انتظار و عاشورا؛ دو بال تشیع در کوران مشکلات
کد خبر: 3500057
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲

انتظار و عاشورا؛ دو بال تشیع در کوران مشکلات

گروه اجتماعی: خطیب جمعه آشتیان با تأکید بر اینکه تفکر مهدویت باعث پیروزی انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس شد گفت: تشیع با بهره‌مندی از دو بال عاشورا و انتظار می‌تواند از کوران سختی‌ها سربلند بیرون آید اما باید نسبت به نحوه بهره‌مندی از این دو بال آگاهی داشته باشد.

حجت‌الاسلام غلامرضا نیشابوری، امام جمعه آشتیان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: تحصیل تقوا بدون محاسبه نفس ممکن نیست هر چه محاسبه شدیدتر باشد انسان از تقوای بالاتری برخوردارست، قرار گرفتن در زمره یاران و انصار امام زمان(عج) بدون داشتن تقوا امکانپذیر نیست، مؤمن با کسب صفت تقوا می‌تواند امام زمان (عج) را نصرت و یاری کند.
وی تصریح کرد: اعتقاد به مهدویت رمز موفقیت و سعادت ماست، هر چه بتوانیم از ظرفیت انتظار بیشتر استفاده کنیم موفق‌تر خواهیم بود، مهدویت بعد از نبوت مهمترین مسئله شیعه است اندیشه و تفکر مهدویت باعث پیدایش انقلاب اسلامی، پیروزی در 8 سال دفاع مقدس شد.
حجت‌الاسلام نیشابوری ادامه داد: تشیع با بهره‌مندی از دو بال عاشورا و انتظار می‌تواند از کوران سختی‌ها سربلند بیرون آید اما باید نسبت به نحوه بهره‌مندی از این دو بال آگاهی داشته باشد، زمانیکه مسئله غیبت توسط پیامبر(ص) مطرح شد این سؤال در اذهان مردم شکل گرفت که در آن زمان مردم چگونه از وجود امام بهره‌مند می‌شوند و امام چه نقشی در زندگی مردم در زمان غیبت دارد، جابربن عبدالله انصاری از ایشان سوال کرد، نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند؛به خدایی که مرا مبعوث کرده است مردم از نور امام استفاده می‌کنند و نفع می‌برند چنانچه مردم از خورشید و حرارت آن بهرمند می‌شوند هنگامیکه پشت ابرست.
وی اضافه کرد: در کلام مبارک امام باقر(ع) نقل است که می‌فرمایند:«اگر یک لحظه زمین بدون امام بماند از هم پاشیده خواهد شد»؛ لذا برای امام چه ظاهر باشد چه غایب آثاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

واسطه‌های فیض الهی

این مقام مسئول بااشاره به اینکه امام واسطه فیض الهی است، افزود: فیض به واسطه امام بر بندگان نازل می‌شود، مخلوقات توان دریافت مستقیم فیض از طرف خداوند را ندارند سعه وجودی آنها ضعیف است، در علم کلام و عرفان نیز ثابت شده که فیض باید واسطه داشته باشد.
حجت‌الاسلام نیشابوری دفع بلا را از دیگر آثار وجودی امام دانست و اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند: همانطور که ستارگان امان اهل آسمان هستند اهل‌بیت(ع(امان اهل زمین‌اند، چنانچه خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید؛«تا زمانیکه خود در میان مردم هستی ما مردم را عذاب نمی‌کنیم».
وی بیان کرد: انسان با امید زنده است، امید به آینده‌ای سبز و روشن که در آن اثری از پلیدی و تباهی نباشد، انسان منتظر چنین امیدوار است؛ لذا بهترین عمل انتظار است، وجود امام به مردم دلگرمی داده و گام‌های آنها را محکم می‌کند؛ لذا امیدبخشی از دیگر آثار امام تلقی می‌شود.  

خودسازی از آثار وجودی امام عصر(عج)

حجت‌الاسلام نیشابوری با اشاره به خودسازی اظهار کرد: : از دیگر آثار وجود امام زمان(عج) خودسازی مردم است، در روایات ما آمده است که اعمال هر روز و هر هفته بر امام عرضه می‌شود و حضرت با دیدن اعمال خوب خوشحال و با دیدن اعمال بد ناراحت می‌شوند.
وی در ادامه با بیان احکام و اعمال ایام ‌شعبان گفت: شب نیمه شعبان بسیار شب مبارکی است که بعد از شب قدر شبی به اهمیت این شب وجود ندارد، پیامبر آن شب را تا صبح  احیاء می‌گرفتند و از جمله آداب این شب می‌توان به غسل، زیارت امام حسین(ع(، صلوات، خواندن دعاهای وارده و دعای کمیل اشاره کرد.
امام جمعه آشتیان در پایان گفت: لازم است جشن‌های نیمه شعبان را با گناه آمیخته نکنیم، کسانیکه جشن نیمه شعبان را با موسیقی و ابتذال و اختلاط همراه می‌کنند باعث رنجش امام زمان(عج) می شوند، ضمن اینکه جشن ایشان اختصاص به گروه و قشر خاصی ندارد و همه مردم در آن شریک هستند.
captcha