احیای مکتب‌خانه‌های قدیم با راه‌اندازی خانه‌های قرآن شهری و روستایی
کد خبر: 3692650
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

احیای مکتب‌خانه‌های قدیم با راه‌اندازی خانه‌های قرآن شهری و روستایی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه 256 خانه قرآن شهری و روستای در سطح استان فعال است، گفت: راه‌اندازی خانه‌های قرآن شهری و روستایی در راستای احیاء مکتب‌خانه‌های قدیم صورت گرفته است.

احیای مکتب‌خانه‌های قدیم با راه‌اندازی خانه‌های قرآن شهری و روستایی

مهدی رمضانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: در حال حاضر 256 خانه قرآن شهری و روستایی به تفکیک 130 خانه قرآن شهری و 126 خانه قرآن روستایی در سطح استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

آموزش عمومی قرآن، محور اصلی خانه‌های قرآن
وی با بیان اینکه محورفعالیت خانه‌های قرآن آموزش عمومی قرآن کریم است، افزود: تدریس قرائت و حفظ قرآن از فعالیت های عمده خانه‌های قرآن است اما برخی از خانه های قرآن قوی که بیشتر در مناطق برخوردار هستند، فعالیت ترویجی، فرهنگی، برگزاری جشنواره و ... را هم در برنامه دارند.
رمضانی اظهار کرد: از بین خانه‌های قرآن روستایی فعالیت‌های روستای «جنگل» از توابع تربت حیدریه از قوت بالایی برخوردار است که تاکنون فعالیت های خوبی را از این خانه قرآن شاهد بودیم.
خانه‌های قرآن برخلاف مؤسسات قرآنی شخصیت حقوقی ندارند
وی در خصوص تفاوت فعالیت موسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، تصریح کرد: به لحاظ فعالیت تفاوت چندانی ندارد اما خانه های قرآن شخصیت حقوقی ندارند و به جز در سازمان تبلیغات که متولی آن است در جایی به ثبت نرسیده‌اند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه خانه‌های قرآن شهری و روستایی حدود 10 سال است که راه‌اندازی شده‌اند، هدف از راه‌اندازی این مراکز را احیاء مکتب خانه‌های قدیم برشمرد.
تأمین هزینه خانه‌های قرآن از محل کمک خیران و شهریه ثبت‌نام‌کنندگان
وی ابراز کرد: بودجه خاصی برای تأمین اعتبارات خانه‌های قرآنی وجود ندارد و کلیه هزینه‌ها از محل شهریه ثبت‌نام‌شوندگان و خیران تأمین می‌شود، ضمن اینکه اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نیز از طرح‌های خانه‌های قرآن حمایت کرده و در خصوص تجهیز این مراکز نیز مساعدت می‌کند.
رمضانی در خصوص مؤلفه‌های پذیرش مدیران خانه‌های قرآن نیز اضافه کرد: شرایط سنی خاصی برای مدیران در نظر گرفته نشده است و داشتن مدرک دیپلم، برخورداری از اطلاعات قرآنی در حد متوسط، متأهل بودن و قبول شدن در مصاحبه حضوری با محوریت قرآنی از مولفه‌های پذیرش مدیران است، ضمن اینکه در روستاها نیز باید فرد مورد تائید دهیار باشد.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: بیشتر مدیران و قرآن آموزان خانه های قرآن شهری و روستایی بانوان هستند.
وی در خصوص شرایط شرکت‌کنندگان در خانه‌های قرآن شهری و روستایی افزود: چون محوریت آموزش عمومی قرآن کریم است لذا از سن سه سال به بالا می توانند در این مراکز برای بهره‌مندی از کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: مجوز خانه های قرآن شهری و روستایی از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان صادر می‌شود.

انتهای پیام

captcha