مؤسسه معارف امام رضا(ع) فعالیت‌ بانوان قرآنی را ساماندهی کند
کد خبر: 3474524
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه/ منانی:

مؤسسه معارف امام رضا(ع) فعالیت‌ بانوان قرآنی را ساماندهی کند

گروه چهره‌ها: فرشته منانی، بانوی قرآن‌پژوه اظهار کرد: اگر مؤسسه معارف امام رضا(ع) بتواند فعالیت‌ بانوان فعال در حوزه قرآن را ساماندهی کند، به طور یقین تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فرشته منانی در سال 1340 در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان متولد شد. او که مدرس حوزه و دانشگاه است از سال 68 تاکنون در مرکز فرهنگی محله زندگیشان کلاس‌های قرآنی به‌ویژه تفسیر آیات قرآن برپا کرده است.

وی فعالیت‌های قرآنی‌اش را از سال 1355 با ورود به حوزه بانو مجتهده امین که حالت آکادمیک داشت و در آن زمان به عنوان مکتب حضرت زهرا(س) شناخته می‌شد، آغاز کرد و از سال 1363 هم مشغول تدریس در این حوزه شد. او همچنین به تناسب نیز مطالعات قرآنی، تدریس در مراکز گوناگون علمی اصفهان و تفسیر قرآن مجید را داشته است.

همچنین منانی با درجه مربی مشغول تدریس در دانشگاه آزاد اصفهان است و همچنین علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات آکادمیک در مقطع کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق و در مقطع دکتری رشته فلسفه و حکمت اسلامی است.

وی درباره تألیفات پژوهشی‌اش، می‌گوید: مقالات متعددی در موضوعات گوناگون قرآنی داشته‌ام و همچنین کتابی را با عنوان «زندگانی بانوی ایرانی(ره)» با نظارت بانو علویه همایونی که شاگرد مبرز بانو مجتهده امین هستند، تألیف کرده‌‌ام.

نقش تأثیرگذار بانوان در خانواده و جامعه

وی با تأکید بر اینکه نقش بانوان در ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی مهم است، اظهار می‌کند: «بانوان به لحاظ نقش والا و تأثیرگذاری که در خانواده دارند، می‌توانند با ورود به این عرصه و بهره‌گیری از مفاهیم قرآن هم روی شخصیت خودشان اثرگذار باشند و هم به‌دلیل موقعیت حساسی که دارند، می‌تواند از راهبردهای متعالی قرآن مجید در فضای خانواده استفاده کند و تأثیرگذاری مناسبی داشته باشند».

منانی درباره نحوه آشنایی‌ و همکاری‌اش با این همایش می‌گوید: «طی سال‌های گذشته با خانم عبداللهیان که برای بازدید به موزه هنرهای معاصر اصفهان آمده بودند ملاقاتی داشتم و با حوزه فعالیت او آشنایی پیدا کردم و یک بار هم در قم و در مؤسسه معارف امام رضا(ع) با او و پدرشان ملاقاتی داشتم که از آن طریق با آنها آشنا شدم. الحمدالله این مؤسسه کارهای تأثیرگذار خوبی دارد به گونه‌ای که تشکلی تأثیرگذار است که به مطالعات قرآنی بانوان سمت و سوی مناسبی می‌دهد».

وی درباره نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه، اظهار می‌کند: «از نقاط قوتش می‌توان به برپایی این همایش در سطح کشور و اینکه بانوان پژوهش‌‌هایشان را با محوریت امام رضا(ع) ارائه دهند و تبرک و تیمم کنند، اشاره کرد اما در ادامه گفت بهتر است در سال‌های آینده حوزه فعالیت‌ این همایش گسترده‌تر شود به گونه‌ای که بانوان دیگری را از سایر شهرها تحت پوشش قرار دهد که به طور یقین در دستور کار این همایش است».

او پیشنهاد می‌کند: «اگر مؤسسه معارف امام رضا(ع) بتواند فعالیت‌های بانوانی که در حوزه قرآن فعالیت ‌می‌کنند و یا جلسات قرآنی را در سایر شهرها برگزار می‌کنند، ساماندهی کند و بانوان بتوانند به گونه‌ای ارتباط نزدیکتری با این مؤسسه داشته باشند، به طور یقین تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.»

منانی در پاسخ به این سؤال که برپایی این همایش‌های تکریم چه اندازه برای تشویق بانوان قرآنی مؤثر است، اظهار می‌کند: «تأثیرگذاری خوبی دارد به‌گونه‌ای که بانوان به‌دلیل جایگاه‌شان در خانواده و نقش تربیتی که دارند و نقش همسری موفقی که باید داشته باشند، می‌توانند از راهبردهای قرآنی استفاده کنند و هر چقدر عمیق‌تر و بنیادی‌تر این فعالیت‌ها و همایش‌ها برگزار شود، کارآیی فوق‌العاده‌تری خواهد داشت. اما باید گفت که روند کنونی همایش نیز تأثیرگذار است چون بانوان تشویق می‌شوند که فعالیت‌های کل سالشان را بر فعالیت‌های عمیق و بنیادی قرآنی متمرکز کنند که این جای تشکر و قدردانی دارد».

وی می‌افزاید: «در جامعه دانشگاهی نیز بحث مطالعات قرآنی نیز خوب است که کانون‌های قرآن و عترت فعالیت خوبی در این زمینه دارند به گونه‌ای که موجب می‌شود دانشجویان با فعالیت‌های قرآنی بیشتر آشنا شوند».

دروس دانشگاهی؛ نیازمند سیاستگذاری کلان

این مربی دانشگاه درخصوص حوزه‌های مغفول مانده برای ورود بانوان به فعالیت‌های قرآنی، اظهار می‌کند: «اگر سیاستگذاری کلان در بحث‌ها و دروس دانشگاهی انجام گیرد به گونه‌ای که واحدهای درسی قوی‌تر و اختصاصی‌تری با نگاه‌های عمیق‌تر و بنیانی‌تر انجام گیرد، گام‌های مؤثری برای پرورش و تربیت دانشجویان برداشته می‌شود».

او درباره انتظارش از مسئولان، ادامه می‌دهد: «مؤسسه معارف امام رضا(ع) که با نام مبارک امام رضا(ع) همراه است و ما افتخار زندگی در کشوری را داریم که متعلق به ایشان است، لذا باید مطالعات بنیادی‌تر درباره شخصیت حضرت امام رضا(ع) از سوی بانوان انجام گیرد. همچنین در راستای برنامه‌های حرم مطهر رضوی نیز این برنامه‌ها بیشتر دیده می‌شود هرچند تولیت این آستان تلاش‌ها و برنامه‌های خوبی دارد اما اگر مطالعات قرآنی و برنامه‌های قرآنی برای بانوانی که به پابوسی حضرت می‌آیند بیشتر در نظر گرفته شود، خوب است».

منانی درباره محوریت چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه که با عنوان قرآن و امام رضا(ع) برگزار می‌شود، می‌گوید: «این امر موضوع جالبیست که همه ساله محوریت خاصی برای این همایش در نظر گرفته می‌شود چون موجب می‌شود که فعالیت‌ها هدفمند‌تر انجام شود. امسال که به وجود امام رضا(ع) تعلق دارد طبق گفته ایشان، قرآن آیات محکمات و متشابهات دارد و افرادی که بتوانند متشابهات قرآن را براساس آیات محکمات پردازش کنند، در زندگی موفق خواهند بود».

وی می‌افزاید: «وجود مقدس امام رضا(ع) و همچنین وجود 14 معصوم به‌عنوان نمادهای انسان‌های کامل، آیات محکمات جهان هستی به‌لحاظ واسطه فیض خداوند به انسان هستند و ما هرچه به افق وجودی معصومان(ع) نزدیک شویم آن متشابهات وجودیمان تبدیل به محکمات می‌شود و به آن اطمینان کامل و به آن مقامات بلند از لحاظ ابعاد تکاملی که برای وجود انسان طراحی شده است می‌رسیم».

این فعال قرآنی در پایان بیان می‌کند: «اگر در انجام کارهای هنری در ابعاد قرآنی هم تلاش وسیع‌تری انجام شود خوب و مطلوب است. چون هنر زبان، بین‌المللی است. در کنار این همایش اگر آثار هنری بانوانی که در زمینه قرآنی فعالیت دارند به نمایش درآید، بانوان هنرمند برای حرکت به سوی قرآن تشویق می‌شوند البته مؤسسه امام رضا(ع) کارهای ارزشمندی انجام داده است و اگر گسترده‌تر باشد بهتر است. چون مادران دارای نقش تأثیرگذار در جامعه هستند و امید است بتوانند این تأثیرگذاری را بر روی فرزندانشان داشته باشند».

وی ادامه می‌دهد: «همچنین مؤسسه نیز در سطح توان، تلاش بین‌المللی داشته باشد چراکه اگر فعالیت این بانوان در دسترس بانوان جهان قرار بگیرد، موجب تشویق و ترغیب آنها برای ورود به عرصه قرآنی می‌شود. به‌عنوان مثال چه خوب است که تفسیر بانو مجتهده امین که یگانه بانو مفسره قرآن کریم عصر زمان ماست و در عصر ما بی‌نظیر یا بهتر بگویم کم‌نظیر است، در دستور کار مؤسسه قرار بگیرد و به چند زبان دنیا ترجمه شود و به عنوان فعالیت ارزشمند بانویی که در راستای خدمت به قرآن فعالیت می‌کند در دسترس همه جهانیان قرار بگیرد».

منانی اظهار می‌کند: «اینکه مؤسسه امام رضا(ع) تعدادی از هنرمندان بانو را شناسایی و از آنها پشتیبانی کرد موجب تشویق آنها شد چراکه این امری تأثیرگذار است و ان‌شاءالله این امر در سطح گسترده‌تر انجام گیرد».

یادآور می‌شود، چهاردهمین همایش بین المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

captcha