طرح «اتقان» به نظام رتبه‌بندی معلمان افزوده شود/ جذب بدون آزمون نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 4211033
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
رضامراد صحرایی:

طرح «اتقان» به نظام رتبه‌بندی معلمان افزوده شود/ جذب بدون آزمون نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شصت و یکم کمیسیون آموزش عمومی قرآن با تأکید بر پیگیری روند اجرایی طرح «اتقان» از سوی اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: با افزوده شدن طرح اتقان به نظام رتبه‌بندی معلمان شاهد استقبال و اهتمام بیشتر معلمان خواهیم بود.

عکسبه گزارش خبرنگار ایکنا، رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم که امروز چهارشنبه 29 فروردین در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به عملیات وعده صادق و قدردانی از نیروهای مسلح کشورمان گفت: نکته حائز اهمیت تمرکز ما بر ترویج مفاهیم قرآن کریم است، کمااینکه یکی از اشکالات راهبردی ما این است که قرآن را تنها یکی از مسائل موجود فرهنگی می‌دانیم و در نتیجه با توجه به تنوع مسائل فرهنگی که در کشور وجود دارد، سهمی را نیز برای قرآن قائل بوده و طبیعتاً بیش از آن سهم نیز نمی‌توانیم برای آن کاری انجام دهیم.
 
وی گفت: من خود را شاگرد اساتید قرآنی می‌دانم، ولی بسیار شنیدم، زمانی آیه مهجوریت قرآن نازل شد که خانه‌‌ها از صوت قرآنی که از آن برمی‌خاست، شناسایی می‌شد ولی با این وجود قرآن از مهجوریت خود می‌گوید. اینکه اکنون چه وضعی داریم، مشخص نیست و لذا از همه همکاران درخواست می‌کنم که بر روی قرآن تمرکز داشته باشند به ویژه اینکه در شرایط فعلی منابع محدودی در اختیار داریم.

جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت، کارهای مهمی را در حوزه قرآن به انجام رساند و از آن جمله می‌توان به برگزاری طرح اتقان در پنج استان، مسابقات متنوع قرآنی دانش‌آموزی اشاره کرد. یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان به منزله استخدام رسمی در دستگاه‌های دولتی بود که امیدوارم در مهر 1403 شاهد جذب دانشجومعلمانی در سطحی گسترده بدون اخذ آزمون باشیم که طی آن حافظان و قاریان قرآن موفق به حضور در فضای آموزشی عالی شوند. حضور این افراد یعنی نخبگان قرآنی بسیار در ارتقای سطح اعتقادی پردیس‌های دانشگاهی مؤثر است.

فعالیت سازمان تربیت کودک

صحرایی گفت: در حوزه مهدهای کودک باید کارهای بزرگی اتفاق بیفتد؛ از سال 1400 ساماندهی مهدهای کودک در دستور کار قرار گرفت، چرا که پیش از این مراکز زیر نظر آموزش و پرورش نبود و وقتی ایجاد سازمان تربیت کودک تصویب شد، نخستین کار، ساماندهی مهدهای کودک بود؛ نکته جالب توجه اینکه بالغ بر 31 هزار مهد کودک تا به آن زمان مجوز فعالیت گرفته بودند، اما به محض برقراری سازوکار احراز صلاحیت، این رقم کاهش محسوسی پیدا کرد.
 
وی افزود: از جمله مسائلی که در سازمان تربیت کودک در دستور کار است و به عنوان برنامه تربیت اوان کودکی مورد تصویب قرار گرفت، بحث ورود قرآن به برنامه‌های آموزشی این مراکز بود و اینکه موضوع قرآن در آنها به شکل جدی مورد پیگیری قرار گیرد و ورود مؤسسات غیر دولتی و مشارکت آنها نیز در این امر را شاهد باشیم که نیاز به بحث و بررسی دارد تا تعیین تکلیف شده و برنامه آموزشی مهدهای کودک با محوریت قرآن، در بازه زمانی کوتاهی نهایی شود.
 
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مسئله مهمی که مطرح است اینکه در امر آموزش و پرورش به ویژه با محوریت قرآن هیچ غیر ممکنی در نظام آموزشی وجود ندارد، در این امر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از اهمیت بسزایی برخوردار است و تنها منابع مالی مهم نیست، بلکه باید بر روی منابع انسانی سرمایه‌گذاری شده و از انجام کارهای موازی برحذر بود و میان دستگاه‌های متولی که ظرفیت‌های خوبی در امر آموزش قرآن دارند تعامل خوب و سازنده‌ای به وجود آید که البته تاکنون چنین نبوده است. ما در این جلسه دور یک میز نشسته‌ایم ولی غافل از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی یکدیگر هستیم.

تأکید بر استفاده از فضای مدارس برای آموزش قرآن

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در ادامه گفت: موضوع دیگر استفاده از فضاهای عمومی مدارس کشور به منظور برپایی دوره‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های تربیت قاری، مفاهیم قرآن و مواردی از این دست با تولیت مؤسسات قرآنی است که معاونت پرورشی، دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و معاونت حقوقی وزارتخانه باید به دنبال ایجاد سازوکاری به منظور تحقق این مهم باشند که تصور می‌کنم در قالب برگزاری جلسات کارشناسی این موضوع، می‌توان ظرف یک هفته حل و فصل شده و موانع قانونی آن برطرف شود.
عکس
 
صحرایی اظهار کرد: برگزاری جلسات کارگروه‌های چهارگانه این کمیسیون از جمله مواردی است که باید اهتمام جدی بر روی آن داشت که توقع می‌رود هر دو هفته یک بار شاهد برگزاری آن باشیم و اظهارات و تصمیمات اعضای هر کارگروه از طریق دبیرخانه به جلسه کمیسیون، که هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود، انعکاس یابد.

لزوم ایجاد سازوکار تأسیس مراکز تخصصی آموزش قرآن

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از جمله موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد مصوبات اجرا نشده یا ناقص اجرا شده جلسه پیشین این کمیسیون بود که از جمله مهمترین آنها ایجاد سازوکار مصوبه تأسیس مراکز تخصصی آموزش قرآن(حفظ یک‌ساله قرآن) بود که تقاضا دارم حداکثر ظرف یک ماه آینده ساز و کار آن ارائه شده تا اگر مشکل قانونی دارد از سوی این جناب در شورای عالی آموزش قرآن طرح شود تا برای سال تحصیلی پیش رو ولو با اختصاص درصدی از مدارس شاهد آغاز به کار این مدارس به شکلی فراگیر در سراسر کشور باشیم. تأکید می‌کنم در شرایط فعلی که ضابطه‌مندی در این عرصه را شاهد نیستیم برخی از مراکز آموزشی مبادرت به ایجاد چنین ساز و کاری کرده‌اند که با این توجیه که مدارسشان قرآن‌پایه است، اقدام به جذب محصلان می‌کنند که این امر باید نظام‌مند شده و از کانال آموزش و پرورش سر و سامان پیدا کند.

برگزاری طرح اتقان در سال جدید در 15 استان

صحرایی گفت: طرح اتقان که شاهد اجرای آزمایشی آن در پنج استان بودیم نیاز به پشتوانه دارد، همگی توقع دارند که تنها آموزش و پرورش از اجرای آن حمایت کند در حالی که منابع محدودی برای برآورده شدن توقعات در این زمینه در اختیار داریم. آموزش و پرورش این میان قربانی عدم توجه دستگاه‌های متولی در این امر یعنی قرآن محور بودن آموزش قرآن در کشور است. اعتبارات در این زمینه کم نیست، اما همه بودجه مرتبط با حوزه قرآن در آموزش و پرورش متمرکز نیست و معلوم نیست که بودجه قرآنی کشور به چه مصارفی می‌رسد؟ لذا همینجا از اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش می‌خواهم که برنامه اجرایی در مورد طرح اتقان در سال تحصیلی پیش رو حداقل در 15 استان کشور تدوین شود و نتایج اجرای اتقان(1) در پنج استان، نیز پیگیری، بررسی و ارزیابی شود؛ با وجود اینکه این امر نیاز به تأمین اعتبارات دارد، اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی همچون برگزاری دوره به شکل مجازی یا اینکه بخشی از هزینه برگزاری این طرح را نیز معلمان خود تقبل کنند، امید به فراگیری آن داشت.
 
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ویژه معلمان 60 ساعت آموزش حین خدمت دارد، ادامه داد: باید طرح اتقان را به رتبه‌بندی معلمان متصل کنیم، لذا هر یک از معلمان وقتی متوجه این موضوع بشوند که تسلط آنها بر روی قرآن تا چه اندازه در نظام رتبه‌بندی آنها مؤثر است و اساساً این امر را منوط به آموزش قرآن آنها کنیم در نتیجه بخشی از هزینه‌های اجرایی شدن آن را نیز خودشان تقبل می‌کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه معلم آموزش و پرورش قرآنی نباشد این امر وهن جمهوری اسلامی است و بیش از هر چیز این نظام آموزش و پرورش است که در این امر مقصر است، لذا باید ساز و کاری اتخاذ شود که انس معلمان به قرآن همواره تداوم داشته باشد و اینگونه نباشد که تنها به عنوان شروط استخدام در مقطع خاصی مورد توجه قرار گیرد، بلکه در تمام مدت خدمت ایشان نیز باید به آن توجه کرد، ضمن آن که باید مرکز بین‌المللی آموزش و پرورش در مورد آموزش قرآن به مراکز آموزشی خارج از کشور خود را موکلف سازد و لذا در این مورد باید برنامه‌ای مدون و ابلاغ شود.

شرکت بیش از 450 هزار معلم در «مسطورا»

صحرایی ادامه داد: طرح «مسطورا» یا زندگی با آیه‌ها از جمله اولویت‌های اجرایی ما در حوزه حفظ قرآن و حفظ موضوعی قرآن است که توقع می‌رود در گام نخست نیم‌میلیون از معلمان در طرح شرکت کنند. البته آمار و ارقام رضایت‌بخش است و نشان می‌دهد که بالغ بر 450 هزار نفر از معلمان و فرهنگیان در این طرح شرکت کردند.
 
وی گفت: سند راهبردی آموزش و پرورش هفت‌ساله شد و اکنون زمان بازنویسی آن با همکاری گروه طراح و اضافه شدن افرادی جدید، ترجیحاً از دانشگاه فرهنگیان، است. براساس قانون هر سندی هر پنج سال یک بار نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی دارد که توقع می‌رود در آینده نزدیک این نشست با نظارت افراد کارشناس و خبره صورت گیرد.

لزوم همکاری و تعامل میان ایکنا و پانا

وی از خبرگزاری ایکنا به سبب پوشش مطلوب فعالیت‌های قرآنی تشکر کرد و گفت: ایکنا و پانا به یک تعامل و هم‌افزایی رسیده و از ظرفیت‌های یکدیگر در پوشش و رصد به موقع و هدفمند رویدادهای قرآنی استفاده کنند. ما با دارا بودن 11 هزار دانش‌آموزخبرنگار که اغلب هم علاقه‌مند به فعالیت در حوزه اطلاع‌رسانی قرآنی هستند، این ظرفیت را داریم تا به نقاط مشترکی در امر فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه مسائل قرآنی و دینی با خبرگزاری ایکنا همکاری داشته باشیم.
 
صحرایی تأکید کرد: به هر حال باید از هر موقعیت و فرصتی برای تقویت نظام آموزش و پرورش استفاده کرد و وقتی درخت تنومندی همچون آموزش و پرورش در اختیار داریم نباید به فکر کاشت نهادهایی در اطراف آن بود بلکه باید از همه قوا استفاده کرد تا این درخت بیش از پیش تنومندتر و پربارتر شود؛ امری که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید ویژه‌ای دارند و حتی در دیدار با نخبگان قرآنی و مراجع دینی به این امر اصرار دارند که مبادا غفلت موجب شود تا نظام آموزش و پرورش نحیف شود و باید از همه ظرفیت‌ها برای قوام آن استفاده کرد.

فراهم بودن شرایط برای ایجاد سامانه آموزش عمومی قرآن

وی در پایان در مورد ایجاد سامانه جامع الکترونیکی آموزش عمومی قرآن گفت: آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم را به منظور تحقق این امر داراست. همچنانکه در شرایط کنونی در هر ثانیه بیش از پنج هزار درخواست آنلاین در این سامانه آموزش و پرورش ثبت می‌شود که از این نظر حرف نخست را در عرصه خدمات الکترونیک می‌زنیم، در نتیجه  توقع می‌رود با استفاده از امکانات موجود سعی در ایجاد این سامانه در آینده نزدیک شود.
 
یادآور می‌شود، در جلسه شصت و یکم کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مصوبات جلسه شصتم شامل تشکیل کمیته‌ای جهت تنظیم پیش‌نویس نهایی تفاهم‌نامه استفاده مؤسسات قرآنی از فضای در اختیار آموزش و پرورش، تشکیل کمیته‌ای از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی جهت تدوین برنامه درسی و ملاحظات مدارس تخصصی قرآنی حفظ‌محور جهت ارائه به کمیته برنامه‌ریزی درسی شورای عالی آموزش و پرورش، جدیت در فعال‌سازی، برگزاری منظم جلسات و ارائه برنامه زمان‌بندی به دبیرخانه توسط کارگروه‌های چهارگانه ذیل کمیسیون، استفاده از ظرفیت مؤسسات مردمی قرآنی در ادامه اجرای طرح اتقان، ارائه پیشنهاد برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام به کمیسیون تبلیغ و ترویج با مشارکت کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرح و روند پیشرفت آنها مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام
captcha