محرم و صفر؛ پیشانی‌بند سوگواری اهل بیت(ع) تا حضرت محمد(ص)
کد خبر: 2478547
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۷

محرم و صفر؛ پیشانی‌بند سوگواری اهل بیت(ع) تا حضرت محمد(ص)

گروه اجتماعی: روزهای پایانی ماه های محرم و صفر است. محرم و صفری که با عزاداری امام حسین و اهل بیت(ع) آغاز شد و با سوگواری رحلت رسول گرامی اسلام به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خوزستان، حركت حسين بن علی(ع) بدان اندازه عظيم است كه هر انسان طالب معرفتی را به جستجو وا می دارد؛ جستجوی انگيزه اين قيام از منظر امام حسين(ع)، حضرت زينب(س)، امام سجاد(ع) و 72 يار شجاع و وفادار امام حسين(ع). در این میان هر شخصی می‌داند كه در اين دو ماه تا چه ميزان پيرامون سيره و فلسفه قيام امام حسين(ع) تعقل کرده است.
مينا شمخی استاديار دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز پيرامون چگونگی مراسم عزاداری امام حسين(ع) به ايكنای خوزستان اظهار کرد: اين مجالس عامل فوق‌العاده نيرومندی برای بيداری مردم و ضامن تداوم و بقای اسلام است و اين مراسم بايد روشنگر پيام‌های اسلام و قرآن باشد و معرفت را ارتقا دهد كه برای بهره‌برداری از اين آثار مهم و مقدس نياز به شناخت و معرفت قيام امام حسين(ع) است.
وی تصریح کرد: در واقع هدف از عزاداری حسينی، شناخت چرايی اين قيام و آشنايی با وظايف خويش در اين زمان است. بايد پيام اصلی اين قيام منتقل شود و قدر اين مجالس را دانست و نگذاريم كه دشمنان در تعطيلی و يا تغيير و تحريف واقعيات آن راه به جايی برند.
علی مطوری، رئيس دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز نیز با تاكيد بر برگزاری مراسم عزاداری در شان امام حسين(ع) و ياران ايشان عنوان كرد: عزاداران بايد از هر عملی كه موجب تضعيف و وهن اسلام و اهل ‌بيت(ع) و حركت عاشورايی می‌شود، اجتناب كنند. همچنين نشر كتبی همچون «تحريف‌های عاشورا» از شهيد مطهری موجب بيان حقيقی واقعه عاشورا می شود.
حجت‌الاسلام حسين محمدی، مسئول معاونت تبليغ حوزه علميه رامهرمز درباره ويژگی‌های اخلاقی امام حسين(ع) معتقد است: چنانچه بخواهيم مهرورزی در خانواده را كه از صفات بارز اباعبدالله(ع) است، در زندگی به كار بنديم، می‌توانيم نمونه عملی آن را در حركت امام(ع) از مدينه به كوفه و رفتار ايشان با برادرشان؛ محمد بن حنفيه مشاهده كنيم. در اين برهه زمانی محمد بن حنفيه از امام می‌خواهد كه به سمت كوفه نرود ولی امام كه تصميم به حركت گرفته بودند، با متانت و دلسوزی با وی صحبت و او را آرام می‌كند و در فرصت مناسب به محمد بن حنفيه می‌گويد كه مجبور به رفتن است به گونه‌ای كه برادرشان از ايشان رنجيده نشود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز بر امر آسيب شناسی مجالس عزاداری سيدالشهدا(ع) تاكيد كرد و اولين آسيب‌ را متوجه نيت‌ها و انگيزه‌ها دانست و گفت: برگزاری مجالس عزای سالار شهيدان تنها بايد با نيت خالص قرب به خداوند تبارك و تعالی و پيروی از دستور پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مبنی بر مرثيه‌سرايی و زنده نگه داشتن ياد عاشورا باشد. لذا چشم‌ و هم‌چشمی و رقابت‌های منفی ميان هيئات و تكايا نيات را مخدوش خواهد كرد؛ این امر از مهمترین آسيب‌هايی است كه متوجه نيت‌ها است.
خديجه مددی فرهانی، معاون پژوهشی مدرسه علميه حضرت رقيه(س) رامهرمز، پيرامون درس های واقعه عاشورا گفت: عزت نفس از درس‌های مهم نهضت‌ امام حسين(ع) است چنانكه امام می‌فرمود: «هر نوع مرگی را بر خودم می‌پذيرم اما مرگ همراه با ذلت را نمی‌پذيرم»؛ اين همان درسی است كه امام حسين(ع) به همه آزاده‌های جهان می‌دهد.
حجت‌الاسلام محمدحسين بلك، مديركل تبليغات اسلامی استان خوزستان، به بيان عوامل ايجاد آسيب‌ها در برنامه‌های مذهبی پرداخت و تصريح كرد: عمده منشأ اين آسيب بی‌اطلاعی، مطالعه كم و نداشتن آمادگی‌ علمی و آموزشی است كه هر سه اين عوامل به عنوان عوامل آسيب‌رسان در روايات مورد اشاره بوده است.
آيت‌الله عباس كعبی، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت و گویی با ايكنای خوزستان بر توجه به رويكرد قرآنی نهضت امام حسين(ع) در سخنرانی‌ها تاكيد كرد و گفت: توجه به اين مهم باعث جذابيت و شكل‌دهی منظومه‌ای از حماسه، عرفان، جهاد، ايمان، تقوی و عدل با الهام از نهضت عاشورا می‌شود.
آيت‌الله کعبی، با بيان اينكه احيای مجالس حضرت اباعبدالله(ع)، در واقع احيای احكام اهل‌ بيت(ع) و ترويج دين و احيای نهضت حسينی(ع) است، تأكيد كرد: بايد بر غنا و كاركرد هيئت‌های مذهبی افزوده شود و زمينه ابداع و ابتكار، نوآوری و خلاقيت و اظهار عشق و علاقه را فراهم كنيم.
سيدمحسن ميرباقری، مدرس دانشگاه شهيد رجايی به ايكنای خوزستان گفت: امام حسين(ع) برای خدا از همه چيز گذشت و ما به عنوان شيعه ايشان باید برای خداوند از شهوات نفس بگذريم. در وهله اول بايد مراقب خودمان باشيم كه گناه نكنيم و اگر بتوانيم حتی يك قدم دين خداوند را حمايت كنيم و آن زمان است كه خداوند وعده می‌دهد «ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم». به طور مثال می‌توان در اين راه بر جوانان سرمايه‌گذاری كرد و اصول اوليه دين را به آن‌ها آموخت.
محمد حاجی‌خلف، مدرس علوم قرآن و حديث دانشكده اصول‌الدين دزفول با تاكيد بر دوری از تحريفات عاشورا به خبرگزاری ايكنای خوزستان گفت: راه‌اندازی دوره‌های آموزش كلاسيك برای روضه‌خوان‌ها و سخنرانان از سوی حوزه‌های علميه و مراكز معتبر جهت مطرح كردن تحريفات، آسيب‌ها و آشناسازی سخنرانان و مرثيه‌‌خوانان با اهداف واقعه عاشورا راهكاری مهم برای رهايی از اين تحريفات است.
بخشعلی قنبری، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز نیز با بيان اينكه امام حسين(ع) فقط يك مبارز نبود، در گفت و گو با ايكنای خوزستان اظهار كرد: ايشان مجاهدی بود برای عرضه يك زندگی تمام و برخوردار از فلاح و رستگاری كامل؛ زندگانی كه در آن همه معنويت و عزت وجود دارد و همه اين‌ها به يك نكته بازمی‌گردد و آن نكته مهم و اصيل عبوديت است. عبوديت از منظر ايشان ساده نيست؛ عبوديت به معنای خدايی شدن انسان است.
حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی، معاون فرهنگی ـ آموزشی و پژوهشی اداره‌كل تبليغات اسلامی خوزستان، نیز معتقد است فرهنگ‌سازی در جهت هدفمندسازی نذورات در باب فعاليت‌هايی نظير توسعه علم، فعاليت‌های قرآنی و ... در جامعه شكل گيرد. پس از شناسايی و جذب خيرين، بانك اطلاعاتی تشكيل شود و با معرفی محورهای نذر هر شخص در راستای علايق خود نذر را انجام دهد.
شوكت عظيمی، مدير كانون فارغ‌‌التحصيلان مدرسه علميه الزهرا(س) اهواز به ايكنای خوزستان گفت: در حال حاضر موقعيت به گونه‌ای است كه مبلغان مسئوليت بيشتری دارند و بايد مطالعات مستمری داشته باشند و علاوه بر اين، به طور عميق آيات و روايات را مطالعه كنند. مطالب خود را با مسائل روز تطبيق دهند و به ارائه مصاديق بپردازند. اين تطبيقات روزآمد می‌تواند توقع مردم را برآورده سازد و مبلغان می‌توانند وقايع عاشورا را با واقعيت‌های كنونی تطبيق دهند و با طرح شبهات دشمن و پاسخگويی به آنها اثر شبهات را در جامعه كم‌تر کنند.
حجت‌الاسلام عطارروشن، كارشناس مذهبی در این باره بيان كرد: شمر زمانی كه بر سينه اباعبدالله رد شد ايشان از وی پرسيدند كيستی؟ گفت شمر هستم و ايشان فرمودند مرا می‌شناسی؟ وی در پاسخ گفت بلی تو فرزند علی و فاطمه هستی. ايشان فرمودند اين كار را نكن نه به خاطر من اما اگر مرا بكشی تو به جهنم می‌روی. كدام مقتول زير تيغ قاتل خود را نصيحت می‌كند؛ اين‌ها شيوه‌های رئوفانه عجيبی است كه در كربلا به وجود آمد.
سعيد فخاری، مدرس مكتب‌الزهرای دزفول در گفت‌‌وگو با خبرگزاری ايكنای خوزستان اظهار کرد: نكته آغاز و نهايی سراسر مديريت امام حسين(ع) توجه به عبوديت خداست زيرا عزت فقط از آن خداست. انسانی كه احساس حقارت كند، بندگی غير خدا و ظلم را می‌پذيرد. از اين رو امام فرمود: «موتٌ فی عزِّ خيرٌ من حياةٍ فی ذلٍّ، مرگ با عزت از زيستن با ذلت بهتر است.»
سيديوسف محفوظی، مدرس دانشكده الهيات دانشگاه شهيد چمران اهواز در گفت و گو با ايكنای خوزستان بيان كرد: با توجه به اينكه ضرورت زيادی جهت طرح و تبيين مسائل اعتقادی برای امت اسلامی احساس می‌شود می‌توان يكی از اوقات مناسب برای بيان اين مسائل را ايام محرم و صفر دانست زيرا كه در مجالس عزاداری اين ايام جمعيت‌های فراوانی به عشق امام حسين(ع) و فرهنگ عاشورا در نقاط گوناگون دنيا جمع می‌شوند و بدان توجه دارند.
حجت‌الاسلام علی‌كاظم بهرام، نماينده ولی‌‌فقيه در سپاه ناحيه امام علی(ع) اهواز در گفت‌وگو با ايكنای خوزستان با بيان اينكه شريعت ناب حسينی موجب نفی حركت‌های غير دينی از جمله فرقه‌های انحرافی همچون وهابيت می‌شود كه توسط يهود ساخته و پرداخته شد، گفت: عاشورای حسينی دو مبنا و اساس دارد؛ يكی شور و احساس حسينی و ديگری شعور و تفكر و انديشه عاشورای حسينی است كه اين دو، مبنای تربيت و فرهنگ انسان‌سازی هستند.
حجت‌الاسلام محمدحسين محمدی، معاون تبليغ مدرسه علميه رامهرمز در گفت و گویی با ايكنای خوزستان عنوان كرد: امام حسين(ع) با اينكه نهايت نهضت خويش را می‌دانستند، با استقامت در مسيری كه برای خود تصوير كرده بودند و با نگاه به هدف عالی خويش حركت كردند.
حجت‌الاسلام سيدمحمود شفيعی، رئيس سازمان قضايی نيروهای مسلح خوزستان در این باره معتقد است: مداحان و سخنرانان با ارائه مطالبی كه اصل و سندی ندارد مرتكب دروغ‌خوانی و از سوی ديگر موجب وهن جامعه شيعه می‌شوند. منبری‌ها و مداح‌ها و افرادی كه ادامه راه عاشورا و ابلاغ پيام آن را بر عهده دارند بايد مطالب را از منابع صحيح اخذ كنند چرا كه اگر مطالب ارائه شده توسط ايشان ايجاد انحراف كند قطعاً در قيامت مسئول خواهند بود.
حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی، رئيس شورای قرآن دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 6 اظهار كرد: از آنجا كه تنها راه بيمه شدن اسلام انجام آن رسالتی بود كه خداوند بر دوش پيامبر اكرم(ص) نهاده بود، امام حسين(ع) اين تكليف الهی را به پايان رساند و فرمود: برای نجات و بهره‌مندی از نور هدايت بايد بر اين كشتی سوار شويد.
سيد محمدمهدی جعفری، مدرس دانشگاه شيراز و دانشكده علوم حديث تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ايكنای خوزستان، بيان كرد: برترين هدف در برترين نهاد شايسته‌ترين صفت برای ايشان است؛ امام حسين(ع) با برخورداری از برترين ذات دارای برترين هدف بود.
خديجه مددی‌فرهانی، معاون پژوهشی مدرسه علميه بانوان شهرستان رامهرمز نیز در این باره عنوان كرد: عاشورا اولين پيام خود را كه صبر و استقامت است، در جامعه علوی آن روزگار نشان می‌دهد و قيام‌های توابين و مختار نيز ثمره همين قيام عاشورا بودند.
حجت‌الاسلام محمدصادق امينی، امام جمعه شهرستان سجدسلیمان با بيان اينكه نسبت به ماه محرم تأكيد مؤكد علما و بزرگان بر سنت سفره‌اندازی است، ادامه داد: من نسبت به محرم و صفر استثناء می‌كنم،‌ به خصوص تاسوعا و عاشورا كه سنت پسنديده سفره‌اندازی كمرنگ نشود چرا كه از افتخارات شيعه است كه در روز عاشورا قريب به كل جامعه بر سفره امام حسين(ع) نهار می‌خورند لذا غير از امام حسين(ع) كه تأكيد بر پذيرايی شده در جامعه ظرفيت فوق‌العاده برای ترويج و توسعه نذرهای فرهنگی وجود دارد.
حجت‌الاسلام محسن بخردی، مدرس حوزه علميه بهبهان در مصاحبه با ايكنای خوزستان اظهار كرد: از نمونه‌های عالی استقامت و پايداری، امام حسين(ع) است كه اين خصيصه در كلام و عمل ايشان آشكارا به چشم می‌خورد، گاهی به حضرت سكينه می‌فرمود: «فاصبری علی قضاالله لاتشتكی، صبر كن و در برابر قضای الهی شكايت نكن.»
بخردی، افزود: انسانی كه زير بار ذلت و خواری برود نمی‌تواند در رابطه با زندگيش معنايی پيدا كند. امام حسين(ع) می‌فرمود: «إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَياةَ مَعَ الظّالِمِينَ إِلّا بَرَما، من مردن را برای خودم سعادت و زندگی با ستمگران را موجب ملامت می‌دانم.» بر اين اساس زندگی كردن با آزادی‌خواهی و ارزش‌های انسانی فردی با خواری سازگاری ندارد.
محمود شكيب‌انصاری، مدرس دانشكده الهيات و معارف اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز در گفت و گو با ايكنای خوزستان معتقد است: قيام امام حسين(ع) نماد رويارويی اسلام راستين و كفر و نفاق است.
زينب بوحميد، مدير مدرسه علميه بانوان سوسنگرد به ايكنای خوزستان اظهار كرد: امام حسين(ع) با دشمنان به خصوص معاويه و مروان احتجاج می‌كردند و اين رفتار ايشان زبانزد خاص و عام بود، همچنين در مورد عبادت ايشان همين بس كه هنگام وضو گرفتن برای نماز از خوف و خشيت خداوند رنگ رخسار مبارك ايشان دگرگون می‌شد.
سعيد فخاری،‌ مدرس مكتبةالزهرا(س) دزفول گفت: امام حسين(ع) در روز تاسوعا مهلت خواستند وقتی از ايشان دليل اين امر را پرسيدند: ايشان در پاسخ گفتند: می‌خواهيم يك روز بيشتر نماز بخوانيم «إنّی أُحب الصلاة»؛ انديشيدن در اين مؤلفه كه همه زندگی ايشان با نماز همراه است بسياری از راه‌های سعادت را بر ما می‌گشايد. شايد بتوان گفت كمتر واجبی به اندازه نماز فلسفه خود را به همراه داشته باشد. فلسفه نماز خود نماز است؛ همين الله اكبر و الحمدالله و سبحان‌الله است. امام می‌خواهند ما را متوجه اين مهم كنند كه در سخت‌ترين لحظات زندگی اگر فرصتی پيش آمد آن را برای راز و نياز با خدا غنيمت شمريم و تأكيد ايشان بر نماز، به دليل خاصيت آرامش‌بخشی اين فريضه الهی است.
زهرا سنم‌بر مبلغ و كارشناس مسائل دينی با تاكيد بر اينكه صفت شايسته امام حسين(ع) بنده مخلص خداوند است، عنوان كرد: در تشهد نماز شهادت به يگانگی خالق می‌دهيم و بلافاصله پس از آن می‌گوييم و اشهد ان محمد عبده و رسوله بدان معنا كه تنها انسانی كه به مقام بندگی و عبوديت رسيد فقط پيامبر اسلام(ص) است و مسلم ذريه پاك ايشان نيز به همين گونه‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمين مسعود صلواتی‌زاده، قرآن‌پژوه و مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ويژگی صبر و شكيبايی امام حسين(ع) در عمل به يكی از مهم‌ترين آموزه‌های قرآن يعنی امر به معروف و نهی از منكر، گفت: آيات قرآن به صراحت در كلام و رفتار امام(ع) در جريان كربلا به چشم می‌خورد؛ به گونه‌ای كه همه حركات ايشان منطبق با آيات قرآن است؛ لذا جريان كربلا الهام گرفته از قرآن و رمز آن نيز ريشه‌دار بودن وقوع آن در آيات قرآن است.
حميدرضا سعادت‌فر، معاون آموزشی دانشكده اصول‌الدين دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، با بيان اينكه جهانی‌نگری جهاد مقدس سيد‌الشهدا(ع) نوع بشر را به تعقل، تفكر، خردورزی و مبارزه با ظلم و ستم، آزادگی و عزت‌مندی و انس با آرمان‌های مقدسی همچون «موت فی عزّ خيرٌ من حياة فی ذل، مرگ در عزت بهتر از زندگی در ذلت است» دعوت می‌كند، گفت: آزادگی و عدالت‌خواهی و زير بار ظلم و ستم نرفتن آرما‌ن‌های مورد وفوق همه انسان‌ها است و توجه به مسائل فطری منحصر به يك زمان و مكان خاص نيست.
سیما محسنی
captcha