عوامل سقوط و سعادت انسان‌
کد خبر: 4207014
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
در جلسه تفسیر قرآن تبیین شد

عوامل سقوط و سعادت انسان‌

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با اشاره به آیاتی از سوره بقره شکم‌پرستی، رفاه‌طلبی، افزون‌طلبی، سرکشی و طغیان‌گری را از عوامل سقوط، ذلت و خواری انسان معرفی کرد و گفت: راضی بودن به آنچه خداوند خواسته زمینه‌ساز سعادت انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستان، پنجم فروردین‌ماه در سلسله جلسات «آموزه‌هایی از قرآن کریم» در مسجد صاحب‌الزمان(عج) خرم‌آباد در تفسیر آیاتی از قرآن کریم در معرفی سیمایی از سوره بقره، اظهار کرد: اگر بخواهیم سیمایی از سوره بقره تصویر کنیم موارد زیر در آن مشاهده می‌شود.
 
اصول عقاید و دلایل توحید و معاد، تقسیم‌بندی مردم در برابر هدایت و روشنگری قرآن، در سه گروه، مؤمنان، کافران و منافقان، بیان تاریخ پیامبران، به ویژه حضرت موسی(ع) و مناقشۀ آن حضرت با یهودیان در عقاید و کارهای آنان  و مشرکین به عنوان سرسخت‌ترین دشمنان اسلام، بیان قوانین اسلام در عبادات و معاملات، قانونمند کردن جامعه نوپای اسلام در شهر مدینه و تنظیم روابط آنها با ملت‌های دیگر، مثل یهودیان و مسیحیان که در جزیرة‌العرب حضور داشتند.
 
قوم بنی‌اسرائیل از زمان حضرت ایوب تا زمان حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) ادامه داشت و اذیت و آزار زیادی در مورد حضرت موسی داشتند، و جزء سرسخت‌ترین دشمنان بودند و کار آنها نفوذ در آموزه‌های مسیحیت بود تا جایی که دین و آیین انجیل را وارونه و تحریف کردند و محتوای آن را تغییر دادند، که امروزه از آن به جنگ نرم تعبیر می‌شود، کاری کردند که خداوند متعال حضرت مسیح را پیش خودش برد، که در آیه ۱۵۸ نساء «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا» به آن اشاره دارد که با ظهور حضرت ولیعصر(عج) و حضور در بیت‌المقدس به ایشان اقتدا خواهد کرد،  البته شخصی را که شبیه حضرت مسیح بود به جای عیسی(ع) کشتند و به دار آویختند.
 
سیر حیات یهودیان و دشمنی آنها تنها به اسلام ختم نمی‌شود بلکه با باقی ادیان هم دشمنی‌هایی داشتند و همین الان هم بدترین دشمنی را با بشریت و با ادیان و مسلمانان دارند. در زمان پیامبر اسلام(ص) نیز تنازعات و درگیری‌‌هایی با پیامبر اسلام(ص) داشتند.
 
در ادامه مبحث در آیه ۵۸ از سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ؛ و یاد کنید هنگامی را که گفتیم: به این شهر بیت‌المقدس وارد شوید و از نعمت‌های آن هر چه خواستید، فراوان و گوارا بخورید و از دروازه شهر یا در معبد فروتنانه و سجده‌کنان درآیید و بگویید: خدایا! خواسته ما ریزش گناهان ماست، تا گناهانتان را بیامرزیم و به زودی پاداش نیکوکاران را بیفزایم.»
 
مراد از قریه، بیت‌المقدس است، آنها مأمور شدند که با احترام به معبد وارد شوند و در آستانه درب معبد، کلمه(حطه) که به معنای ریزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است را بر زبان جاری کنند و دستور داده شد تا سجده شکر به جای آورند، تا از خطاهای آنها درگذرد و در آخرت نیز پاداش داده شوند.
 
«فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ»
 
سنت خداوند، نزول رحمت است و به همين دليل، بهترين غذا «منّ وسَلوى‌» براى بنى‌‌اسرائيل نازل شد، ولى به خاطر كج روى، عذاب نازل می‌شود، ظلم و گناه، زمينه‌ساز تغيير و تحريف قانون است، به جای درخواست ریزش گناهان، درخواست امور مادی کردند، ما هم بر ستمکاران به سبب تمسخر و نافرمانی مکرر، عذابی از آسمان فرود آوردیم.
 
در آیه بعدی شکم‌پرستی و رفاه‌طلبی، افزون‌طلبی، روحیه سرکشی و طغیان‌گری را عامل هبوط و سقوط و زمینه ذلت و خواری انسان معرفی می‌فرماید و در مقابل راضی بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن و تامین کننده خیر و مصلحت واقعی انسان را زمینه‌ساز سعادت بر می‌شمرد.
 
«ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ؛ هر جا كه باشند مهر خوارى بر آنها زده شده است، مگر آنكه در امان خدا و در امان مردم باشند. و با خشم خدا قرين شده‌اند و مهر بدبختى بر آنها نهاده‌اند، زيرا به آيات خدا كافر شدند و پيامبران را به ناحق كشتند و اين بدان سبب بود كه عصيان ورزيدند و تجاوز كردند.»
 
قوم بنی‌اسرائیل، هم کفر ورزیدند و هم از دستورات الهی سرپیچی کردند و هم انبیا را کشتند و در آن استمرار داشتند و در نهایت دچار عذاب شدند. وقتی انسانی معصیت بکند و به این معصیت ادامه دهد نهایتاً به همین سرنوشت دچار خواهد شد، سرپیچی از حدود الهی نهایتاً برای انسان، بی‌باکی و جسارت و پرده‌دری را بوجود می‌آورد.
 
یهودیان با توجه به در دست داشتن تورات نشانه‌های ظهور پیامبر آخرالزمان را می‌دانستند، بر همین اساس به سمت مدینه آمدند که بتوانند اوضاع را همچون امت‌های پیشین تحت تسلط خود درآورند و اهداف خود را پیگیری نمایند. این دسته از یهودیان که نوعاً افراد ثروتمندی نیز بودند با ایجاد عهد و پیمان با دو قبیله اوس و خزرج، بر این اساس که مدافع همدیگر باشند، توانستند در بین مسلمانان نفوذ کنند و مشکلات و مخاطراتی را برای مسلمانان و پیامبر از جمله در جنگ بدر و جنگ خندق به وجود بیاورند که طبق آیه ۸۲ از سوره مبارکه مائده، بدترین و سرسخت‌ترین دشمنان نسبت به اهل ایمان یهودیان هستند.
انتهای پیام
captcha