صدور تعرفه پرداخت عوارض مشاغل؛ مشکل پیش‌روی مؤسسات/ بلاتکلیفی مؤسسه ریّان
کد خبر: 3297464
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

صدور تعرفه پرداخت عوارض مشاغل؛ مشکل پیش‌روی مؤسسات/ بلاتکلیفی مؤسسه ریّان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: شهرداری تهران با صدور تعرفه عوارض مشاغل برای مؤسسات قرآنی آنها را در دوراهی پرداخت و عدم پرداخت قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، شهرداری تهران با صدور عوارض مشاغل برای واحدهای تجاری، عوارضی را به‌عنوان کسب و کار صادر می‌کند در همین راستا طبق قانون شمول یا عدم شمول عوارض مشاغل به صنوف، ملاک تعلق عوارض کسب و پیشه به صنوف مختلف، فعالیت در مشاغل مختلف‌(‌اعم از کسب و پیشه و تجارت و صنعت) به‌منظور انتفاع است و موارد استثناء محدود به فعالیت‌هایی است که در مصوبه و تعرفه عوارض مذکور صراحتاً قید گردیده و قابل تسری به سایر فعالیت‌ها و مشاغل غیر‌انتفاعی نیست.
لذا در موارد برخورد با مشاغل جدید یا صنوفی که در تعرفه مندرج نیست، چنانچه اشتغال به اینگونه مشاغل به منظور کسب و پیشه و قصد انتفاع باشد مسلماً مشمول عوارض یاد شده بوده و با رعایت مقررات مربوطه عوارض متعلقه بر اساس مشاغل مشابه محاسبه و یا توسط کمیسیون موضوع ماده 32 آئین‌نامه عوارض کسب و پیشه برای آنها تعیین ردیف و گروه خواهد شد. لیکن در صورتی‌که نوع فعالیت غیر‌انتفاعی و به منظور‌ غیر از کسب و پیشه باشد، شمول عوارض بر آنها مستلزم مصوبه قانونی و درج نام در تعرفه عوارض مورد بحث است.
حال آنکه بعد از سالیان سال از صدور این عوارض می‌گذرد و مؤسسات قرآنی همه ساله با دریافت این عوارض رو‌به‌رو هستند. مؤسسه قرآنی ریّان واقع در منطقه 9 شهرداری تهران از جمله این مؤسسات است که دریافت عوراض مشاغل را تأیید می‌کند.

در رابطه با همین موضوع خبرگزاری ایکنا در گفت‌و‌گویی که ‌با مدیر مؤسسه قرآنی ریّان داشته است، مطرح شد: این مؤسسه عام‌المنفعه است و از لحاظ مالی توسط افراد خیّر حمایت می‌شود و حتی ساختمان تشکیل کلاس‌ها را فرد خیّری در اختیار مؤسسه قرار داده است. مؤسسه قرآنی ریّان ‌در مقابل ارائه خدمات آموزشی مبلغ بسیار کمی از قرآن‌آموزان دریافت می‌کند.

مدیر مؤسسه قرآنی ریّان ادامه داد: همه ساله با دریافت تعرفه عوارض مشاغل روبه‌رو هستیم و با مراجعه به شهرداری برای معافیت از پرداخت عوارض به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم و می‌گفتند که چون این مؤسسه در زمینه آموزشی فعالیت می‌کند در گروه مؤسسات آموزشی چون ماشین‌نویسی، کامپیوتر و گرافیگ قرار می‌گیرد و به همین جهت باید این هزینه ‌پرداخت شود و برای اینکه این مؤسسه عام‌المنفعه است طی دو سال به نهادهای دیگری چون شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده و از آن طریق از طرف مؤسسه مبلغی پرداخت نشده و فقط در آن دو سال از پرداخت معاف بوده است.
جوابیه شهرداری

واحد درآمد شهرداری منطقه 9 در ادامه جوابیه‌ای را برای صحبت‌های مدیر این مؤسسه صادر کرده است که در آن آمده؛ «مؤسسه مذکور با در دست داشتن مدارک مؤسسه و برگه عوارض مشاغل مراجعه کند در صورت تأیید از طرف واحد درآمد، این هزینه دریافت نخواهد شد و در سال‌های آتی نیز این عوارض صادر خواهد شد و مدیر مؤسسه با مراجعه حضوری و ارائه مدارک از پرداخت در همان سال معاف خواهد بود».
حسن محمدی، مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز در این مورد گفت: مؤسسات قرآنی از پرداخت عوارض مشاغل معاف هستند.
حال این سؤال مطرح است که آیا بعد اثبات اینکه در یک مؤسسه دوره‌های آموزشی قرآن برگزار می‌شود و به همین دلیل نباید این عوارض را پرداخت کنند، چرا همچنان مؤسسات با ‌مشکل پرداخت عوارض دست و پنجه نرم می‌کنند؟

captcha