نگاهی به جابجایی مجسمه دعبل خزاعی و ساخت دوباره آن
کد خبر: 3522282
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به جابجایی مجسمه دعبل خزاعی و ساخت دوباره آن

گروه اجتماعی: وجود المان​ها و نمادهای شهری به نوعی معرفی كننده هويت يك شهر است ؛ مجسمه دعبل خزاعی شاعر اهل بیت(ع) پس از کش و قوس‌های فراوان به گفته مسئولان شهرداری شوش دوباره به این شهر بازخواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، دعبل خزاعی در سال 148 هجری در زمان امام صادق(ع) در کوفه متولد شد و در سال 245 هجری درگذشت. او شاعر، ادیب و عالم شیعی است که مدیحه‌سرای اهل بیت(ع) بود. مرقد این شاعر در شهر شوش دانیال از شهرهای استان خوزستان واقع شده است.

پدرش رزین خزاعی بود و جد اعلای او عبدالله بن بدیل، صحابی و سفیر پیغمبر اسلام(ص) و از اصحاب حضرت علی(ع) بود که به همراه قبیله خزاعه در صفین، با معاویه جنگید و با سه برادرش در این جنگ کشته شد.

دوران کودکی و نوجوانی را در کوفه و بصره گذراند و پس از آن به بغداد رفت و مشغول تحصیل علم شد. شعر و ادب عربی را از مسلم بن ولید فراگرفت و از همان جوانی به سرودن شعر پرداخت. او زمان چهار امام شیعه (جعفر صادق، موسی کاظم، رضا و جواد علیهم السلام) را درک کرد.


زمانی که امام علی بن موسی الرضا(ع) ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند و از مدینه به خراسان آمدند، دعبل به همراه ابراهیم بن عباس صولی، شاعر دیگر شیعه، راهی خراسان شدند. هر دو شاعر در مرو نزد ایشان رفتند و قصیده خود را در مرثیه امام حسین(ع) و مناقب ایشان سرودند. قصیده دعبل که حماسه تاریخ بنی‌هاشم و منقبت‌نامه آل علی بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت. سپس امام رضا(ع) 10 هزار درهم از سکه‌هایی که به نام خود او ضرب شده بود، به دعبل داد و آنگاه به درخواست دعبل، جبه‌ای از جامه‌های شخصی خود را نیز به دعبل بخشید.

او که اراده‌ای قوی و روحی شجاع و گستاخ داشت، تا پایان عمر دست از هجای مخالفان نکشید.

در ابتدای دهه 70 و با برگزاری کنگره بزرگداشت دعبل، تندیس این شاعر به عنوان یکی از مفاخر شیعی ساخته و در مرکز شهر شوش نصب شد. به گفته مسئولان این شهر جابجایی‌های متعدد این مجسمه باعث شد تا به مرور زمان آسیب ببیند و دیگر قابل ترمیم نباشد.

محمدحسین پورنعمت، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان اظهار کرد: تندیس دعبل خزاعی مربوط به شهرداری بوده است و زمانی در یکی از میادین شهر قرار داشت، پس از مدتی مجسمه جابجا شده و به صورت امانت در آرامگاه دعبل خزاعی قرار داده شد.

وی بیان کرد: وظیفه اوقاف ساخت و نصب تندیس نیست و اعتباری برای این امر به ما تعلق نمی‌گیرد و در صورت تخصیص اعتبار در ساخت و توسعه بقعه هزینه می‌شود.

میراث فرهنگی شوش دخالتی در نگهداری از تندیس دعبل خراعی نداشت

سعید دیناروند، رئیس اداره میراث فرهنگی شوش در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، در خصوص تندیس دعبل خزاعی شاعر امام رضا(ع) گفت: تندیس دعبل خزاعی در حوزه اوقاف قرار دارد و مسئولیت مستقیم آن بر عهده اداره اوقاف و شهرداری شوش است.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر که مسئولیت میراث فرهنگی شهرستان شوش را بر عهده دارم، میراث فرهنگی در نگه‌داری از این تندیس دخالت داده نشده است؛ اما درباره پیش از آن اطلاعی ندارم. 


دیناروند با بیان اینکه تندیس دعبل خزاعی جزء میراث معنوی استان خوزستان و شهرستان شوش محسوب می‌شود، افزود: دعبل خزاعی شخصیت بزرگ و ممتاز و شاعر امام رضا(ع) است و تندیس وی باید در حد و شأن این شخصیت باشد.

در هفتمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی که یادمان این شاعر اهل بیت(ع) است، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اختتامیه جشنواره از اعلام فراخوانی جهت ساخت تندیس جدید این شاعر بزرگ خبر داد.

فراخوان ساختن تندیس دعبل خزاعی بزودی اعلام می‌شود

همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان در این رابطه گفت: دعبل در حوزه شعر یک شخصیت برجسته است و از هم‌عصران، مداحان و مریدان امام رضا(ع) است.

وی با بیان اینکه به دلیل آنکه طراحی تندیس جدید نسبت به مجسمه هزینه کمتری دارد بنابراین اعتبار ساخت تندیس دعبل خزاعی از سوی شهرداری شوش تامین خواهد شد، گفت: او جزء مفاخر فرهنگی استان خوزستان و شهرستان شوش است. دعبل خزاعی به عنوان یک چهره ملی شناخته شه است و در سطح بین‌المللی نیز ارادتمندان زیادی در جهان اسلام دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به تندیس دعبل خزاعی در شهرستان شوش و مسائلی که برای آن رخ داد گفت: پیشنهاد شد تندیسی از این شخصیت به نحو شایسته‌ای و با شاخص‌های هنری برجسته با همکاری شهرداری و مسئولان شهرستان شوش تهیه و نصب کنیم که این پیشنهاد مورد موافقت شهرداری شوش قرار گرفت.

قنواتی ادامه داد: پیشنهاد شد فراخوانی آماده شود و به اطلاع هنرمندانی که در حوزه تخصصی تندیس و آثار حجمی فعالیت دارند، برسد و پس از آن هیئت داورانی تشکیل شود که آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار دهد و بهترین اثر رسیده به یک اثر حجمی برجسته تبدیل شود که در شهرستان شوش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان اعلام کرد: فراخوان ساخت این تندیس طی یک یا دو هفته آینده با همکاری هنرمندان تهیه می‌شود.

یوسف زمانی، شهردار شهرستان شوش در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان پیرامون مجسمه دعبل خزاعی که در یکی از میادین این شهر جایگذاری شده بود، گفت: این تندیس در سال 71 یا 72 ساخته و نصب شد. پس از آن مجسمه از میدان شهر جابجا و به آرامگاه دعبل خزاعی منتقل شد. به دلیل همین جابجایی‌ها مجسمه ترک خورد و پس از آن به منظور آنکه این مجسمه ترمیم شود به چندین مجسمه‌ساز مراجعه شد اما نظر آنها در این بود که این مجسمه قابل ترمیم نیست. مجسمه‌ساز اصلی این تندیس نیز اکنون در قید حیات نیست.

زمانی گفت: به دلیل آنکه دعبل خزاعی شاعر اهل‌بیت و دارای شخصیتی بزرگ است، بنابراین باید بر روی ساخت تندیس جدید آن دقت شود.

تندیس دعبل خزاعی ساخته می‌شود

شهردار شوش با بیان اینکه تندیس(نیم‌تنه‌) در حال طراحی است و در آینده‌ای نزدیک آماده می‌شود، گفت: رایزنی با مجسمه ساز به منظور ساخت تندیس این شاعر اهل بیت(ع) انجام شده است؛ به منظور آنکه ساخت تندیس جدید شایسته این شخصیت باشد به مجسمه‌ساز گفته شده که درباره دعبل خزاعی مطالعه کرده تا بتواند طراحی مناسبی داشته باشد. همچنین در شهر شوش خیابانی به نام دعبل خزاعی وجود دارد که طی چند روز گذشته آسفالت شد.

وی با اشاره به اینکه میدانی در شهر شوش به نام دعبل خزاعی نامگذاری نشده است، تصریح کرد: به دلیل آنکه ما عضو کمیته برنامه ریزی نیستیم و پیشنهاد دهنده هستیم، اگر تصمیم برآن شد که میدانی در شهر به نام دعبل نام‌گذاری شود ما از این امر استقبال خواهیم کرد.

زمانی گفت: پس از آماده شدن تندیس دعبل خزاعی به احتمال زیاد در ورودی آرامگاه این شاعر اهل بیت(ع) جای‌گذاری خواهد شد.

وی وجود آرامگاه دعبل خزاعی شاعر اهل بیت (ع) در شوش را مایه خیر، برکت و افتخار مردم این شهرستان که از ارادتمندان به خاندان عصت و طهارت هستند دانست و گفت: شهرداری شوش در تلاش است تا تندیسی از این شاعر نامی ساخته و آنرا در مکانی مناسب نصب کند. 

با این سخنان می‌توان به بازگشت نماد فرهنگی و مذهبی شوش به دل این شهر دلخوش بود تا از این گذر بتوان به معرفی تاریخ بلند ایران، خوزستان و شوش در ارادت به اسلام و خاندان اهل‌بیت(ع) پرداخت.

captcha