اختصاص سهمیه چاپ مقالات به بانوان پژوهشگر قرآنی
کد خبر: 3474481
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
منتخب همایش بانوان خواستار شد:

اختصاص سهمیه چاپ مقالات به بانوان پژوهشگر قرآنی

گروه چهره‌ها: شهربانو کاهدی، مربی و عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: فصلنامه‌هایی مرتبط با قرآن برای افرادی که می‌خواهند در زمینه چاپ مقالاتشان اقدام کنند، منتشر شود؛ چرا که به‌ دلیل محدودیت چاپ، آنها را در قالب فصل‌نامه‌ها چاپ نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شهربانو کاهدی، متولد سال 1350 در تهران است. تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته فقه و مبانی حقوق به پایان رسانده و در مباحث علوم قرآنی کار کرده و صاحب مقالات علمی و قرآنی فراوان است. دارای سمت‌های مختلف در دانشگاه بوده و تدریس در دانشگاه نیز از دیگر فعالیت‎های ایشان است. از وی به عنوان «پژوهشگر موفق علوم و معارف قرآن کریم» در چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه، تکریم به عمل می‌آید. در ادامه و به بهانه تجلیل از وی با این فعال قرآنی بیشتر آشنا می‌شویم.

کاهدی عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی اراک است. او که متولد 1350 در تهران است، اما حدود 20 سال است که ساکن شهر اراک است. او فعالیت‌های قرآنی‌اش را از سال 78 آغاز کرده است. همچنین دارای تحصیلات آکادمیک و دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث در سال 76، کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق در سال 82 و در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای رشته فقه و مبانی حقوق است که آزمون جامع را داده و در انتظار دفاع از پایان‌نامه‌اش است.

کاهدی می‌گوید: در خانواده‌ای مذهبی، متولد شدم و نقش پدر، مادر و همسرم برای ایجاد انگیزه ورود به زمینه فعالیت‌های قرآنی بی‌تأثیر نبوده است.

او در خصوص فعالیت‌های پژوهشی که تاکنون داشته است، ادامه داد: در فصلنامه بینات، مقالاتی با موضوعاتی درباره امامانی چون امام محمد باقر(ع)، جعفر صادق(ع) و امام موسی کاظم(ع) داشته‌ام. همچنین مقاله‌ای درباره فعالیت‌های قرآنی امام زمان(عج) به همایش بانوان قرآن‌پژوه در سال گذشته، ارسال کردم. همچنین در رابطه با اشتغال زنان در همایش آشتیان، درباره شهادت زنان در فصلنامه آموزش و پرورش در تبریز، همچنین مقالاتی با موضوعات نوجوانان و تحریم‌های اقتصادی نیز ارائه کرده‌ام.

 کاهدی در پاسخ به این سؤال که برپایی مراسم تکریم بانوان قرآن‌پژوه چه میزان در فعالیت‌های قرآنی بانوان تأثیر دارد؟ گفت: برپایی این همایش‌ها، بسیار تأثیرگذار است به‌ ویژه اینکه در این همایش‌ها از تمامی قشرها دعوت می‏کنند و تنها مختص به بانوان قرآن‌پژوه نباشد، بلکه از بانوان جامعه‌شناس، روانشناس، حقوق‌دانان و سایر رشته‌ها نیز تجلیل شود؛ زیرا این امر موجب می‌شود که گرایش‌های گوناگون نیز موضوعات فعالیت‌های پژوهشی‌شان را با قرآن انتخاب کنند. هنگامی ‌که این همایش به قشر خاصی اختصاص پیدا کند، سایرین نیز به‌ دلیل عدم آگاهی و اطلاعشان در این همایش نمی‌توانند، شرکت کنند.

 هنگامی‌که از او درباره حوزه‌های مغفول‎مانده در امور قرآنی کشور که بانوان می‌توانند در آنها ورود داشته باشند، سؤال شد، ادامه داد: کانونی با عنوان کانون قرآن و نهج‌البلاغه در شهر اراک هست که بنده در آنجا در کنار سایر فعالان قرآنی به فعالیت در زمینه‌های مختلف قرآنی می‌پردازم و فعالیت این کانون به گونه‌ایست که افراد و مجموعه‌هایی که برنامه قرآنی دارند با ما مرتبط هستند؛ پس چه خوب است که این جور کانون‌های قرآنی در سطح شهرهای مختلف بیشتر به چشم بخورد. بهتر است، کانون‌های قرآنی در سطح شهرها بیشتر شود.

کاهدی در خصوص راهکارهای انس دختران و بانوان با قرآن عنوان کرد: بیشتر باید بر روی خانواده‌ها تمرکز کرد. عدم اطلاع خانواده‌ها از مباحث دینی و شرعیشان موجب شده که برای فرزندان این امر بازگو نشود. اگر بتوانیم مشاوره‌های خانوادگی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی برای خانواده‌ها بگذاریم و کم کم خانواده‌ها را در راه‌های برخورد با فرزندانشان آگاه کنیم، می‌توانیم زمینه این انس را فراهم کنیم.

وی درباره نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: همایش باید امکانات خاصی را برای بانوان قرآن‌پژوه در نظر بگیرد. مثلاً فصلنامه‌هایی مرتبط با قرآن را برای افرادی که می‌خواهند در زمینه چاپ مقالاتشان گام‌هایی بردارند، داشته باشد. چون ما مقالاتی می‌نویسیم اما به‌ دلیل محدودیت چاپ، آنها را در قالب فصل‌نامه‌ها چاپ نمی‌کنند و اگر روزی بخواهیم در زمینه قرآن و یا موضوعات دیگر فعالیت کنیم چون مقاله‌ چاپ شده‌ای در دست نداریم با مشکل روبرو می‌شویم.

کاهدی با اشاره به اینکه فصل‌نامه بینات، علمی ـ ترویجی است و نه علمی ـ پژوهشی بیان کرد: لذا در نظر گرفتن این امکان خاص که افراد قرآن‌پژوه حتماً مقالاتشان در فصلنامه‌ها چاپ شود، ضروری است.

وی درباره محور قرآن و امام رضا(ع) در این همایش گفت: هر سال این همایش به نام یکی از اهل‌ بیت(ع) اختصاص دارد، حتماً دبیرخانه آن همایش، معیاری خاص برای انتخاب آن شعار دارد که امسال نیز این محوریت برای آن انتخاب شد به گونه‌ای که تمام موضوعات همایش بر روی آن محوریت جلو می‌رود.

چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه طی 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران با تجلیل از 18 نفر از بانوان فعال قرآنی برگزار می‌شود.

captcha