آغاز به کار صندوق قرض‌الحسنه ولایت امداد با 5 شعبه
کد خبر: 3522673
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
فتاح خبر داد:

آغاز به کار صندوق قرض‌الحسنه ولایت امداد با 5 شعبه

گروه جامعه: رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در مراسم افتتاح صندوق قرض الحسنه امداد گفت: در هیئت امنا تصویب شده که این صندوق کاملا قرض الحسنه بوده لذا ما مانند صندوق‌ها و بانک‌های دیگر تبلیغات و جشن‌های آن چنانی نداریم؛ بلکه براساس شرع اسلام فعالیت کرده و این اطمینان را به مراجع و مردم می‌دهیم که کاملا در چارچوب صندوق قرض الحسنه بر مبنای قوانین اسلامی عمل شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با روز میلاد امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) صندوق قرض الحسنه ولایت امداد با حضور جمعی از خیرین و مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) افتتاح شد. در این مراسم سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه چند ماه در انتظار این روز بودیم اظهار کرد: خوشبختانه در روز تولد امام رضا(ع) صندوق قرض الحسنه ولایت افتتاح شد.

وی با بیان اینکه جای این صندوق در کمیته امداد خالی بود، عنوان کرد: از تفسیر آیات قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه(ع) می‌فهمیم که ثواب قرض الحسنه از مابقی انفاق‌ها و احسان‌های دیگر بیشتر است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه بیش از دو هزار میلیارد تومان از سوی مردم با عناوین مختلف به کمیته امداد کمک می‌شد، تصریح کرد: همه این کمک‌ها پول‌های یکبار مصرف بود از این منظر که یک بار یک مبلغی که مردم کمک می‌کردند خرج می‌شد اما قرض الحسنه کمکی ماندگار است. پیش از این فضا در امداد وجود نداشت خوشبختانه این فرصت برای مردم فراهم شده تا بتوانند کمک‌های خود را در غالب قرض الحسنه به مستمدان اهدا کنند.

فتاح در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت بانک‌های کشور به گونه‌ای بود که بانک مرکزی تصمیم به کم کردن یا ادغام آنها گرفته بود اظهار کرد: در این شرایط بانک مرکزی مجوز تاسیس صندوق را در چهار چوب ضوابط مختلف به ما اعطا کرد.

وی ادامه داد: این ظرفیت برای مردم ایجاد شده تا بتواند سپرده گذاری کرده و قرض الحسنه به نیازمندان بدهند. این ثوابی است که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

فتاح در ادامه به وضعیت این صندوق پرداخت و عنوان کرد: در هیئت امنا تصویب شده که این صندوق کاملا قرض الحسنه بوده لذا ما مانند صندوق‌ها و بانک‌های دیگر تبلیغات و جشن‌های آن چنانی نداریم بلکه براساس شرع اسلام فعالیت کرده و این اطمینان را به مراجع و مردم می‌دهیم که کاملا در چارچوب صندوق قرض الحسنه بر مبنای قوانین اسلامی عمل شود.

وی بیان کرد: سقف وام پرداختی به مردم برای کارگشایی و وام‌های ضروری بوده که مبلغ آن 5 میلیون تومان است در آینده با افزایش منابع و سرمایه گذاری ممکن است این مبلغ افزایش یابد.

رئیس کمیته امداد اعلام کرد: سرمایه کمیته امداد در نزد بانک مرکزی برای افتتاح این صندوق 100 میلیارد تومان بوده و صندوق با 1100 میلیارد تومان سرمایه اولیه کار خود را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه هر فردی می‌تواند در این صندوق سرمایه گذاری کند اظهار کرد: مردم می‌توانند از سپرده‌های خود به صورت مستقیم وام قرض الحسنه داده یا اینکه اختیار را به ما تفویض کنند تا ما از سپرده‌های آنها وام به نیازمندان پرداخت کنیم.

فتاح با بیان اینکه بانک مرکزی مجوز 36 شعبه را در کشور به کمیته امداد داده است یاد آور شد: این در حالی است که توافق اولیه ما 52 شعبه بود البته این امکان وجود دارد که ما این شعب را افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: همزمان با تولید امام رضا(ع) 5 شعبه در استان‌های تهران، همدان، خراسان شمالی، گلستان و قم افتتاح می‌شود و سعی بر این است که تا آذرماه تمام 36 شعبه کار خود را آغاز کنند ضمن اینکه در تمامی شهرستان‌ها باجه این صندوق وجود داشته که با کسب اختیار از شعبه مرکزی هر استان می‌توانند به مراجعین خدمات ارائه دهند.

فتاح با اشاره به ساختمان سوهانک کمیته امداد خاطر نشان کرد: عایدات فروش این ساختمان نیز به سرمایه این صندوق اضافه می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای که یش از مراسم افتتاح صندوق کمیته امداد خوانده بود، گفت: امیدوارم همانگونه که حضرت موسی(ع) در کوه تور نور را دید این قرض الحسنه نیز به نور رسیده که حلال مشکلات مردم باشد.

رئیس کمیته امداد در حاشیه و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تمام ضوابط بانک مرکزی در ایجاد این صندوق رعایت شده و طبق قانون عمل شده است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف کمیته امداد ارائه خدمت به مردم و حل برخی از مشکلات آنان است این وام در قالب وام ضروری به نیازمندان پرداخت می‌شود.

فتاح تصریح کرد: وام فقط به افراد تحت پوشش تعلق نمی‌گیرد بلکه همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. برای مدد جویان کمیته تا حدودی شرایط آسانتر بوده اما برای سایر مردم قوانین ضمانت وجود دارد.

وی عنوان کرد: منبع اصلی سرمایه صندوق از سوی مردم تامین می‌شود انتظار داریم مردم نیز پول و سرمایه خود را به اینجا منتقل کنند و این اطمینان را داشته باشند که سرمایه اصلی آنها حفظ می‌شود.

رئیس کمیته امداد همچنین اعلام کرد: کمیته امداد سرمایه‌ای در سایر بانک‌ها یا موسسات دیگر دارد ممکن است بخشی از این منابع به صندوق منتقل شود.

وی یاد آور شد: این صندوق یک دوره انتقالی در چارچوب ضوابط بانک مرکزی داشته و در صورت توانمندی و رشد آن این امکان وجود دارد که ما آن را به بانک تبدیل کنیم.

 

  

 

 

 

 

 

captcha