آیت‌الله خزعلی الگوی حافظان نهج‌البلاغه در ایران بود
کد خبر: 3365065
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
‌حسن‌زاده:

آیت‌الله خزعلی الگوی حافظان نهج‌البلاغه در ایران بود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان‌ در پی ارتحال آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، وی را الگوی حافظان نهج‌البلاغه ایران و یکی از مشوقین اصلی حفظ این کتاب شریف در کاشان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام حسن‌زاده، مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان‌ در پی ارتحال آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، حافظ کل قرآن و نهج‌البلاغه‌ وی را الگوی حافظان نهج‌البلاغه ایران و یکی از مشوقین اصلی حفظ این کتاب شریف در کاشان عنوان کرد.

وی با ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده این شخصیت بزرگوار، ضایعه از دست دادن ایشان را برای جامعه اسلامی ایران به‌ویژه در وادی نهج‌البلاغه و حافظان آن بزرگ دانسته و تصریح کرد: حافظان نهج‌البلاغه کاشان وام‌دار تشویق‌ها و حمایت‌های معنوی آیت‌الله خزعلی هستند.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان در ادامه خاطرنشان کرد: آیت‌الله خزعلی در ابتدای راه فعالیت این مؤسسه در دیدار با حافظان نهج‌البلاغه که در آن زمان کمتر از انگشتان دست بودند؛ در روز دوم مرداد‌ماه 84 در قسمتی از سخنان خود گفت: «‌خرسندم که با چند جوان و نوجوان و حتی خردسال 10 ساله‌ای روبرو شدم که عده زیادی از آنها حافظ قرآن و نهج‌البلاغه و چند نفری حافظ صحیفه سجادیه و نیز خطبه غراء حضرت زهرا‌(س) بودند.»

مدیر اولین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله نهج‌البلاغه کشور افزود: حضور و سخنرانی به یادماندنی آیت‌الله خزعلی در 29 آذرماه 87 در مراسم تجلیل از 20 حافظ کل نهج‌البلاغه کاشان و تجلیل باشکوه ایشان از حافظان نهج‌البلاغه اقدامی مؤثر در تثبیت و پیشبرد فعالیت حفظ نهج‌البلاغه در کاشان و ایران اسلامی بود.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان گفت: در دیدارهایی که با آیت‌الله خزعلی داشتیم، وی ما را به ثبات‌ قدم در راه تربیت حافظان نهج‌البلاغه تشویق می‌کرد و امروز و پس از یک دهه از اولین دیدار با ایشا‌ن ضمن تأثر شدید از رحلت ایشان؛ خرسندیم که در تأییدات سخنان وی، تعداد حافظان کل نهج‌البلاغه 10 برابر شده است.

‌حسن‌زاده ‌با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت‌الله خزعلی افزود: ویژگی منحصر به‌فرد رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر این بود که تمام عمر خود را صرف ارادت به مولا امیرالمؤمنین علی‌(ع) و ترویج و احیای غدیر و جهانی شدن آن کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله خزعلی اعتقاد داشت که «علی  شخصیتی است که اگر کسی زیر شعار اسلام هم نباشد باید علی را بپذیرد».

گفتنی است؛ آیت‌الله خزعلی حدود ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 25 شهریورماه 94 پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری به رحمت خدا رفت.

یادآور می‌‌شو‌د، آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی از تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو شورای نگهبان برای ۲۰ سال، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر بود.

‌مؤسسه امیرالمؤمنین‌(ع) کاشان، فعالیت خود را از سال 1382 شروع که تاکنون مفتخر به تربیت 42 حافظ کل نهج‌البلاغه و نزدیک به 100 نفر حافظ  قسمت‌هایی از این کتاب شریف برای نخستین‌بار درجهان تشیع و کسب بیش از 50 مقام برتر کشوری در مسابقات سراسری نهج‌البلاغه شده است که شعار «کاشان شهر نهج‌البلاغه» و انتخاب این مؤسسه به‌عنوان «مؤسسه برگزیده و برتر کشور» در حوزه آموزش نهج‌البلاغه در دومین آئین تکریم از خادمان نهج‌البلاغه گواه بر این عملکرد است.

captcha