بسیج امکانات برای نابینایان ظهور استعدادهای قرآنی را به دنبال دارد + عکس
کد خبر: 3504817
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
گفت‌وگو با حافظ قرآن کم‌بینا؛

بسیج امکانات برای نابینایان ظهور استعدادهای قرآنی را به دنبال دارد + عکس

گروه چهره‌ها: یکی از کم‌بینایان حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه استعداد نابینایان در عرصه فعالیت‌های قرآنی بسیار زیاد است، دلیل کم رنگ بودن این استعدادها در جامعه را نبود امکانات عنوان کرد و گفت: اگر مسئولان امکانات را بسیج کنند شاهد ظهور این استعدادها خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از کم‌بینایان حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه استعداد نابینایان در عرصه فعالیت‌های قرآنی بسیار زیاد است، دلیل کم‌رنگ بودن نمود این استعدادها در جامعه را نبود، امکانات عنوان کرد و گفت: اگر مسئولان، امکانات را بسیج کنند، شاهد ظهور این استعدادها خواهیم بود. مهدی محمدی،‌ از جمله حافظان کم‌بینای کشورمان است که در مسابقات مختلف شرکت کرده و آخرین آن هم مسابقه انتخابی برای تعیین نماینده ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام بوده است. خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی را با این حافظ قرآن کریم انجام داده که در ادامه می‌خوانید؛
شنبه////بسیج امکانات برای نابینایان ظهور استعدادها قرآنی را به دنبال دارد
مهدی محمدی، متولد سال 1360 است. مدرک کارشناسی مهندسی معدن از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث با گرایش تفسیر از دانشکده علوم و معارف قرآن دارد و در حال حاضر نیز در سازمان آتش‌نشانی مشغول فعالیت است. سه برادر و یک خواهر دارد و سال 87 هم ازدواج کرده و یک پسر چهارساله دارد.‌ محمدی در مورد دلایل حافظ شدن خود، گفت:‌ با توجه به اینکه زمینه خانوادگی برای گرایش به سمت فعالیت‌های قرآنی فراهم بود، زمینه برای فعالیت من در این عرصه میسر شد. علاوه بر این، شرایط خانوادگی یکی دیگر از مواردی است که باعث شد تا در عرصه قرآن، ماندگار شوم. معلم‌های خوب نیز بی‌تأثیر نبوده‌اند.

وی افزود: من معلم‌های قرآن خوبی داشتم و این سعادت بسیار بزرگی بود. سال سوم راهنمایی، معلم قرآنم خواست تا برخی از سوره‌های کوتاه آخر جزء 30 را حفظ کنم. در آن سال و در بین اعضای کلاس، من بهتر از دیگران کار حفظ سوره‌ها را به پایان بردم و همین زمینه‌ای شد تا از تابستان سال 74 حفظ قرآن را شروع کنم.

محمدی تصریح کرد: در ابتدا در کلاس‌های آموزش دارالقرآن فرهنگ‌سرای خاوران ثبت نام کردم و تا مدتی نیز در آن کلاس‌ها حضور یافتم، اما پس از مدتی به صورت انفرادی ادامه دادم و در جلسات هفتگی تلاوت قرآن حاضر می‌شدم. اساتید من نیز در شروع کار «عباس حسنی» بود،‌ در ادامه نیز «حسین علیزاده» و بعد هم «محمدحسن اشتری» و استاد «محمد ثابتی» و «حسین اخوان اقدم» از جمله اساتیدی بودند که در جلسات آنها حضور یافتم.

شنبه////بسیج امکانات برای نابینایان ظهور استعدادها قرآنی را به دنبال دارد

وی در مورد رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده است نیز گفت: کمتر در مسابقات شرکت کرده‌ام، اما در مسابقات دانشجویان در سال 90 در رشته حفظ کل حائز رتبه شدم، سال گذشته در مسابقات قرآن ویژه کارکنان شهرداری تهران رتبه اول حفظ کل را به دست آوردم،‌ همچنین در مسابقات قرآن ویژه کارکنان سازمان آتش‌نشانی نیز رتبه اول را کسب کردم. امسال نیز در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، حائز رتبه اول شدم.
این حافظ کل قرآن کریم در ادامه در مورد سختی‌های حفظ قرآن برای یک نابینا و کم بینا،‌ اظهار کرد: با توجه به کم‌بینایی، مشکلات زیادی بر سر راه وجود داشت، در تلاوت آیات و رفت و آمد با مشکلاتی مواجه بودم، بخشی از موانع، توسط خانواده و با کمک آنها برطرف می‌شد، اما برخی مشکلات بود که حتی کمک خانواده نیز تأثیری در برطرف شدن آنها نداشت. با توجه به اینکه نابینایان برای کار حفظ، تنها به روش صوتی می‌توانند، اکتفا کنند، به لحاظ زمانی نیز با مشکلاتی مواجه بودم، با این وجودخوشبختانه با همه سختی‌ها خدا توفیق داد و توانستم در این مسیر موفق شوم.
مهدی محمدی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مدت زمانی که توانست قرآن را حفظ کند، گفت:‌ از سال 74 کار حفظ را آغاز کردم و تا جزء 12 پیش رفتم که درگیر کنکور شدم،‌ به همین خاطر در این مسیر، وقفه ایجاد شد. بعد از سه سال و نهایتاً در سال 81 موفق به حفظ کل قرآن شدم.

شنبه////بسیج امکانات برای نابینایان ظهور استعدادها قرآنی را به دنبال دارد

این حافظ قرآن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام نیز گفت: مسابقات برای هر قشری که باشد یک اقدام ترغیبی و تشویقی است. مسابقات باعث می‌شود انگیزه‌ها بیشتر شود و شاهد جریان‌سازی در آن عرصه باشیم،‌ مطمئناً مسابقات باعث خواهد شد تا افرادی که تا آن زمان در این مسیر نبوده‌اند، انگیزه حضور پیدا کنند.
وی در مورد سطح این مسابقات نیز اذعان کرد: سطح مسابقات واقعاً در حد بالایی بود و من به شخصه تصور این سطح بالا را نداشتم. این را به جرئت می‌توانم بگویم که در برخی موارد حتی سطح مسابقات در بخش نابینایان از افرادی عادی بالاتر بود.
این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه مسابقات خوب است به این شرط که به خوبی اطلاع‌رسانی شود، گفت: در تأثیرگذار بودن مسابقات نباید شک داشت، اما مسئولان برگزاری مسابقات باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که علاوه بر اطلاع‌رسانی مطلوب، امکاناتی را برای آموزش افراد مراجعه‌کننده به این مسابقات نیز فراهم کنند.
محمدی همچنین در مورد فعالیت‌های قرآنی نابینایان کشورمان اذعان کرد: خوشبختانه، فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و کارها بهتر هم می‌‌شود، نکته مهم این است که جا و فضا برای بهتر شدن این فعالیت‌ها نیز وجود دارد. البته باید برخی امکانات برای دوستان نیز فراهم شود، تا حضور در این عرصه بیشتر و بیشتر شود. استعدادهای قرآنی در بین نابینایان و کم‌بینایان فراوان است و تنها مشکلات، باعث شده تا فعالیت‌ها در این زمینه کم‌رنگ جلوه داده شود.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد نحوه حضور در رقابت انتخابی برای تعیین نماینده ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام، گفت: یکی از دوستان در سازمان بهزیستی طی تماسی اطلاع داد که مسابقه انتخابی برگزار می‌شود و از من برای حضور در این مسابقات دعوت کرد که متأسفانه در نهایت موفق به کسب حد نصاب برای حضور در مسابقات بین‌المللی نشدم.


captcha