همايش بين‌المللی «ولايت»؛ ميزبان 25 كشور جهان اسلام
کد خبر: 2604425
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵

همايش بين‌المللی «ولايت»؛ ميزبان 25 كشور جهان اسلام

گروه اجتماعی: همايش بين‌المللی ولايت با همكاری مجمع جهانی اهل‌ بيت(ع) و بنياد بين‌المللی غدير و با حضور مهمانانی از 25 كشور جهان اسلام، 11 و 12 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمين پيمان علی‌نژاد، قائم‌ مقام دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) اهواز در نشست خبری دومين همايش بين‌المللی علمی ولايت كه امروز، 23 مهرماه، در اين دانشگاه برگزار شد، با بيان اينكه عيد غديرخم به فرموده نبی‌اكرم(ص) افضل اعياد است، گفت: اين روز بنا به نامگذاری قرآن كريم روز اكمال دين،‌ اتمام نعمت و رضايت خداوند متعال است. اين روز همچنين با تنسيب ولايت توسط نبی رحمت، به‌عنوان روز يأس كفار و دشمنان اسلام در سوره مائده نيز ياد شده است.
وی با اشاره به جايگاه محبت به اهل‌ بيت(ع) در استان خوزستان اظهار كرد: خوزستان بنا به فرموده امام(ره) دين خود را به اسلام ادا كرده و همچنين دروازه ورود تشيع به ايران اسلامی است. امروز شاهد هستيم استان خوزستان نماد عشق‌ورزی به ساحت اهل‌ بيت(ع) است و اين صحنه‌ها كه در مناسبات مختلف از ارادت مردم به ساحت مقدس اهل‌ بيت(ع) و به‌ويژه اميرالمؤمنين(ع) وجود دارد در كمتر جايی مشاهده می‌شود.
به گفته قائم‌مقام دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) اهواز مجموع حركت‌های فرهنگی ارزشمندی در استان صورت می‌گيرد كه اين استان را به‌عنوان يك استان پيشگام در ابراز محبت به اهل‌ بيت(ع) در سطح كشور و جهان معرفی می‌كند و وظيفه خاص رسانه‌ها انتقال و انعكاس اين فضا با حساسيت خاص است.
وی با ارائه تاريخچه‌ای از فعاليت علمی دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) ادامه داد: اين دانشگاه در امر برگزاری كلاس‌های مربوط به دوره‌های آموزش امامت و ولايت قدمت چهارساله دارد كه با نام مؤسسه آموزش عالی شروع به كار كرد و در سه ماه گذشته به‌طور رسمی مجوز ارتقای مؤسسه به دانشگاه را از سوی وزارت علوم دريافت كرد.
علی‌نژاد گفت: اين دانشگاه با سه دانشكده حكمت و كلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی،‌ علوم قرآن و حديث، با 300 دانشجو در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری فعاليت می‌كند كه اين تعداد با تكميل ظرفيت در بهمن‌ماه و پذيرش دوره‌های مجازی به 500 دانشجو خواهد رسيد.
قائم‌مقام دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) اهواز با بيان اينكه اين مركز از عنايات اهل‌ بيت(ع) است،‌ با تقدير از مجاهدت‌های علمی آيت‌الله موسوی‌جزايری، رياست دانشگاه و مؤسس آن اضافه كرد: اين دانشگاه به‌عنوان يك قرارگاه فرهنگی در حال خدمت‌رسانی است. يكی از اقدامات دانشگاه از سال گذشته برگزاری همايش علمی ـ پژوهشی بين‌المللی ولايت است. اين همايش سال گذشته با دريافت 174 مقاله و با حضور علما و مهمانانی از داخل و خارج كشور در اهواز برگزار شد.
وی با اشاره به حضور شبكه‌های خارجی برای پوشش اين رويداد علمی و فرهنگی عنوان كرد: افتتاحيه اين همايش 11 آبان‌ماه در مجتمع فجر در اهواز و اختتاميه 12 آبان‌ماه در خرمشهر و آبادان برگزار می‌شود. دومين همايش بين‌المللی ولايت كه با همكاری مجمع جهانی اهل‌ بيت(ع) و بنياد بين‌المللی غدير برگزار می‌شود، ميزبان مهمانانی از 25 كشور جهان اسلام خواهد بود.
علی‌نژاد گفت: اضافه بر ارائه مقالات و سخنرانی‌ها، با دعوت از شعرای داخلی و خارجی جلسه كنگره شعری با موضوع ولايت اميرالمؤمنين(ع) و عيد غديرخم و روز دوم همايش در خرمشهر برگزار می‌شود.
قائم‌مقام دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) اهواز با اشاره به محورها و موضوعات فراخوان مقاله‌نويسی دومين همايش ولايت، تصريح كرد: در اين همايش از چهارده مقاله برتر با اهدای جوايز تقدير می‌شود. پنج مقاله برتر نيز ارائه می‌شود و بيست مقاله برتر به چاپ خواهد رسيد.
بنا بر اين گزارش، همچنين در اين نشست حجت‌الاسلام محمد انصاری، مدير پژوهش دانشگاه اميرالمؤمنين(ع) اهواز با تشريح مرحله داوری مقالات ارسال شده به همايش، گفت: سه كميته داوری بدين منظور تشكيل شده است كه مقالات را در دو مرحله ارزيابی می‌كند؛ در مرحله اول كيفيت مقاله از لحاظ شكل و استاندارد بودن آن و در مرحله دوم از نظر شكلی و محتوايی مورد بررسی داوران قرار می‌گيرد. اين سه كميته در حال حاضر ارزيابی اوليه را آغاز كرده‌اند.
captcha