حجت‌الاسلام حشمتی؛ ایده‌پرداز «قرائت روزانه یک صفحه از قرآن در مساجد»/ صبور در برابر منتقدان
کد خبر: 3678736
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
در نکوداشت معاون سابق قرآن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛

حجت‌الاسلام حشمتی؛ ایده‌پرداز «قرائت روزانه یک صفحه از قرآن در مساجد»/ صبور در برابر منتقدان

گروه چهره‌ها: مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، روز گذشته در حالی برگزار شد که دوستان و یاران قدیمی این خادم قرآن کریم از صبر و بی‌پیرایه بودن او بسیار سخن گفتند و تأکید کردند که او در بند اجرای مدیریت‌های رایج نیست و به دنبال اجرای ایده‌هایی ماندگار است.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته، 12 دی‌ماه با حضور جمعی از مدیران، فعالان و اساتید قرآنی کشورمان در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهدی قره‌‌شیخلو، قاری بین‌المللی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی به بیان سخنانی پرداخت.
گمشده جامعه
وی در صحبت‌های خود ضمن قدردانی از ایکنا برای برگزاری این مراسم و حضور مسئولان و مدیران قرآنی در آن، گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی و نفس جمع شدن قرآنی‌ها و خادمان قرآن دور هم بسیار مطلوب است، اگر این جمع شدن بهانه‌ای داشته باشد برای اینکه فعالیت‌ها و خدماتی که ارائه شده است، بازگو شود بر مطلوبیت این موضوع افزوده می‌شود.
حشمتی افزود: آنچه که جامعه ما را رنج می‌دهد و انتظار داریم قرآنی‌ها آن را جبران کنند، همدلی و رأفت و محبتی است که باید به هر شکلی اظهار شود. جامعه بیش از حد نسبت به هم نامهربان شده‌اند و به نظر می‌آید که این نقیصه را باید آنهایی که با قرآن مأنوس هستند، جبران کنند. طبیعتاً قرآنی‌ها با توجه به اینکه محوریت کارشان با قرآن و اهل بیت(ع) است، بهتر می‌توانند این همدلی را ایجاد کنند.
معاون سابق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مطالعاتی که در مورد خصوصیات بهشت در قرآن و ترسیم دنیایی آن اشاره کرد و افزود: در قرآن، تعابیر عجیبی در مورد بهشت وجود دارد، وقتی به آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اگر بخواهیم در این دنیا بهشت را ترسیم کنیم، باید آن خصوصیات را در این دنیا پیاده کنیم. یکی از آنها آیه مبارکه «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ ...» است. یعنی وقتی شما وارد بهشت می‌شوید، کینه‌ها از سینه‌هایتان زدوده می‌شود. در بهشت، محیط سلام هست و همه به هم سلام می‌کنند. در بهشت مقابل هم می‌نشینند و پشت سرهم نیستند و فردی نسبت به فرد دیگر بدگویی ندارد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بهشت را در این روزگار ترسیم کنیم، این می‌شود که ابتدا باید از دل‌ها و سینه‌های خودمان کینه را خالی کنیم و بد دلی‌ها را دور بیندازیم. شایسته است که حوزه قرآنی در این حرکت مقدم شود. چه کسانی شایسته‌تر از قرآنی‌ها که این کار را انجام دهند. کسانی که با قرآن مانوس هستند، این‌گونه است.
حشمتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اولین حضوری که بعد از تصدی معاونت قرآن وزارت ارشاد داشته، حضور در سازمان دارالقرآن الکریم بوده است، گفت: در آن جلسه به همه اعلام کردم که در خدمت قرآنی‌ها خواهم بود. روز آخر هم که از این معاونت خداحافظی کردم، تماماً به یاد دوستی‌ها، مهربانی‌ها و همدلی‌ها بودم.
وی به جلسات متعدد با مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف قرآنی اشاره و عنوان کرد: آنچه که ما می‌خوانیم باید به آن نیز عمل کنیم. تک تک آیات شریف قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی ما نورانیتی ایجاد خواهد کرد. خدا را شاکرم که مجموعه‌های قرآنی که کم هم نیستند و منشا خدماتند، در راه گام نهادن به این سمت هستند. هر چقدر بیشتر به آیات شریف الهی دل بسپاریم و به آنها عمل کنیم، این نورانیت بیشتر و بیشتر شده و تمام جامعه را فرا خواهد گرفت تا در نهایت قلب‌هایی که کدورت دارد، اصلاح کند.
یادی از یک مکتب
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نورالهیان، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به بیان سخنانی پرداخت، وی در ابتدای صحبت‌های خود به آیه «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ...» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال، وقتی می‌خواهد در این آیات، قیامت را ترسیم کند، می‌فرماید: «ما همه آنهایی که رفته‌اند، احیاء می‌کنیم و همه چیز را به صورت مکتوب می‌آوریم. در اینجا یک نکته عظیم و عجیب وجود دارد و آن هم این است که اگر آثاری بر آن کار وجود داشته و هزار سال از خلق آن اثر گذشته باشد، آن را نیز ظاهر می‌کند و به حساب می‌آورد.
وی تصریح کرد: اگر روزی در صحرای محشر، پرونده عمل ما و آثار آن پرونده را بیاورند، باید به حال «محمدرضا حشمتی» غبطه خورد؛ چرا که یکی از کارهای او این بود که قرآن مهجور را در مساجد و در تعقیب نمازها به گونه‌ای نهادینه کرد که امروز کمتر مسجدی وجود دارد که میان دو نماز، نمازگزاران یک صفحه از قرآن کریم را تلاوت نکنند.
نورالهیان در ادامه صحبت‌های خود به سال‌های آشنایی خود با حجت‌الاسلام حشمتی اشاره و تصریح کرد: ما در یک مدرسه به نام مدرسه جوادیه در مشهد هم‌کلاس بودیم. در دهه 30 و 40 هجری شمسی مردی در مشهد پیدا شد که سخت وابسته قرآن بود و بسیار در جهت فضای غریبانه‌ای که این کتاب آسمانی پیدا کرده بود، دغدغه‌مند بود و اخلاص قابل توجه و عزم راسخی داشت. در عرصه خدمت بسیار با اراده ظاهر شد و مشکلاتی که در زمان قبل از انقلاب بود، او را از پا در نیاورد. او حسینیه، مهدیه، جوادیه و ... را بنا نهاد. فضای قرآنی و انس با قرآن و قرآنی بار آمدن از آنجا آغاز شد که آقای حشمتی حدود هفت سال داشت. اگر قرآن، نوش جان شود و در نوجوانی در جان کسی بنشیند، پوست و گوشت او قرآنی خواهد شد. مرحوم «عابدزاده» چهار دهه است که از دنیا رفته است، اگر بخواهیم سابقه «محمدرضا شجریان» را نیز نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که او نیز از همین مدرسه مرحوم عابدزاده در مهدیه بوده است. فقهای مجتهد بسیار متقی در ایران و نجف حضور دارند که سابقه آنها به عابدزاده برمی‌گردد. هر کدام از اینها باز منشاء خدماتی بوده‌اند، بنابر این نسل‌ها می‌گذرد و در عرصه قیامت آثار را با عمل خود فرد یک جا حاضر می‌کنند.
مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه صحبت‌های خود از اقدامات خبرگزاری قرآن قدردانی کرد و گفت: این خبرگزاری یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خود یعنی نشریه «رایحه» را به مرحوم عابدزاده اختصاص داد. خداوند روح همه افرادی که خالصانه به قرآن خدمت نمودند، شاد فرماید.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق
صداقتی که شبیه نداشت
در بخش دیگری از این مراسم مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در صحبت‌های کوتاهی به ارتباطات با حجت‌الاسلام حشمتی از سال‌ها قبل اشاره کرد و گفت: در نظام اسلامی، مدیران و خصوصاً مدیرانی که منتسب به قرآن هستند، باید ویژگی‌های برجسته‌ای داشته باشند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های حجت‌الاسلام حشمتی، صداقتی که ایشان در کار خود داشتند، بود. با وجود اینکه در برخی مواقع در حوزه‌های اداری با هم اختلاف نظر داشتیم و طبیعی هم بود، اما انصافاً صداقت و راستی در ایشان دیده می‌شود و این برای ما درس بود.
وی افزود: نکته دیگر، آرامشی است که ایشان همیشه همراه خود دارند، به گونه‌ای که همین آرامش به دیگران نیز منتقل می‌شود. در ایامی که با ایشان در ارتباط بودیم، دوران خوبی برای ما بود و درس‌های فراوانی یاد گرفتیم و امیدواریم همیشه موفق باشند. وظیفه ما نیز این است که قدر نیرو و سرمایه انسانی خود را بدانیم. متاسفانه ما دچار غفلت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف و از جمله سرمایه انسانی هستیم. گاهی نیروها و سرمایه‌هایی که متعلق به این نظام هستند مورد کم محبتی و کم لطفی قرار می‌گیرند و برخی مواقع به کلی محو و فراموش می‌شوند. لذا من به نوبه خود از زحمات ایشان در طول مسئولیتشان قدردانی می‌کنم و امیدوارم منشأ خیرات و برکات بیشتری برای نظام اسلامی باشند.
بی‌پیرایگی‌هایی که کمتر کسی دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی که خود روزگاری از مدیران قرآنی کشور بود و سال‌ها نیز با حجت‌الاسلام حشمتی همکاری داشته است، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.
قبادی نیز در صحبت‌های کوتاه خود با اشاره به اینکه بیش از دو دهه است که توفیق همکاری با حجت‌الاسلام حشمتی را دارد، گفت: نکته‌ای که جزء گمشده‌های جامعه ما خصوصاً در بین طلبه‌ها و روحانیونی که گرفتار میز و مسئولیت شده‌اند، بوده و آنچه که از ویژگی‌های برجسته آقای حشمتی برای من درس بوده و بایستی از آن درس گرفت که هیچگاه گرفتار پروتکل‌های اداری نشده‌اند و گاهی دچار افراط نیز می‌شدند.
وی اظهار کرد: با برداشتی که قرآنیان از آموزه‌های قرآنی دارند، امروز گاهی اوقات دیده می‌شود که این ویژگی سادگی و بی‌‌پیرایگی در برخی مدیران و مسئولان بسیار کم‌رنگ شده است.
معاون در کلام معاون
در ادامه این مراسم که با حضور تعدادی از اعضای خانواده حجت‌الاسلام حشمتی برگزار شد، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از یک نظر، موضوع‌محور است که ابزار و محتوا در آن نقش کلیدی دارد. تلفیق بین ابزار و محتوا هم دشواری‌های بسیار زیادی دارد.
وی با تأکید بر اینکه حجت‌الاسلام حشمتی در دوران تصدی در این معاونت به نحو شایسته حق مطلب را ادا کرده و ابزارها را با محتوا به خوبی تلفیق کرده‌اند به دو ویژگی معاون سابق قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی اخلاص و حسن خلق فراوان و دیگری تعامل سازنده است. ایشان با تمام وجود چه قبل از ترک مسئولیت و چه بعد از آن این دو ویژگی برجسته را داشته است. ایشان بسیار مخلصانه و بدون توجه به القاب و عناوین و با حسن خلق کامل، وارد میدان شدند.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق
فقهی‌زاده تصریح کرد: اقدامات حشمتی در معاونت قرآن و عترت از دو منظر باید مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا کارهایی که انجام داده‌اند و موضوع دیگر کارهایی که نکرده‌اند. کارهایی که انجام داده‌اند، ورود به حوزه‌های پژوهشی، هنری و سینمایی بوده است. ایشان با دقت و درایت و اخلاص وارد این زمینه‌ها شده و توفیقاتی را به دست آوردند. البته همیشه توفیقات ما نسبی است. در زمان محدود، توفیقاتی که ایشان داشته‌اند، بسیار حائز اهمیت است. موضوع دیگر حمایت بی‌دریغ از موسسات کم نام و نشان و نیز فریب نخوردن از عناوین پرطمطراق است که بسیار حائز اهمیت است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نام بردن از کارهایی که ایشان انجام نداده است، پرداخت و خاطرنشان کرد: ایشان تنگ نظری و انحصارطلبی نکرده‌اند و از این نظر شایسته تقدیر و تشکر هستند.
مسجدی که نمونه ندارد
در ادامه نوبت به محمدحسین ملک احمدی از مسسئولان سابق نهاد کتابخانه ملی رسید. وی به سابقه آشنایی خود با حجت الاسلام حشمتی که به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد، اشاره و اظهار کرد: این آشنایی از دانشگاه شیراز شکل گرفت. ویژگی بارز آقای حشمتی صفا و صمیمیتی است که همیشه در ایشان دیده شده است. در کنار سایر ویژگی‌های قرآنی این ویژگی بسیار شاخص و برجسته است. همین موضوع عاملی برای جمع شدن دوستان دانشگاه شیراز حول ایشان بوده است.
ملک احمدی افزود: این ویژگی در کار ایشان هم همیشه بروز و ظهور داشته است. به اعتقاد من یکی از دلایل موفقیت ایشان همین موضوع بوده و خواهد بود. به عنوان نمونه می‌توان مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را نام برد. اگر به این مسجد مراجعه کرده باشید، مشاهده می‌کنید که پیر و جوان در نماز جماعت‌های آن حضور دارند، موضوعی که در دیگر مساجد، کمتر به چشم می‌خورد. این خصلت بارز حشمتی را می‌رساند که توانسته به گونه‌ای عمل کند که در آن مسجد جمع جوانان و سالمندان جمع شود.
الگوی عینی خانواده
در بخش دیگری از این مراسم نوبت به داماد حجت‌الاسلام حشمتی، رسید. وی در صحبت‌های خود حشمتی را نعمت بزرگی برای خود معرفی کرد و گفت: ایشان برای همه افتخار و الگوی عینی ما در زندگی هستند؛ چرا که هر نصیحتی که به ما داشته‌اند، ابتدا خود عامل به آن بوده‌اند. در ارتباط با فرزندان، همسر و به خصوص با مادرشان بسیار دقیق هستند و ما هر لحظه از ایشان مطالب جدید یاد می‌گیریم.
پس از صحبت‌های داماد، حجت‌الاسلام حشمتی نوبت به پخش کلیپ رسید. در این کلیپ تصاویری از سال‌ها فعالیت ایشان در عرصه‌های مختلف به تصویر کشیده شد.
حسن تعامل
بعد از پخش این کلیپ که یاد سال‌های جوانی را برای حجت‌الاسلام حشمتی زنده کرد، نوبت به سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن رسید. سرابی در صحبت‌های خود از اقدام ارزشمند ایکنا برای تدارک چنین برنامه‌ای قدردانی کرد و گفت: اجرای چنین برنامه‌هایی بسیار زیبا و دلنشین است. امیدوارم این نوع کارها ادامه داشته باشد که باعث نزدیک شدن قلب دوستان قرآنی به هم خواهد شد. چنین کارهایی به سایر فعالیت‌ها برتر و فزونی خواهد داد.
وی افزود: در جلساتی که با حجت‌الاسلام حشمتی داشته‌ایم، تلاش ایشان برای حسن تعامل با دیگران به وضوح دیده شده است. در دوره اخیر مدیریتی آقای حشمتی نه تنها خود ایشان سعی در حسن تعامل داشتند، بلکه تلاش می‌کرد که دیگرانی که در آن جلسات هستند، اگر اختلاف‌نظرهایی دارند، تلاش در رفع اختلاف‌نظرها داشتند. تمام حسن‌هایی که در اینجا نام برده شد، تأیید کرده و حسن خلق و سعه صدر را به آنها می‌افزایم. تحمل نظرات مختلف از ویژگی‌های ایشان است. بارها دیده شده است که ایشان در برخی مسائل، نظرات خاص خود را داشتند اما وقتی یک نظری در جلسه‌ای که ایشان ریاست داشتند، غلبه داشت، ایشان به سعه صدر کامل می‌پذیرفتند و این برای یک مدیر قرآنی بسیار ارزنده است.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق
سرابی بیان کرد: اگر ما بتوانیم تحمل خود در برابر نظرات دیگران را بالا ببریم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. به اعتقاد من این جلسه یک جلسه احیاء و تشکر و تقدیر است، امیدواریم سال‌های متمادی جامعه قرآنی از خدمات استاد حشمتی بهره‌مند باشد.
در ادامه این مراسم حمید صابرفرزام، مدیرمسئول ایکنا نیز به بیان سخنانی پرداخت گفت: انتصاب من در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، یک روز بعد از انتصاب حجت‌الاسلام حشمتی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود و ایشان بزرگوارانه در مراسم معارفه حضور یافتند.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان افزود: در طول این چهار سال از همان روز اول به عنوان یک برادر بزرگ تر و یک مشاور، همیشه همراه ما بوده‌اند و حمایت‌های فکری زیادی انجام دادند. امیدوارم این حمایت ها در دوره جدید معاونت نیز همچنان ادامه داشته باشد.
صابرفرزام در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذکر خاطراتی از تعاملات خود با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد پرداخت و تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که خبرگزاری قرآن با آن مواجه است، باز نبودن فضا برای انتقاد است.
در ادامه این مراسم نوبت به سعیده حشمتی، دختر حجت‌الاسلام حشمتی رسید. وی نیز در صحبت‌های خود به ذکر یک خاطره اکتفا کرد و گفت: حدود هفت یا هشت سال داشتم که طرح تلاوت نور از سوی پدرم مطرح شد و به برکت این طرح و حضور ایشان بود که تمامی خانواده همیشه در محضر قرآن حضور داشتیم.
سیدحسین موسوی‌بلده، قاری و از خادمان قرآن کریم نیز از جمله حاضران در این مراسم بود که به بیان مطالبی پرداخت. وی گفت: اگر بخواهم در طول زندگیم از فرد یا افرادی قدردانی کنم، تعداد افراد بسیار معدودی را مدنظر خواهم داشت. مطمئناً یکی از این افراد، حجت‌الاسلام حشمتی است. 
وی افزود: همیشه اعتقاد داشتم که قاری قرآن برای مردم باید تلاوت کند. هرجا که من را دعوت می‌کنند، وظیفه خود می‌دانم که دعوت را اجابت کنم. حتی در زندان‌ها برای بزه‌کاران قرآن تلاوت کرده‌ام و یکی از بهترین خاطرات من تلاوت در زندان‌ها بوده است.
موسوی‌بلده با اشاره به اینکه هیچگاه چنین سلیقه‌ای مورد تشویق قرار نمی‌گیرد، بلکه نقد می‌شود، گفت: تنها یک نفر حاضر شد این هزینه را بپردازد و زیر بار فشارها برای انتخاب من به عنوان خادم القرآن قرار گیرد. اطلاع دارم که سال‌های سال روی معاونت‌های قرآن و عترت فشار بوده است که این کار صورت نگیرد. اما حجت‌الاسلام حشمتی مقاومت کرد. من از این لطف ایشان تشکر می‌کنم و این را هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد. شاید یکی از هزینه‌هایی که ایشان پرداخت کرده است این بوده که دیگر معاون وزیر نباشد و در جایگاه مشاور وزیر قرار گیرد.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق
دانش مدیران کنار رفته را رها نکنیم
بخش دیگری از این مراسم به صحبت‌های ولی الله یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اختصاص یافت. یاراحمدی در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام حشمتی در ابتدا مدیر خوبی برای خودشان بوده‌اند، گفت: پس از آن به عنوان یکی از مدیران خوب قرآنی کشور فعالیت داشته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه باید بازگشتی دوباره به آموزه‌های قرآنی داشته باشیم، گفت: در مورد شیوه‌های اخلاقی که بعضاً به اسم مدیریت رایج در این روزها به کار گرفته می‌شود و می‌توان از لابی‌گری و همفکری با نزدیکان شخصی گفت و همچنین پافشارهایی که روی نظرات شخصی خودمان داریم و جالب است با این اوصاف، می‌خواهیم کار قرآنی پیشرفت هم داشته باشد.
یاراحمدی بیان کرد: متاسفانه در فضای کنونی جامعه با همه عنایتی که مقام معظم رهبری دارند و نیز با شور و عطشی که در بین جوانان وجود دارد، بخشی از گرفتاری‌ها بر سر راه پیشرفت قرآن این نوع مدیریت فاصله گرفته از اخلاق قرآنی است. نوع و منش مدیریتی حجت الاسلام حشمتی سرمشقی است که مورد توجه بنده و دیگران قرار خواهد گرفت.
رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنان اذعان کرد: موضوع دیگر این است که این جلسه، کار ارزشمندی است که به همت ایکنا برگزار شده است. این یک تکریم واقعی از تجربیات حجت الاسلام حشمتی است و درخواست من از مدیران این است که دانش ایشان به نحو احسن در کارهای بزرگ قرآنی کشور استفاده شود. مشی و دانش مدیریتی بسیار زیادی در حوزه قرآن داریم که تربیت یافته دوران طلایی دفاع مقدس هستند. متاسفانه دانش این قبیل افراد به راحتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. هر اجتماعی که نتواند دانش مدیریتی مدیران خود را جمع کند و تجربیات را بر مبنای آنها پیش ببرد، قطعاً محکوم به پسرفت و افت در فعالیت‌ها است. بسیاری از دوباره کاری‌ها و تکرارها و شکست‌ها به علت نبودن محلی برای ثبت تجربیات مدیران است.
یک درس
در بخش دیگری از این مراسم رجبعلی سالاریان، مدیر امور نمایشگاه‌های استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در صحبت‌های کوتاهی به بیان خاطره‌ای از حجت الاسلام حشمتی پرداخت و گفت: در طول تمام دوران کاری‌ام تنها مدیری که مشاهده کردم از کارمند خود عذرخواهی کرده است، حجت الاسلام حشمتی بوده است.
تحلیلی دینی بر یک طرح
پایان بخش این مراسم، صحبت‌های احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران بود. وی در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه همکاری با ایشان به علت اعتمادی که نسبت به ایشان پیدا کرده بودم، بوده است، گفت: ایشان را برای یکی از دشوارترین منصب در وزارت ارشاد انتخاب کرده بودم. آن زمان بحث بود مدیران سابق باید تغییر کنند و از این جهت گروهی تشکیل دادم و آقایان حشمتی، ملک احمدی و تابش را منصوب کردم تا به این ترتیب تثبیتی در وضع مدیریت ارشاد به وجود بیاید.

«حجت الاسلام حشمتی» در کلام مدیران قرآنی کشور / سنگ تمام قرآنی ها برای معاون سابق
وی افزود: آن زمان طرحی را ارئه داده بودم با عنوان «بررسی گرایش‌ها و باورهای ایرانیان» که کار بسیار بزرگ و در حد ملی بود. در برنامه پنج ساله سوم و چهارم نیز تصویب شد. این کار در آن زمان بسیار دشوار بود و بعد از رفتن من این کار تعطیل شد و مجدد اخیراً شروع شده است. با توجه به اینکه رشته تحصیلی آقای حشمتی آمار و ریاضیات است، ناظر من در این طرح آقای حشمتی بود. چندین تحلیل در این بررسی نوشته شد که تحلیل دینی آن را آقای حشمتی نگاشتند. شاید هیچ کس فکر نکند که ایشان یک تحلیل کاملاً عملی نوشته و کتاب آن نیز با عنوان «دغدغه‌های دینداری» منتشر شده است. اینکه تاکنون کسی از این موضوع اطلاع نداشته، ناشی از تواضع ایشان بوده است.
مسجدجامعی تصریح کرد: این موارد در زندگی و سلوک ایشان وجود دارد و خوشبختانه خود ایشان با اینکه این توانایی‌ها را داشتند، گرایش داشتند که در کار دین و مذهب باشند. من می‌توانستم ایشان را در هر منصب دیگری منصوب کنم اما علاقه خود ایشان به حوزه قرآن و دین بود.
وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از حجت‌الاسلام حشمتی پرداخت و اذعان کرد: یک بار در مراسمی که تعدادی از موسیقیدان‌ها نیز حضور داشتند، آقای حشمتی آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند، یکی از حاضران که استاد برجسته‌ای بود از تلاوت آقای حشمتی در دستگاه‌های موسیقایی آن هم با دقت بسیار بالا تعجب کرده بود و می‌گفت که آقای حشمتی به موسیقی بسیار مسلط است.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همکاری ما با ایشان به خاطر توانایی علمی ایشان بوده است، اما عشق و علاقه ایشان به خدمت به دین و اهل بیت(ع) بوده است و این برای من بسیار ارزشمند بوده است. نکته دیگر این است که هیچگاه تاکنون امام جماعت مسجد را ترک نکرده است. روحانی‌های بسیار زیادی داریم که با انتصاب در یک پست باعث دور شدن از فضای امام جماعت بودن می‌شود، اما این موارد در زندگی حجت الاسلام حشمتی تأثیر نداشته است.
وی در پایان از حضور «فقهی‌زاده» در منصب معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدوارم ایشان نیز در این تجربه موفق باشند و دوره پررونقی در فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد را شاهد باشیم.
پایان‌بخش این مراسم اهدای لوح یادبود به حجت الاسلام حشمتی از سوی احمد مسجدجامعی و نیز سازمان قرآنی دانشگاهیان و دیگر حاضران در این مراسم بودیم.

گزارش کامل تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

captcha