تربیت دانشجوی مؤثر بر بازسازی تمدن اسلامی هدف کارگروه علم و دین است
کد خبر: 3433488
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

تربیت دانشجوی مؤثر بر بازسازی تمدن اسلامی هدف کارگروه علم و دین است

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت کارگروه علم و دین این است که بتواند نورانیت و قدسیت علم را در فضای دانشگاهی گسترش دهد، گفت: تربیت دانشجویان تأثیرگذار در بازسازی تمدن اسلامی هدف این کارگروه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین آیت عادلی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در نشست شورای استادی کارگروه علم و دین این دانشگاه که روز گذشته، 10 آبان‌ماه در سالن جلسات معاونت توسعه تحقیقات و فناوری این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: در عصر حاضر شکل‌گیری تمدن اسلامی و بازگشت به آن از آرمان‌های مشترک انسان‌های بسیاری است.

رویکرد علوم امروزی، دانشمندان ارزش‌محور در طراز تمدن اسلامی را به جامعه ارائه نمی‌کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات اساتید حرکتی جهادگونه در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، گفت: تعریف علم در مفاهیم دینی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت و شکل‌گیری تمدن در یک جامعه مطرح می‌شود و دغدغه بزرگان دین از آغاز شکل‌گیری انقلاب اسلامی آن است که رویکرد علوم امروزی، دانشمندان ارزش‌محور در طراز تمدن اسلامی را به جامعه ارائه نمی‌کند.

عادلی‌نژاد گفت: در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی با اضافه شدن واحدهای درسی معارف اسلامی در کنار دانش‌های تخصصی به دانشجویان هدف آن بود که دانشجو در کنار فراگیری دروس تخصصی به ارزش‌های اسلامی پایبند و در بازسازی تمدن تأثیرگذار باشد.

ارزش‌ها باید در فرآیند علمی به دانشجو منتقل شوند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در صورتی که به علم و دانش جدا از مبدأ متعالی و نورانی خلقت نگریسته شود و بیش از اینکه از مصنوعات الهی سخن گفته شود، فرایند طبیعی را در شکل‌گیری پدیده‌ها حذف کنیم، نتیجه این است که هر چه‌قدر برای دانشجو درس معارف و اخلاق اضافه کنیم، خروجی مدنظر به‌دست نمی‌آید زیرا فرآیند آموزش علم به دانشجو به گونه‌ای تعریف شده که رنگ و بوی ارزش نمی‌دهد در حالی که ارزش‌ها باید در فرآیند علمی به دانشجو منتقل شوند.

در مبانی اسلام هیچ‌گاه مسئله تعارض علم و دین مطرح نبوده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در مبانی و منابع دینی اسلام هیچ‌گاه مسأله تعارض علم و دین مطرح نبوده و این یک مسأله کاملا وارداتی از دنیایی است که دین آن پاسخگو نبود و تحریف شده بود؛ این مسأله در دنیای امروز ما متداول شده و اکنون یکی از رسالت‌های کارگروه علم و دین این است که بگوید در آموزه‌های دینی ما چیزی به‌ عنوان تعارض وجود ندارد.

وی افزود: مهم‌ترین رسالت کارگروه علم و دین این است که بتواند نورانیت و قدسیت علم را در فضای دانشگاهی گسترش دهد و دانشجویی را تربیت کند که در افق بازسازی تمدن اسلامی تأثیرگذار و علاقه‌مند به مباحث دینی باشد.

عادلی‌نژاد با تأکید براینکه دانشجویان با اشتیاق به موضوعات دینی وارد می‌شوند، گفت: این امر بدان معناست که در وجود دانشجویان اعتقادات دینی نهفته و نهادینه شده است.

captcha