«اذان‌گویی در شب‌های محرم» در سلوک عاشورایی آیت‌الله‌العظمی بهبهانی
کد خبر: 3657858
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸

«اذان‌گویی در شب‌های محرم» در سلوک عاشورایی آیت‌الله‌العظمی بهبهانی

گروه معارف: آیت‌الله‌العظمی سید‌علی موسوی بهبهانی از فقهای برجسته جهان تشیع در ماه محرم به یاد ظهر عاشورا در عزاداری‌ها اذان می‌گفت و این خلوص نیت در عزاداری باعث شد تا کتاب «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة» را در مدت دو ماه سکونت در کربلا تالیف کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله‌العظمی سید‌علی موسوی بهبهانی از فقهای برجسته جهان تشیع است که در سال ۱۳۰۲ یا ۱۳۰۳ هـ. ق. در شهر بهبهان متولد شد. وی دروس مقدماتی خود را در بهبهان، تا ۱۸ سالگی نزد آقا میرزا محمدحسن بهبهانی، آقا شیخ عبدالرسول بهبهانی، آیت الله آقاسیدمحمد ناظم‌الشریعه بهبهانی و علمای دیگر بهبهان فراگرفت.

در سال ۱۳۶۲ هـ . ق. برای چهارمین بار به قصد زیارت ائمه(ع) به عتبات عالیات مشرف می‌شود و بنا به درخواست آیت‌الله‌العظمی حسین طباطبایی قمی ـ که مرجع تقلید و رئیس حوزه علمیه کربلا بود ـ در کربلا اقامت گزید. او ۲ سال در حوزه علمیه کربلا، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و بعد از آن، به نجف رفت. در همان آغاز ورود او به نجف، جمعی از فضلا و دانشمندان از وی درخواست نمودند تا تدریس را آغاز نماید، او نیز به تدریس خارج فقه پرداخت.

از آثار ایشان می‌توان به «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة»، «القواعد الکلیه فیما یبتنی علیه کثیر من معضلات مسائل الفقه و الاصول»، «الاشتقاق» یا «کشف الاستار عن وجه الاسرار المودعه فی الروایه الشریفه»، «اساس النحو»، «حاشیه عروة الوثقی»، «بیست پرسش و پاسخ آن»(مشتمل بر مسائل مختلف اعتقادی)، «التوحید الفائق فی معرفه الخالق» (درباره کلام و حکمت الهی) و «مقالات حول مباحث الالفاظ»  اشاره کرد.

آنچه که از شیوه‌های عزاداری آیت‌الله بهبهانی باقی مانده است از زبان نوه ایشان سید نورالدین مجتهد زاده تولیت مدارس علمیه مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بهبهانی و نوه ایشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان بیان می‌شود.

تولیت مدارس علمیه مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی بهبهانی گفت: اگر محرم در تابستان بود مردم مراسم عزاداری را در حیاط خانه آیت‌الله بهبهانی می‌گرفتند، آقا بر روی یک حصیر می‌نشست، عمامه‌اش را به نشانه عزا درمی‌آورد و دور گردنش می‌انداخت، مردم در آنجا عزاداری می‌کردند، آقای رئوفی و حاج محسنی نوحه می‌خواندند و به شیوه سه سنگ سینه می‌زدند.

آقا در وسط عزاداری به یاد ظهر عاشورا اذان می‌گفت.

روز عاشورا هم از صبح آیت‌الله بهبهانی در یکی از باغ‌های پشت خانه‌اش صبحانه آماده می‌کرد و به عزاداران می‌داد، نماز ظهر عاشورا اقامه می‌کرد و زیارت عاشورا می‌خواند. از همانجا بود که آقا سنت عزاداری در صبح ماه محرم را پایه‌گذاری کرد.

اگر هم که محرم در زمستان بود، آب‌گوشت گرم برای سینه‌زنان مهیا می‌کرد چون اعتقاد داشت اینها در سرما اذیت می‌شوند.

سنت پخت نذری در ماه محرم را اجرا و میان مردم پخش می‌کرد و اگر غذا تمام می‌شد و دیگر برای مردم چیزی باقی نمی‌ماند یک پارچه را می‌سوزاند تا بوی سوختگی آن باعث نشود مردم عطر غذای نذری بفهمند و دلشان بخواهد.

از برکات عزاداری مخلصانه آقا در ماه محرم تالیف کتاب «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة» در همان مدت دو ماه سکونت ایشان در کربلا بود.

کتاب «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة» در همان مدت دو ماه سکونت ایشان در کربلا بود.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
-
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۰:۰۱
0
0
آخه این اخبار چیه تو رو خدا کار می کنید، سایت خبرگزاری تخصصی قرآن باید محل تبادل و رونق تضارب آرای دینی باشه نه به به و چه چه. یک مقدار تخصصی کار کنید نه اینکه همش دنبال فلان قاری باشید قاری و حافظ بودن که دلیل بر تخصص در علوم دینی نیست
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۰:۳۶
0
0
خوبه که مردم با رفتارهای بی ریای روحانیت آشنا بشن
captcha