انفاق برای مومنین واجب است نه مستحب
کد خبر: 3684958
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

انفاق برای مومنین واجب است نه مستحب

گروه معارف: یک استاد دانشگاه طبق فرمایش مقام معظم رهبری و با توجه به دسته بندی سطوح دینداری از منظر قرآن، انفاق را عملی مستحب برای مسلمانان و البته عملی واجب برای مومنین دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، سید مجتبی حسینی یمین استاد دانشگاه عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه موسسه جهادی سفیران تلاش و سازندگی بیان کرد: سخنم را با مطلبی که پذیریشش بسیار سخت و تامل برانگیز است شروع می‌کنم مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال ۱۳۷۰ در مراسم دیدار با کارکنان کمیته امدادکه برای اولین و آخرین بار با این عزیزان برگزار شد مطلبی را بیان کردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «ما هميشه از اسلام اينطور فهميده ايم كه كسب درآمد البته از طرق مشروع آزاد است و مانعى ندارد؛ منتها اين اجازه همراه با ايجاب و الزام انفاق است؛ يعنى اگر كسى درآمدى كسب كرد، ولى حتى انفاق مستحب نكرد، او پيش خداى متعال مؤاخذ است. ما نمى توانيم بگوييم كه انفاق واجبمان را كرديم، مالياتمان را داديم، خمس و زكاتمان را هم داديم، از اين پول نمى خواهيم خرج كنيم؛ در حالى كه مى دانيم در جامعه فقر و كمبود هست؛ نخير، اين آدم پيش خداى متعال سعادتمند نيست؛ مرضى عند الله نيست؛ براى خاطر اينكه آن حسابهاى الزامى جداست؛ باب ديگر و جريان ديگرى است. انفاقات استحبابى را هم براى ما قرار داده اند. مستحب است، يعنى آن حكم واجب را ندارد كه من در هر موردى لزوما اين كار را بكنم؛ اما اگر كسى بالمره باب اين مستحب را بر روى خودش ببندد، بلاشك خلاف اراده و خلاف اقتضاى احكام الهى كار كرده است؛ ... هركس خودش را موظف بداند كه انفاق كند.»
وی تصریح کرد: با کمی تامل، می‌شود فهمید در بحث مراتب دینی مدعا این است ما دارای سه درجه‌ی دینداری هستیم یک سطح اسلام (مسلمان)، سطح ایمان (مومن) و بالاترین سطح احسان (یقین).
حسینی یمین در ادامه اذعان کرد: مسلمانی پایین ترین درجه دینداری است و ضمن اینکه مطلوب نیست. بالاترین مرتبه سطح یقین است هرکدام از این مراتب الزامات خاص خود را دارند، الزامات مسلمین فقط به احکام فقهی (واجب و حرام) است، سطح ایمان علاوه بر الزامات فقهی دارای الزامات اخلاقی هم هست.
وی افزود: پس اگر رهبر معظم انقلاب فرمودند حتی اگر انفاق مستحب نکرد پیش خدا مؤاخذ است برای «مومنان» می‌گویند، درجه‌ی بالاتر و همان متقین و اهل احسان است که باید علاوه بر الزامات فقهی و اخلاقی به الزامات عرفانی نیز عمل کنند (مقام ایثار)، در دین هم مسئله خمس و زکات وجود دارد، هم انفاق و هم ایثار که سطوح مختلف از ایمان هستند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان سوال آیا مسلمانی سطح مطلوب است یا خیر گفت: برای مثال در خانواده اگر بخواهیم فقط به الزامات فقهی عمل کنیم آقا باید مهریه،نفقه و اجرت المثل را بپردازد و خانم هم تنها باید تمکین خاص و عدم خروج ازمنزل را به جا آورد اگر در همین حد عمل شود قطعا این خانواده به سعادت نخواهد رسید و حتی وجود آن مضر خواهد بود.
وی با تاکید به آنکه نباید تنها به حد اسلام قانع شد افزود: خانواده‌ای که تنها الزامات فقهی را رعایت کند هیچ جای رشدی نخواهد داشت. قرآن کریم می‌گوید « قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ اعراب گفتند ما ایمان آوردیم اما خداوند به آنها فرمود شما تنها اسلام آوردید ایمان در قلبهایتان وارد نشده است (14/حجرات) » اسلام، برای دینداری سطح مطلوبی نیست برای بهره‌مند شدن باید ایمان قلبی آورد.
وی خاطرنشان کرد: بنا به فرموده‌ی قرآن کریم قطعا مومنان رستگار خواهند شد، نمازگزارانی که خشوع و خضوع دارند رستگار می‌شوند.
وی در پایان یادآور شد: اسلام به تنهایی کافی نیست. جامعه با احکام اسلام اداره می‌شود نه با احکام ایمان. مومنین نیز رساله‌های جداگانه باید داشته باشند.باید مانند ائمه‌ی اطهار علیهاسلام در راه خدا ایثار کنیم و در عین حال از روز معاد خوف داشته باشیم تا رستگار شویم.

captcha