مستند «چرخ و فلک» رونمایی و اکران شد
کد خبر: 3697815
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
روایتی از جانباز مدافع حرم؛

مستند «چرخ و فلک» رونمایی و اکران شد

گروه فرهنگی ـ مراسم رونمایی و اکران مستند «چرخ و فلک» با محوریت زندگی مهدی باوی، جانباز مدافع حرم امروز 16 اسفندماه در سینما بهمن اهواز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم رونمایی و اکران مستند «چرخ و فلک» با محوریت زندگی مهدی باوی، جانباز مدافع حرم امروز 16 اسفندماه در سینما بهمن اهواز برگزار شد.

مرتضی مطوری، کارگردان این مستند در این مراسم با بیان اینکه تعداد زیادی از مسئولان را برای این مراسم دعوت کرده بودیم اما خیلی‌ها نیامدند، خطاب به «مهدی باوی» گفت: کسانی که در این مسیر قدم می‌گذارند، باید مظلوم باشند تا به آنچه که می‌خواهند برسند.

وی ادامه داد: سکانسی در این فیلم وجود دارد که ما آن را در گلزار شهدای اهواز فیلم‌برداری کردیم. چند روز می‌رفتیم و می‌آمدیم. مادری در آنجا توجه ما را جلب کرد. عبای خود را بر مزار پهن کرده بود، انگار که قبر را بغل کرده باشد. بعدها فهمیدم مادر سجاد باوی است. سر صحبت را با او باز کردیم. حرف عجیب و تکان‌دهنده‌ای گفت. می‌گفت یک بار برای خرید رفته بودم، فروشنده به من گفت چقد به پسرت می‌دادند که او را فرستادی؟ اما با این وجود او گفت خوشحالم که پسرم را تقدیم کردم.

مطوری عنوان کرد: واقعیت جامعه ما این است که مردم جور دیگری فکر می‌کنند. وقتی که این حرف را شنیدم احساس کردم این فیلم باید جوابی باشد به آنهایی که این فکر و دیدگاه را دارند. شاید مسئولانی که این فیلم را می‌بینند چاره‌ای بیندیشند.

مستند چرخ و فلک به کارگردانی مرتضی مطوری و تهیه‌کنندگی سعید راضی‌حویزه تهیه و تولید شد که در مراسم اکران آن حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد مسئول فرهنگی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، مسلم رحیمی مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان، ناصر سودانی مدیر دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز، و برخی از خانواده‌های مدافعان حرم و مردم حضور داشتند.

سعید راضی‌حویزه، تهیه کننده مستند «چرخ و فلک» در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: مهدی باوی پیش از اعزام به سوریه در کارهای تصویربرداری و فیلم‌برداری شاغل بود. از آنجا بود که با این سوژه آشنا شدیم. مدتی او را ندیدیم و متوجه شدیم به سوریه رفته است. وقتی که از سوریه برگشت حال مساعدی نداشت. در بیمارستان به ملاقات او رفتیم. آنجا بود که وضعیت خود و خانواده‌اش را از نزدیک دیدیم و با مشکلاتشان آشنا شدیم. از خود پرسیدیم وظیفه ما به عنوان فیلم‌ساز چیست؟

معاون فرهنگی موسسه شهید علی هاشمی ادامه داد: قبل از اینکه مهدی باوی به سوریه برود شغل داشت اما در آنجا جانباز شد و بدون اغراق از هر چهار ماه، دو ماهش را در بیمارستان است. مشکلات مالی و خانوادگی و دشواری نگهداری از فرزندان توسط همسر را داشت. وظیفه هنرمند پیداکردن زوایای پنهان مشکلات جامعه است. می‌خواستیم که تأثیر حضور مهدی باوی در سوریه را به جامعه برگردانیم. تصمیم گرفتیم مستند او را بسازیم. با خودش صحبت کردیم، اول خیلی راضی نبود اما با اصرار ما راضی شد.

راضی‌حویزه با بیان اینکه فیلم‌های قبلی در این حوزه قدری شعاری بوده‌اند، گفت: در داستان این مستند به خانواده او و خودش نزدیک شدیم تا نشان دهیم صرف‌نظر از دفاع نظامی که وی در برابر دشمن داشته، بازتاب‌هایی برای خود خانواده‌اش به وجود آمده است. او تا قبل از آنکه به سوریه برود آدم فقیری نبود،‌ کار می‌کرد و شغل داشت.

تهیه کننده مستند چرخ و فلک گفت: حال و هوای فیلم‌سازی ما خیلی خوب نیست. کسی هم در ساخت این مستند دست ما را نگرفت. سعی کردیم وظیفه‌شناس باشیم و زوایای پنهان آدم‌هایی که جامعه به آنها نیاز دارد را در این مستند نشان دهیم.

وی گفت: انتظار ما شرکت مسئولان در مراسم اکران این مستند بود. ما از آنها انتظار داریم و هدفمان از ساخت این مستند آن بود که این جانباز مثل گذشته یک شغل داشته باشد. ما در زاویه خودمان این فیلم را ساختیم، مسئولیتش را پذیرفتیم و هزینه‌اش را هم پرداخت کردیم. امیدوارم که مسئولان برای بهبود وضعیت این جانباز مسئله اشتغالش را حل کنند.

انتهای پیام

captcha