طبق حکم آیه «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ» دفاع امری شرعی و عقلانی است
کد خبر: 4210325
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور:

طبق حکم آیه «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ» دفاع امری شرعی و عقلانی است

استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به حکم قرآنی «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ» تصریح کرد: این آموزه دینی به همان حکم عقلانی برمی‌گردد که ما باید از خودمان دفاع مشروعی بر اساس عقل و شرع داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفی‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به توضیح درباره ضرورت دفاع مشروع از منظر قرآن پرداخت و گفت: اگر فردی یا جامعه‌ای مورد حمله دشمن قرار بگیرد عقل هر انسانی حکم می‌کند برای دفع دشمن باید مقابله کرد چراکه دفاع یک امر عقلی است. از طرف دیگر چون آموزه‌های دینی ما هماهنگ با عقل است طبیعتا اگر یک کشوری به کشور مسلمان حمله کند حق دفاع از خودش را دارد چنانکه قرآن می‌فرماید اگر کسی به شما تعدی کرد، همانطور که طرف مقابل با شما درگیر شد با او مقابله کنید؛ «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ؛ پس هر كس بر شما تعدى كرد همان گونه كه بر شما تعدى كرده بر او تعدى كنيد و از خدا پروا بداريد و بدانيد كه خدا با تقواپيشگان است». این آموزه دینی به همان حکم عقلانی برمی‌گردد که ما باید از خودمان دفاع مشروعی بر اساس عقل و شرع داشته باشیم.

 

تاکید قرآن بر مسئله دفاع مشروع

وی افزود: در قرآن کریم زیاد درباره مسئله دفاع و مقابله به مثل با دشمنان صحبت شده است. اگر بخواهیم روشن‌تر بحث کنیم باید ببینیم از نظر آموزه‌های قرآنی دشمنان ما چه کسانی هستند. قرآن در بعضی جاها به صورت کلی فرموده است «دشمن خدا و شما» مثلا در ابتدای سوره ممتحنه می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ». علاوه بر این در سوره انفال داریم برای اینکه دشمن به شما حمله نکند باید خودتان را در ارتباط با تجهیز سلاح‌ها در حدی مجهز کنید که او به خودش اجازه تعدی ندهد: «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» یعنی شما تمام نیروهای خود را فراهم کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید. خب این آیه معروف است و شعار سپاه پاسداران هم هست. بر اساس این آیات مشخص می‌شود ما وظیفه داریم پیشگیری کنیم که دشمن اجازه حمله به ما را به خودش ندهد و از نظر تسلیحات خودمان را تقویت کنیم تا دشمن همواره در هراس از ما باشد، علاوه بر اینکه قرآن دستور می‌دهد اگر کسی برای قتال و جنگ با شما اقدام کرد، شما هم با او بجنگید. از سوی دیگر در سوره حشر هم داریم که اگر دشمنی با شما سر جنگ ندارد و درگیر نیست شما موظف هستید با آنها هم مودت داشته باشید و هم عدالت را رعایت کنید.

غلامرضا مصطفی‌پور ادامه داد: پس به صورت کلی از نظر آموزه‌های قرآنی اگر کسی ما را مورد حمله قرار دهد بر اساس اصل کلی «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ» باید با او مقابله و دفاع کنیم. اگر بخواهیم مصداق امروزی این حکم را بیان کنیم باید به مسئله رژیم صهیونیستی اشاره کنیم. اسرائیل به بهانه‌های مختلف در خاورمیانه مستقر شده و هدفش ضربه زدن به کشورهای اسلامی است لذا اینها به شکل‌های مختلف به کشورهای اسلامی ضربه می‌زنند. برای اینکه بتوانند با ما هم برخورد کنند اقدام اخیر را نسبت به کنسولگری ما در سوریه انجام دادند و چند نفر از نیروهای مستشاری ما را به شهادت رساندند. این در حالی است که در تمام نظام‌های سیاسی کنسولگری‌های یک کشور مصونیت سیاسی دارند و کسی حق تعدی به آنها را ندارد و اگر کسی به کنسولگری یک کشور حمله کند مصداق همان آیه «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ» خواهد بود. طبیعتا این حق مشروع برای کشورهای مورد تهاجم ثابت و برقرار است که با طرف مقابل خودشان برخورد کنند. بر همین اساس این حق برای جمهوری اسلامی ثابت است که از خودش دفاع کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: وقتی در اوایل انقلاب دانشجویان به طور خودجوش رفتند سفارت آمریکا را گرفتند آنها این حق را برای خودشان قائل بودند که بیایند در طبس و از آن طریق به قصد آزادسازی جاسوسان آمریکایی به کشور ما حمله کنند ولی خداوند لطف کرد و به تعبیر امام خمینی جنود الهی که بادها بودند شن‌ها را به جان آنها انداختند و آنها را زمین‌گیر کردند و نهایتا نتوانستند کاری علیه ما انجام دهند. چون آنها باطل بودند و ما حق بودیم خدا بر اساس حمایت از حق جنود الهی خود را به نفع اسلام و مسلمین برای زمین‌گیر کردن تجهیزات آمریکایی‌ها به حمایت ایران واداشت.

 

تحقق تنبیه رژیم صهیونیستی

وی در پایان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند چون این حمله به کنسولگری ما انجام شده است این حق مشروع ما است که از خودمان دفاع کنیم هم به لحاظ عقل و هم به لحاظ شرع. لذا اینها منتظر فرصتی بودند تا به رژیم صهیونیستی پاسخ بدهند نتیجه‌اش این شد که شب گذشته به لطف پروردگار حملات ایران با پهپادها و موشک‌ها به سمت رژیم صهیونیستی انجام شد که الحمدلله بر اساس گزارشات رسیده یک حمله موفقیت‌آمیزی بوده است. آنها سعی می‌کنند اخبار به بیرون درز نکند ولی پیداست که جنبه تنبیهی که رهبری فرمودند در ارتباط با آنها تحقق پیدا کرده است. امیدواریم اسرائیل این واقعیت را بپذیرد اگر جمهوری اسلامی مورد تهاجم قرار بگیرد ساکت و آرام نمی‌نشیند و از خودش دفاع می‌کند. 

 

انتهای پیام
captcha