شکل‌گیری شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر
کد خبر: 3589888
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

شکل‌گیری شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

گروه چهره‌ها: شهریار پرهیزکار بر این باورست که اگر همراهی پدر برای جست‌وجوی کلاس قرآنی معتبر و حضورش در آنها نبود به تنهایی نمی‌توانست وارد عرصه قرآن شود به گونه‌ای که موفقیت امروزش را مرهون تشویق‌ها و تنبیه‌های پدر است.

تربیت شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ظهر دلنشین تیمور پرهیزکار، مدرس قرآن و پدر شهریار پرهیزکار مرتل، حافظ کل قرآن کریم و داور بین‌المللی کشورمان به همراه تجلیل از این حافظ کل، عصر روز گذشته، 26 فروردین‌ماه در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا تشکیل شد.

اجرای این نشست که با حبیب مهکام، پیشکسوت و مدرس کشورمان همراه بود، با حضور مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشورمان و سایر شاگردان این مدرس قرآن برگزار شد. در ابتدای این نشست احسان ذاکری، حافظ کل قرآن به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و سپس شهریار پرهیزکار ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه، اظهار کرد: همراهی پدر برای حضورم در جلسات قرآن به دوران خردسالی‌ام بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار بود به تنهایی وارد عرصه قرآن شوم، قطعاً نمی‌توانستم، اظهار کرد: پدر مادام از کلاس‌های قرآنی که برای حضورم معتبر بود از دیگران سؤال می‌پرسیدند و من هم بسیاری از اوقات از تفریح و بازی‌‌های کودکانه‌ام به‌دلیل علاقه‌ای که قرآن و حفظ آن داشتم، زدم.

تربیت شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

پرهیزکار اظهار کرد: ادامه راه و باقی ماندنم در مسیر قرآن از سویی به دلیل تشویق‌های پدر و مادر و از سوی دیگر به دلیل عشق و علاقه ذاتی‌ام به قرآن بود. پدرم لحظه‌ای که به منزل بازمی‌گشتند از من می‌پرسیدند که روزم را چگونه سپری کرد‌‌ه‌ام به گونه‌ای که در کتابی که خاطراتم را با عنوان «شهریار پرهیزکار» با 100 ساعت مصاحبه از زندگی خانوادگی‌ام تدوین و تألیف کردم، مفصلاً عرض کردم که پدر جذبه فوق‌العاده‌ای داشته است یعنی اگر کاری را که باید انجام می‌دادیم، انجام نمی‌دادیم، برخورد قاطع می‌کردند اما نه با کتک بلکه تنها قهر می‌کردند.

این حافظ کل بین‌المللی با تأکید بر اینکه این قهر کردن و حرف نزدن پدر برای تنبیه ما کافی بود، ادامه داد: از طرف دیگر نیز تشویق‌هایی از سوی پدر هنگامی که وظایف‌مان انجام می‌شد، صورت می‌گرفت و اگر اراده حق تعالی و این پیگیری‌های پدر نبود، معلوم نبود من که در حال حاضر جایگاه کوچکی در عرصه قرآنی کشور دارم، داشته باشم.

وی راجع به علت برپایی کلاس «تیمور پرهیزکار» عنوان کرد: پس از اینکه پدر تجربیاتی در زمینه ورود من در عرصه حفظ قرآن و تربیت فرزند قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی در منزل داشته‌اند، تصمیم به برپایی جلسات قرآن گرفتند تا اینکه بتوانند از این راه برای ورود سایر علاقه‌مندان به عرصه قرآن استفاده کنند.

این مرتل قرآن کشورمان بیان کرد: تیمور پرهیزکار تا‌کنون بیش از 50 حافظ کل قرآن به‌ویژه در خطه شمال کشور تربیت کرده است، چون اصالتاً خانواده ما فومنی هستند و از دیار مرحوم آیت‌الله بهجت هستند که نوعی هم خویشاوند سببی با ایشان داریم؛ لذا آبادی فعالیت قرآنی در خطه و مناطق لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم شمال مرهون تلاش زیادی بود که از سوی پدر برای قرآنی کردن منطقه انجام شد. 

وی با اشاره به کلاس‌های این مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان در تهران، اضافه کرد: همچنین در تهران نیز کلاس قرآنی از سوی او برپا می‌شود که طی آن حافظانی تربیت شده‌اند که بعضا حفظ آنها همراه با فراگیری تفسیر قرآن است.

این حافظ کل در پاسخ به این سؤال که آیا طی دوران حفظشان از پدر تنبیه نیز شده‌اند، لبخندی زد و گفت: یکبار تنبیه بدنی کوچکی آن هم با چوب نعناع کردند اما خاطرم هست هنگامی حفظ سوره بقره را به اتمام رساندم، مرحوم استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) بعد از حفظ سوره بقره آزمونی گذاشت که به اتفاق سه نفر دیگر از حافظان قرآن در آن حضور پیدا کردم اما متأسفانه آزمونم را خوب پس ندادم و به این دلیل با قهر و نگاهی از سوی پدر روبرو شدم که هنگامی که از جلسه بیرون آمدم آن چنان دچار دل درد شدم که تا خانه خمیده(دلا دلا) راه می‌رفتم البته باید بگویم علاقه‌ام به حفظ قرآن پس از حفظ سوره بقره بیشتر شد و این موضوع فتح بابی شد و با انگیزه بیشتری حفظ سوره آل‌عمران را ادامه دادم.

تربیت شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

شهریار پرهیزکار با تأکید بر اینکه نیاز به برخورد فیزیکی او نبود، بلکه قهر و ترشرویی او نیز کفایت می‌کرد، اظهار کرد: همین‌ها موجب پرورش ما شد چنانکه در قرآن می‌خوانیم «إِنّا أَرسَلناكَ بِالحَقِّ بَشيرًا وَنَذيرًا» یعنی پیامبر اکرم(ص) هم برای بشارت و هم انذار آمده‌ بودند، دو بالی که افراد را به سمت پیشرفت سوق می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پدر تشخیص قرائت خوبی دارد، اضافه کرد: با وجود اینکه وی دوره‌های تخصصی صوت و لحن و تجوید را طی نکرده است، هنگامی که تلاوتی می‌شنود و راجع به تلاوت اظهارنظر می‌کنند، کاملا فنی است.

این مرتل کشورمان در خصوص مسابقات قرآن عربستان بیان کرد: باید بگویم مسابقات عربستان، مسابقات حساسی است و اگر بخواهیم به مسابقات قرآن جهان اسلام نمره دهیم، مسابقات عربستان در رتبه اول است البته در رشته حفظ قرآن چون به رشته قرائت خیلی اهمیت نمی‌دهند و کمترین جایزه متعلق به این رشته است و در ردیف اول مسابقه، رشته حفظ است که باز این نسبت به حفظ 10 و 20 جزء ‌تا حدودی کمتر است اما نسبت به حفظ کل قرآن این حساسیت بیشتر است، به گونه‌ای که نمی‌خواهند غیر‌ عرب رتبه نخست را بیاورد به ویژه اینکه اگر یک ایرانی و عجم بخواهد این رتبه را به‌دست آورد.

وی با ابراز تأسف از اینکه کاش نوار، یا فیلم و عکسی از مسابقات قرآن کریم آن سال عربستان وجود داشت تا گویای حقایقی باشد که من به زبان می‌آورم، عنوان کرد: داوران مسابقات عربستان سعودی نهایت سعیشان را کردند که حالتی اتفاق افتد که از لحاظ حفظ چند نمره منفی به من تعلق بگیرد که فاصله‌ قابل توجهی با نفرات برتر و حافظان که از کشورهای مصر، عربستان، لیبی و سودانی داشته باشم لذا به منظور این هدف سؤالات مشابه زیادی از من می‌پرسیدند و از لحاظ کمیت نیز سه صفحه از من بیشتر سؤال پرسیدند تا بلکه اشتباهی در ارائه محفوظاتم داشته باشم.

شهریار پرهیزکار ادامه داد: از آنجا که خدا می‌خواست و توسل به حضرت صدیقه طاهره(س) کرده بودم، تمرکز لازم را هم در پاسخ به سؤال و هم در ترتیلی که ارائه کردم، داشتم که به فضل الهی بسیار جلوه کرد و خودش را در حد ممتاز نشان داد طوری که اختلاف نمره‌ام با نفر بعدی که از عربستان بود و حتی آنها حق شرکت‌کننده از کشور مصر را که دوم شده بود، گرفتند و به شرکت‌کننده عربستانی دادند که حائز رتبه سوم بود، هفت و هشت نمره بود که نمی‌توانستند برای این اختلاف کاری کنند چون برای مسابقات و حیثیتشان بسیار بد می‌شد که این اتفاق عجیب و تاریخی و بی‌نظیر بود که تا الان تکرار نشده است که امیدارم تکرار شود.

وی بیان کرد: به من گفته بودند پس از اتمام تلاوت برای اینکه نمره‌ام حیف نشود، صدق‌الله را بدون «العلی» بگویم اما نمی‌دانم چرا تعصبی من را گرفت و پیش خودم گفتم جهنم رتبه اول را به من ندهند اما باید «‌صدق الله العلی العظیم» را کامل بگویم تا مردم بداند فردی که اینجا تلاوت قرآن می‌کند، شیعه و از ایران است که احساس می‌کنم جا خوردن از این که کامل قرائت کردم حتی در روز اختتامیه که رتبه نخست هر رشته تلاوت می‌کند نیز باز صدق‌الله را به صورت کامل ادا کردم و حتی این حربه را از دست آنها گرفتم که گفته بودند من از اهل تسنن ایران هستم که رتبه اول را به دست آوردم و نقشه آنها را نقش بر آب کردم.

تربیت شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

پرهیزکار با اشاره به دیداری که پس از کسب این رتبه با مقام معظم رهبری داشته‌ است، عنوان کرد: هنگامی که طی این دیدار با ایشان این نکته را عرض کردم که آنها شایعه اهل سنت بودن را برای من درآورده بودند و من با بیان کامل صدق‌الله نقشه آنها را برهم زدم، فرمودند «ما شیعیان، اهل سنت هستیم شیعه با پیروی از اهل‌ سنت واقعی شیعه است فردی که سنت واقعی را پیروی می‌کند، شیعه است».

وی با ابراز گلایه از فقدان وجود عکس، فیلم و حتی صوتی از این رویداد مهم قرآنی طی آن سال، تصریح کرد: فقط شهادت حاضرین در آن مسابقات وجود دارد در حالی که برای کوچک‌ترین رویداد غیر‌قرآنی، دوربین‌ها و گزارش‌ها انجام می‌شود و قلم‌ها به خدمت در‌می‌آیند که جای تأسف دارد.

در ادامه این جلسه حبیب مهکام با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار کرد: در قرآن می‌خوانیم «عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» بسا شکست که از آن کارها درست شود. این شکست شما مقدمه پیروزی جهشی بوده است.

وی با اشاره به آیه 52 سوره مبارکه توبه، ادامه داد: گاهی پدر موجب موفقیت پسر را فراهم می‌کند و گاهی نیز پسر زمینه موفقیت پدر را فراهم می‌کنم اما در این جلسه ما شاهد حضور جمع حسنین هستیم یعنی هر دو به خوبی از قرآن متنعم شده‌اند اما آنچه که برای ما خوشایند است و جای شکر دارد اینست که استاد شهریار پرهیزکار در سبک قرائت قرآن، الگو شده است. از هنگامی که استاد پرهیزکار حفظ را به همراه قرائت ترتیل تحویل جامعه داده‌اند، ذخیره معنوی بی‌نهایتی برای خانواده پرهیزکار به وجود آورده‌اند که امیدواریم برای ما دعا کنند.

مهکام با نشان دادن عکسی از سال 62 مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن که در حسینیه ارشاد برپا شد و شهریار پرهیزکار رتبه نخست را کسب کرد، بیان کرد: اما مهمتر از این، مقام نخست کسب کردن او در مسابقات قرآن عربستان سعودی بود که وی توانست در چنین جای حساس و محاصره شده از سوی عناصری که روی خوشی نسبت به ایران ندارند و به اصلاح آنها متخاصمانی بودند که تلاش می‌کردند رتبه نخست را فرد ایرانی کسب نکند اما شهریار پرهیزکار برای ایران رتبه اولی را بدست آورد.

وی در ادامه با تبریک به این حافظ کل به دلیل اینکه با بیان کامل «صدق الله العلی العظیم» رضوان الهی را به جا آوردید، بیان کرد: سال 83 نیز در معیت سه حافظ قرآن به مسابقات قرآن عربستان سعودی اعزام شدیم و در آنجا شاهد ناداوری در حق آنها شدم به گونه‌ای که آنها به حق و انصاف به خوبی تلاوت را انجام دادند اما به طور روشن به آنها ظلم کردند و مقامی کسب نکردند و حال آنکه از این سه نفر در اختتامیه خواستند تا آیاتی از قرآن را تلاوت کنند که موجب تشویق حاضران در سالن شد.

در ادامه این جلسه الهه ختنی‌فر یکی از شاگردان تیمور پرهیزکار که از تیرماه 92 با کلاس‌های وی آشنا شده است، گفت: به اتفاق و همراه پسرم امیررضا خرازی در کلاس‌های استاد حضور پیدا کردم. خودم در ابتدا حفظ قرآن را از جزء سی‌ام آغاز کردم و در حال حاضر حافظ شش جزء از قرآن کریم هستم.

وی ادامه داد: در ابتدا قرآن را فارسی قرائت می‌کردم اما با کلاس‌های استاد با تجوید عربی و لحن قرآن آشنا شدم و در حال حاضر تجویدم به اتمام رسیده است من گاهی از استاد منشاوی نیز تقلید می‌کنم اما پسرم تنها از صدای شهریار پرهیزکار تقلید می‌کند و در حال حافظ دو جزء از قرآن است.

تربیت شخصیت قرآنی پسر با تشویق و تنبیه‌های پدر

ختنی‌فر با اشاره به اینکه ورود قرآن به زندگی‌اش موجب وفور نعمت و برکت مادی و معنوی شده است، اضافه کرد: احساس آرامشی که در حال حاضر در زندگی تجربه می‌کند، متفاوت از زمانی است که کمتر با قرآن همراه بوده‌ام که این از مصادیق حیات طیبه است.

وی تأکید کرد: انس با قرآن جز در سایه حفظ قرآن برای انسان محقق نمی‌شود چون در تمامی حالات ما با صدای قرآن برای تثبیت محفوظاتمان همراه هستیم و به صوت قرآن گوش می‌دهیم.

مریم دائمی از دیگر شاگردان تیمور پرهیزکار است که حدود شش سالی است از کلاس‌های وی استفاده می‌کند، اظهار کرد: پیش از این به دلیل شنیدن حدیث «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ » حفظ قرآن را آغاز کردم. یکی از میلیون افرادی هستم که به سبک استاد پرهیزکار حفظم را دنبال می‌کنم اما چند سالی که با کلاس‌های حاج آقا آشنا شدم گویا به سرچشمه رسیده‌ام و حقیقتاً محبت پدرانه، دلسوزی و برکتی که کلاس وی دارد، فوق ارزش‌ها بوده است که در اینجا فرصت تشکر و قدردانی کوچکی بدست آمده است.

از دیگر شاگردان وی فریده فریدمقدم است وی که ابتدا به دلیل ثبت نام فرزندانش زمینه آشنایی‌اش با کلاس تیمور پرهیزکار آشنا شد، حضورش در کلاس را توفیقی الهی می‌داند که از سوی خداوند به او عنایت شده است.

احسان ذاکری نیز از شاگردان جلسه استاد تیمور پرهیزکار بود، گفت: این لطف شامل حالم شده که حدود چهار، پنج سالی است که در این جلسه حضور پیدا می‌کنم. اخلاق خوب حاج آقا علت حضور شاگردان زیادی در کلاس اوست. همچنین نوای خود استاد شهریار پرهیزکار نیز که در جوانی این نوار را به صورت ترتیل ضبط کرد از عوامل مهم برای جذب حافظان قرآن است که همین لحن زیبای استاد پرهیزکار از عوامل جذب قرآن آموزان بوده.

وی ضمن تشکر از فعالیت رسانه‌ها برای معرفی اشخاص قرآنی، اظهار کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها وظایف خطیر و مهمی برای معرفی و آشنایی بیشتر جامعه با شخصیت‌های قرآنی دارند. چه خوب است به اندازه‌ای این قاریان و حافظان بین‌المللی و ممتاز کشورمان برای مردم معرفی و آشنا شوند که مردم به مانند برخوردی که با بازیگران دارند و با آنها عکس می‌گیرد، شخصیت‌های قرآنی کشورمان را بشناسند و با آنها عکس بگیرند.
منیژه غریبیان نیز که از دیگر شاگردان استاد است که توانسته در عرض یک سال جزء 30 قرآن را حفظ کند، گفت: سه فرزند پسر دارم که صدای ترتیل استاد شهریار پرهیزکار را اغلب اوقات گوش فرا می‌د‌هند.‌

در ادامه مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: آشنایی من با خانواده پرهیزکار به دهه 40 باز می‌گردد که اولین مرتبه‌ای بود که شهریار پرهیزکار به اتفاق پدر در جلسه استاد مولایی که در مسجد شیح فضل‌الله خیابان 15 خرداد برگزار می‌شد، شرکت می‌کردند. خاطرم هست که همراه پدر استاد پرهیزکار قرآن کوچکی بود که به همراه پسرشان وارد جلسه شدند.

وی ادامه داد: شهریار پرهیزکار با تشویق‌های استاد مولایی و راهنمایی‌های پدرشان و علاقه شخصی که داشتند حفظ قرآن را ادامه داد به گونه‌ای که در هر جلسه استاد مولایی حضور پیدا می‌کردند و حفظ یک جزء از قرآن را ارائه می‌کردند، استاد مولایی برای تشویق او سکه‌ای به وی می‌داد. روحیه استاد مولایی برای تشویق قرآن‌آموزان این گونه بود که به آنها هدیه اعطا می‌کرد. مظاهری در پایان دو عکس از حضور شهریار پرهیزکار در مسابقات قرآن سال 66 حسینیه ارشاد نشان داد.

در ادامه فاطمه طلایی، یکی دیگر از شاگردان تیمور پرهیزکار از برکت چند ماهه آشنایی‌اش با وی گفت: طی این مدت کوتاه آشنایی‌ام برکت خاصی در زندگی‌ام وارد شده است بطوری که تمام لحظاتم با قرآن همراه است. بطوری که اعضای خانواده‌ام را برای ورود به عرصه حفظ قرآن تشویق کرده‌ام.

پرهیزکار با اشاره به تلاوت ترتیلی که در عنفوان جوانی انجام داده است، اضافه کرد: اثری که در تلاوت حقیر است از جانب خداوند است. من در خودم چیزی نمی‌بینم، خداوند اگر چیزی را برکت دهد، عزیز می‌گرداند و از سوی دیگر معتقدم این نوعی امتحان و ابتلا الهی‌ است که باید با قدردانی از خداوند سربلند از آن خارج ‌شد.

این حافظ کل قرآن با اشاره به هدایایی که از سوی استاد مولایی در راستای حفظ قرآنشان دریافت می‌کرد، افزود: این هدایا در من و ادامه راه حفظم بسیار تأثیرگذار بود و مخالف با گفته برخی که می‌گویند این هدایای مادی با انگیزه معنوی حفظ قرآن مغایر است که امثال این تشویق‌ها را در صدر اسلام داشته‌ایم.

در ادامه این سخنان مهکام با اشاره به معنایی که برای واژه ترتیل در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در قرآن کریم می‌خوانیم «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» درباره معنای ترتیل بیش از 12 معنا گفته‌اند که یکی از آنها اینست که اگر صوتتان حزین نیست، سعی کنید که با حزن بخوانید و از اهل‌ بیت(ع) آمده است «اقرؤوا القرآن بالحزن، فإنه نزل بالحزن» چون صوت حزین در مخاطب اثرگذار است.

وی تصریح کرد: این پدر و پسر از افتخارات قرآنی جمهوری اسلامی ایران هستند. حسن ختام این مراسم، قرائت ابیاتی از سوی استاد حبیب مهکام و اهدای تابلو از عکس تیمور و شهریار پرهیزکار و هدایایی از سوی خبرگزاری ایکنا بود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
golestani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۹:۲۶
0
1
صدای استاد شهریار پرهیزکار نوستالوژی زمان کودکی من است چه خوب شد ایکنا به تجلیل از این استاد فرزانه پرداخته است.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۸:۴۱
1
0
بنام خدا

آفرین که صدق الله العلی العظیم را کامل گفته ، واقعا احسنت که دین و آخرتش رو به ... نفروخته.
captcha