تکریمی ارزشمند و اثرگذار
کد خبر: 3475408
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
داور مسابقات قرآن عنوان کرد:

تکریمی ارزشمند و اثرگذار

گروه چهره‌ها: یک بانوی برگزیده قرآنی اظهار کرد: متأسفانه بانوان قرآنی از امکانات و تشویق‌های لازم برخوردار نیستند و تمامی تشویق‌ها برای آقایان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پریسا مجرد، یکی از قراء توانمند کشورمان و در حال حاضر، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. بیش از 22 سال، سابقه قرائت قرآن را داشته و رتبه اول مسابقات کشوری و بین‌المللی را داراست. بیش از 18 سال نیز سابقه داوری در مسابقات قرآن را دارد. تدریس و نیز مطالعه و پژوهش در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن از دیگر فعالیت‌هایش، محسوب می‌شود. از وی به عنوان «قاری برجسته و داور موفق مسابقات قرآن» در همایش بانوان قرآن‌پژوه، تکریم به عمل می‌آید. در ادامه بیشتر با این بانوی فعال قرآنی آشنا می‌شویم؛

وی متولد 1357 در شهر ارومیه و هم‌اکنون کارمند دانشگاه پیام نور است. فراگیری قرآن را از خردسالی آغاز کرده و توانسته از 11 سالگی به بعد، موفق به دریافت رتبه‌های اول مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن در سطوح مختلف شود.
پریسا مجرد، سال 73 پس از کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی به نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی راه پیدا کرد و رتبه اول را به ‌دست آورد. کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف در سال 84 از دیگر افتخارات این بانوی فعال قرآنی است.

تکریمی ارزشمند و اثرگذار

مجرد که به گفته خود از دوران کودکی و خردسالی علاقه خاصی به تلاوت قرآن و اذان داشته است، قبل از فعالیت تخصصی در رشته قرائت به ‌صورت خودجوش با گوش کردن به صدای قاریان، تلاوت قرآن را فراگرفته است، می‌گوید: قرآن خواندن را از کسی یاد نگرفتم؛ چرا که یک استعداد درونی داشتم و به ‌دلیل علاقه خاصی که در وجود من بود، خیلی راحت، قرائت را فرا گرفته و پس از مدتی که احساس کردم آیات قرآن را به خوبی و بدون غلط، می‌خوانم با جلسات و مسابقات قرآن آشنا شدم.
وی با بیان اینکه قبل از شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن یک دوره آموزشی برپا شد، عنوان می‌کند: در آن دوره آموزشی استادان بهروز یاریگل و احمد ابوالقاسمی به دانش‌آموزان آموزش می‌دادند؛ این دوره آموزشی که در 17 سالگی من بود، اولین دوره‌ای بود که در خدمت اساتید قرآن بودم، البته این دوره برای من بسیار تأثیرگذار بود؛ چرا ‌که نکات بسیار خوبی از سوی اساتید مطرح شد.
وی که از 17 سالگی به تدریس قرآن می‌پردازد، درباره فعالیت‌های خود پس از کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی می‌گوید: کلاس قرآن من در ابتدا در سطح روخوانی و روان‌خوانی بود، اما حدود هشت سال است که کلاس تجوید و صوت و لحن دارم و علاوه بر آن داوری مسابقات استانی و کشوری را نیز انجام می‌دهم و برای تلاوت نیز چندین سفر به ترکیه داشته‌ام.
این قاری قرآن می‌گوید: فعالیت‌های قرآنی بانوان در کشور به نسبت آقایان نوپاتر است، اما با این حال بانوان، نشان داده‌اند که در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و... ورود پیدا کرده و موفق هم بوده‌اند. تجربه نشان داده است، هرجا که امکانات ایجاد شده، بانوان هم بلافاصله وارد شده‌اند و از فعالیت‌ در حوزه‌های مختلف استقبال کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که امکانات و ظرفیت لازم برای فعالیت‌های قرآنی در جامعه فراهم باشد به طور قطع، بانوان نیز از این امکانات استفاده می‌کنند؛ اگر فضایی برای عرضه توانمندی‌های قرآنی بانوان در جامعه وجود نداشته باشد و مسابقه‌ای نیز در حوزه قرآنی برگزار نشود، فعالیت بانوان نیز کمتر دیده می‌شود و بانوان نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند.
مجرد با اشاره به برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه عنوان می‌کند: زمانی که از بنده برای حضور در این همایش، دعوت شد و متوجه شدم که به‌عنوان بانوی برگزیده در این همایش قرآنی حضور پیدا خواهم کرد، خیلی خوشحال شدم و انرژی گرفتم. در شهرستان ما فعالیت‌های قرآنی پیشرفت خوبی داشته است و چهره‌های ملی و بین‌المللی زیادی از ارومیه داریم که در مسابقات مختلف قرآنی دارای رتبه بوده و جزو قاریان سرشناس هستند.
وی یادآور می‌شود: با وجودی که شهر ارومیه در قطب فعالیت‌ها نیست و ممکن است فعالیت‌های قرآنی ما نسبت به استان‌های بزرگ‌تر کمتر دیده شود، اما همین که در همایش بانوان قرآن‌پژوه به ما اهمیت می‌دهند و می‌خواهند ما را تشویق کنند، برای ما بسیار ارزشمند است و انرژی لازم برای ادامه فعالیت قرآنی را به ما می‌دهد. جوانان قرآنی ارومیه در کنار مسابقات قرآن، جلسات قرآن نیز دارند و به شاگرد‌پروری می‌پردازند.
مجرد با بیان اینکه متأسفانه فعالیت قرآنی بانوان کمتر دیده می‌شود، اضافه می‌کند: متأسفانه بانوان قرآنی تشویق نمی‌شوند، اما اگر همین رتبه‌ها از سوی آقایان به دست بیاید، بهای بیشتری داده می‌شود.

تکریمی ارزشمند و اثرگذار

وی با عنوان این مطلب که متأسفانه از بانوان قرآنی کمتر برای تلاوت در محافل قرآنی استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: فعالیت قرآنی من فقط به جلسه قرآنی که هر هفته به صورت مرتب برگزار می‌شود، محدود می‌شود،اما دیگر امکان تلاوت در محافل قرآنی را ندارم؛ چراکه این امکانات از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران کمتر فراهم می‌شود و همین مسئله نیز موجب شده است تا جسارت تلاوت قرآن در محافل بزرگ که در دوران نوجوانی داشتم از دست بدهم.

این قاری قرآن ادامه می‌دهد: درست است که خانم‌ها با آقایان سنجیده نمی‌شوند، اما فعالیت بانوان نیز در طول این سال‌ها خیلی پیشرفت کرده است؛ انتظاری که از مسئولان دارم این است که فضاهایی محیا کنند تا بانوان، استعداد خود را در غیر از مسابقات قرآن نیز نشان دهند.

وی درباره محور این دوره از همایش «قرآن و امام رضا(ع)» می‌گوید: خیلی خوب است که قرآن را در کنار یکی از ائمه(ع) آورده‌اند؛ چراکه این دو کنار هم هستند و با هم انسان را به مسیر درست، راهنمایی می‌کنند.

همایش بین المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.


captcha