رقابت نفس‌گیری که او را نماینده ایران در مسابقات قرآن اردن کرد + عکس
کد خبر: 3579958
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

رقابت نفس‌گیری که او را نماینده ایران در مسابقات قرآن اردن کرد + عکس

گروه چهره‌ها: زهرا قربانی دختری 21 ساله از شهر تاریخی اصفهان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران برای حضور در دوازدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان کشور اردن انتخاب شده است او از رسیدن به این جایگاه می گوید.

زهرا قربانی حافظ کل قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زهرا قربانی از استان اصفهان، پس از برگزاری مرحله انتخابی و ارزیابی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل قرآن به دوازدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان کشور اردن اعزام می‌شود. در ادامه با این بانوی قرآنی بیشتر آشنا می شوبم.
در ابتدا خود را بیشتر برای مخاطبانمان معرفی کنید.
من فرزند نخست خانواده و متولد سال 74 اصفهان هستم و مادرم مشغول تحصیل علوم دینی است و به عنوان مبلغ در سطح شهر فعالیت می‌کند و پدرم نیز کارمند نیروی انتظامی است. من هم دانشجوی رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی هستم.
مشوق اصلی شما برای قرارگیری در مسیر قرآن چه افرادی بودند؟
پدر و مادرم جزو تشویق کنندگان اصلی من برای حفظ قرآن بودند، البته در این زمینه‌ها بیشتر مادر با دختر همراهی می‌کند.
انگیزه‌ شما برای حفظ قرآن چه بود؟
پس از اتمام تحصیل در مقطع دبستان، برای مقطع راهنمایی به مدرسه ثا‌من‌الائمه(ع) رفتم که مدتی حفظ قرآن را به صورت آزمایشی در این مدرسه تحصیل کردم که این جرقه‌ای برای حضورم در این راه شد. فعالیت قرآنی در این مدرسه کنار آموزش دروس مصوب آموزش و پرورش بود به گونه‌ای که طی سه سال تحصیل 10 جزء از قرآن را حفظ می‌کردیم یعنی دانش‌آموزان از سال 8 تا 10 صبح به امر حفظ قرآن مشغول بودند و از ساعت 10 تا 14 درس می خواندیم که من هم به این طریق حافظ قرآن شدم یعنی حدود سال‌های تحصیلی 85 تا 87-88 بود.
شیوه حفظ شما چگونه بود؟
در مدرسه نوار صوتی، یکبار تکرار می‌گذاشتند و پس از آن دانش‌آموزان سه بار تکرار می‌کردند که این موجب حفظ شدن آیات می‌شد.
از اولین حضورتان در مسابقات قرآن بفرمایید؟
در سال 87 یا 88 بود که پس از اتمام حفظم در مقطع شکوفه‌ها در رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم که رتبه آوردم و پس از آن در مقطع بزرگسالان شرکت کردم. امسال نیز در مسابقات اوقاف حائز رتبه ممتاز شدم و سال گذشته نیز مقام شایسته تقدیر را کسب کردم و دو سال قبل آن نیز در رشته حفظ کل مقام دوم را کسب کردم.
آیا فرد یا افرادی از اعضای خانواده‌تان به حفظ قرآن مشغول است؟
بله برادرم که 12 سال دارد در دوره حفظ یک‌ساله حضوری جامعةالقرآن اصفهان شرکت کرده است که حدود 12 جزء از قرآن را تا کنون حفظ کرده است. 
در خصوص دوره تثبیت محفوظات بفرمایید؟
خودم به دلیل حضور در مسابقات، محفوظاتم را تثبیت می‌کنم چون باید همیشه برای مسابقات آمادگی داشته باشم البته حدود دو سال نیز در کلاس‌های تثبیت جامعةالقرآن حضور پیدا کردم که همین زمینه آشنایی‌ام را با این مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی شد.
مشغول به تدریس نیز هستید؟
بله ساعتی را در جامعةالقرآن اصفهان مشغول به آموزش حفظ قرآن و همچنین در برخی از مدارس برای آموزش قرائت قرآن مشغول بکار هستم.
رقابت نفس‌گیری که او را نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن اردن کرد
شنیده‌ایم که عضو گروه تواشیح نیز هستید؟
من یکی از اعضای گروه تواشیح «انسیه العذراء» هستم که به مسئولیت خانم میرشفیعی فعالیت می‌کند که در مسابقات اوقاف نیز در بخش تواشیح و همخوانی رتبه سوم را کسب کرد.
از نخستین استاد قرآنتان و همچنین اولین آیاتی که حفظ کردید و حس و حالش بفرمایید؟
اولین استاد حفظی که داشتم سرکار خانم ابوطالبیان بود و ابتدا آیات سوره آل‌عمران را حفظ کردم که این آیات برایم جلوه خاصی داشت به ویژه آیات پایانی سوره «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ...». حفظ قرآن را با علاقه دنبال کردم طوری که طی سه سالی که موفق به حفظ کل آیات نورانی کلام وحی شدم اصلا از آن جدا نشدم و احساس خستگی و کسلی و دلزدگی نداشتم و هر روز با علاقه بیشتری آیات را حفظ می‌کردم که این از لطف قرآن، عنایت خداوند و کرامت اهل‌بیت(ع) بوده است.
در خصوص برنامه‌تان برای موفقیت در مسابقات اردن بگویید؟
در نظر دارم با یکی از اساتید و داوران مسابقات قرآن فرخنده کریم‌زاده شروع تا از تجربیات وی در موفقیت این دوره از مسابقات اردن استفاده کنم تا بتوانم مقامی را برای کشورم کسب کنم.
آیا برنامه‌ای برای ورود در حوزه تخصصی قرائت قرآن دارید؟
بله، البته باید بگویم از همان سال 85 که به دنبال حفظ قرآن رفتم تا حدودی نیز با مباحث صوت و لحن آشنایی دارم، اما به صورت تخصصی وارد نشده‌ام، فعلا می‌خواهم به اوج حفظ قرآن برسم و سپس وارد بحث قرائت شوم.
میزان آشنایتان با مفاهیم و تفسیر قرآن به چه میزان است؟
 تا چند جزیی به مفاهیم و نکات تفسیری آیات آشنایی دارم، اما فعلا بر روی بحث حفظم متمرکز شده‌ام، ان شاءالله در آینده نزدیک در این موارد نیز به صورت ویژه ورود پیدا می‌کنم.
رقابت نفس‌گیری که او را نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن اردن کرد
از محسنات حضور در مسابقات بفرمایید؟
حضور در مسابقات متعدد قرآنی، موجب تکرار محفوظات است و اطلاعات قرآنی را افزایش می‌دهد و از دیگر برکاتش آشنایی با دوستان قرآنی است. همچنین از تجربیات دوستان و اساتید نیز استفاده می‌کنیم.
درباره مرحله انتخابی و ارزیابی و سطح رقابت‌ها بفرمایید؟
در ابتدا از سازمان اوقاف تشکر می‌کنم اما باید بگویم رقابت سخت و همراه با دلهره و نگرانی بود و خودم هم تلاش کردم تا بتوانم حائز رتبه شوم و سطح داوری هم خوب بود.
از برکات قرآن در زندگیتان بگویید؟
از برکات قرآن همین بس که انس دائمی با قرآن پیدا کردم به گونه‌ای که از خردسالی با قرآن همراه شدم و همین موجب شد تا راهم تغییر کند و حتی خانواده‌ام نیز مؤانست بیشتری با قرآن داشته باشند و به این سمت سوق پیدا کنند. الحمدلله همه اهل خانواده‌ام قرآنی هستند و ما برخی از اوقات جلسات قرآن در منزلمان برپا می‌کنیم.
از همین برکات حفظم بود که به سفرهای زیارتی متعددی اعزام شدم و موجب شد در دارالقرآن عتبه علویه، حسینیه، عباسیه و حرم امام رضا(ع) به تلاوت قرآن بپردازم که اینها همه از عنایت باریتعالی است.
نظرتان را درباره نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشورمان بفرمایید؟
به نظرم حرکت خوب و پویایی بود باید زودتر از اینها این مسابقات در مرحله بین‌المللی انجام می‌گرفت تا زودتر شاهد به رخ کشیدن توانایی و ظرفیت بانوان حافظ قرآن کشورمان به جهانیان می‌بودیم.
 درخواستتان از مسئولان چیست؟
اینکه به افرادی که در راه قرآن ورود پیدا کرده‌اند بیشتر بها دهند به گونه‌ای که عرصه را برای آنها باز بگذارند. مثلاً من تنها در یک جا مشغول به فعالیت هستم آن هم برخی از روزها و حال آنکه می‌توانم بیشتر به جامعه‌ام خدمتم کنم و تجربیاتم را با وجود اینکه کم و اندک است اما در راه حفظ قرآن و حضورم در مسابقات را در اختیار حفاظ دیگر و یا سایر علاقه‌مندان این عرصه قرار دهم.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ - ۲۳:۲۹
0
0
خوشحالم که بانوان نیز به بخش بین المللی مسابقات قرآن کشورمان راه پیدا کردند امیدوارم که بانوان به خوبی به درخشند و همچنین خانم قربانی که ان شاءالله در مسابقات قران اردن موفق باشند.
الهی امین
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۹:۲۱
0
0
به عنوان یک ایرانی به خودم می بالم که یک بانوی نابینای قرآنی در مسابقات راه پیدا کرده است امیدوارم که این خواهر عزیزمون بتونن بهترین رتبه رو دریافت کنند.
جوادزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۹:۲۱
0
0
سلام امیدوارم شاهد درخشش این خانم در مسابقات باشیم اما ای کاش هر ساله این کار را می کردند و به این وضوحی اسامی مشخص بود این کار جای تقدیر دارد و امید داریم که این خانم ها نام ایران و ایرانی را بالا ببرند به حق قرآن
شیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۹:۲۲
0
0
ان شاءالله شاهد موفقیت های بیشتر دخترمون در عرصه های قرانی بین المللی باشیم
فعال قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۱۱:۴۴
0
0
امیدوارم بانوان کشورمان در این عرصه هم موفقیت های زیادی کسب کنند
علی پورشمس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۰۸:۵۱
0
0
ان شاءالله درپناه قرآن درتمامی مراحل زندگی موفق باشید
captcha