و باید اجازه دهیم به میدان بیایند و پای کار باشند.

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان در پایان گفت: هر یک از دانشگاه‌های استان اقداماتی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی اعم از تفسیر، محافل انس با قرآن یا برپایی کلاس‌های آموزشی و مسابقات قرآن و... انجام می‌دهند اما برنامه خاصی به‌صورت مشترک نداریم و باید به دنبال ایجاد وحدت و همدلی در این حوزه در دانشگاه‌های استان بود. 

انتهای پیام
captcha