در باب «امر آسمانی و حقیقت ماجرای فدکیه» + فیلم
کد خبر: 4207148
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
چشمه حکمت/ 8

در باب «امر آسمانی و حقیقت ماجرای فدکیه» + فیلم

پیامبر مهربانی حضرت محمدمصطفی(ص) در باب «امر آسمانی و حقیقت ماجرای فدکیه» با استناد به آیه شریفه 38 سوره مبارکه «روم» خطاب به فاطمه اطهر(س) چنین می‌فرماید: «آن‌ها را برای خود و فرزندانت داشته باش و بدان که بعد از من این فدک را (به ‌زور و غصب) از تو بستانند و با تو منازعه و مناجزه کنند.»

11 فروردین//// در باب «امر آسمانی و حقیقت ماجرای فدکیه» + فیلمسلسله برنامه‌های «چشمه حکمت» خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ماه مبارک رمضان با اتکا به مجموعه سه جلدی کتاب «قصه‌های عبر‌ت‌آموز قرآنی» به قلم قاسم ایمانی تلاش می‌کند تا با اتکا به بطن و متن آموزه‌های قرآن کریم در مسیر سعادت و رستگاری بشر؛ به ارائه مبانی و معارفی دست زند که ریشه آنها در فرامین الهی و روایت آنها از متن کلام‌الله مجید؛ زبان پیامبر اکرم(ص)؛ احادیث ائمه‌ اطهار(ع) و مجلدات شریف و گران‌سنگ تشیع قرار دارد.

هشتمین بخش از سلسله درس‌گفتارهای «چشمه حکمت» بر باب «امر آسمانی و حقیقت ماجرای فدکیه» با استناد به اشاراتی از آیات و سوره‌هایی از قرآن کریم و کتاب «کیفر و کردار» به قلم سیدمحمدتقی مقدم استوار است.

تصرف قلعه‌های فدک به دست حضرت محمد(ص)

در صفحه 211 جلد هشتم کتاب «کیفر و کردار» به قلم سیدمحمدتقی مقدم چنین می‌خوانیم: «پیغمبر(ص) به قصد فتح خیبر با لشکر حرکت کرد. «ابن مسعود حارثی» را فرمان داد تا جهودان فدک را به جنگ یا جزیه دعوت کند. یهودیان گفتند ما فرماندهانی مانند «مرحب» با 10‌هزار مرد جنگی در قلعه «نطاه» آماده داریم. گمان نمی‌رود محمد(ص) بر اینان پیروز شود تا اینکه خبر قتل «حصن نائم» رسید.

رُعب و ترس عظیمی در دل مردم فدک انداخت. ناچار شدند شخصی با نام «نون بن یوشع» را با چند تن دیگر از سرانشان خدمت پیامبر(ص) فرستادند. آنها از در صلح پیش آمدند و با گفت‌وگوی بسیار که با پیغمبر کردند، تسلیم شدند و حضرت علی(ع) صلح‌نامه را نوشت با آن شرط که حوائط فدک خاص رسول خدا باشد و لشکر یهودیان قصد آنجا نکنند.

هر کس گروید خمس مالش را پیغمبر(ص) گرفت و هر که نگروید تمام مالش را گرفت.

دستور آسمانی درباره فدک

چون فدک بدون لشکر، خاص پیغمبر شد آیه شریفه هفت سوره مبارکه «حشر» نازل شد. «آنچه خدا از دارایی ساکنان آن قریه‌ها عاید پیامبرش گردانید از آن خدا و از آن پیامبر (او) و متعلق به خویشاوندان نزدیک (وی) و یتیمان و بینوایان و درراه‌ماندگان است تا میان توانگران شما دست‌به‌دست نگردد و آنچه را فرستاده (او) به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را بازداشت باز ایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سخت کیفر است.»

امر آسمانی در تسلیم فدک

وقتی پیامبر(ص) به مدینه آمدند از جانب خدای بزرگ آیه دیگری (آیه شریفه 38 سوره مبارکه «روم») نازل شد. جبرئیل فرمود: «پس حق خویشان و مسکین و درراه‌مانده را بده (این حق دادن) بهتر است برای کسانی که رضای خدا را خواهند و آنان رستگارانند.»

پیامبر(ص) به جبرئیل گفت: «واضح‌تر بگو خویشان کدامند؟» جبرئیل عرض کرد: «ایشان فاطمه -سلام‌الله‌علیها- است. حوائج را به او واگذار و حق خودت را نیز به او واگذار؛ زیرا خداوند هم حق خود را به او واگذار کرده است.»

بعد رسول خدا(ص) فاطمه -سلام‌الله علیها- را طلبید و این آیه را برایش خواند و اموالی که از فدک به‌ دست ‌آمده بود با حوائط به او داد. فاطمه -سلام‌الله علیها- عرض کرد: «آنچه به فرمان خدا بهره ‌من گشته به تو واگذار می‌کنم.»

پیغمبر(ص) فرمود: «آنها را برای خود و فرزندانت داشته باش و بدان که بعد از من این فدک را (به ‌زور و غصب) از تو بستانند و با تو منازعه و مناجزه کنند.»

خوانش و روایت از امین خرمی

انتهای پیام
captcha