تلاوت قرآن با صوتی حزین تا آخرین لحظه عمر
کد خبر: 3723939
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
قاری روشندل گیلانی آرزو دارد؛

تلاوت قرآن با صوتی حزین تا آخرین لحظه عمر

گروه چهره‌ها ــ امیدرضا رحیمی، قاری روشندل گیلانی کشورمان از آرزوی تلاوت قرآن با لحن و صوتی مناسب تا آخرین روز عمر و همچنین تثبیت بیشتر محفوظات، حضور در مسابقات مختلف و در واقع شناساندن قرآن به دیگران می‌گوید.

تلاوت قرآن با صوتی حزین تا آخرین لحظه عمر

امیدرضا رحیمی، قاری روشندل کشورمان از استان گیلان و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام در این دوره از مسابقات، حائز رتبه دوم شد. طی گفت‌وگوی او با خبرنگار ایکنا  با این قاری قرآن بیشتر آشنا می‌شویم؛
- در ابتدا خود را معرفی کنید.

در سال 1377 در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و از سن هفت‌سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و در سن 17سالگی توانستم حافظ کل قرآن شوم. طریقه حفظم در ابتدا صرفاً با شنیدن صوت نوارهای کاست بود و سپس با قرآن‌های خط بریل ادامه دادم که اینگونه شیوه حفظ برایم آسان‌تر شد و در حال حاضر روزانه سه جزء را مرور می‌کنم، همچنین در رشته ادبیات فارسی دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستم.

- آیا دیگر اعضای خانواده‌ به عرصه قرآنی ورود داشته‌اند؟

بله، برادرم، مجتبی رحیمی که به تشویق خانواده، تاکنون توانسته‌ است، حدود هشت جزء از قرآن را حفظ کند.
- استادی هم داشتید یا این مسیر را به تنهایی گذراندید؟
در طول این سال‌ها از محضر استاد «محمد فلاح‌پور» بهره‌ بردم.
- در چه سنی وارد عرصه قرائت قرآن شدید؟
با تشخیص استاد فلاح‌پور از سن 10سالگی وارد عرصه قرائت قرآن شدم.
- انگیزه اصلی‌ شما برای ورود به عرصه قرائت قرآن چه بود؟
از کودکی، حدود شش‌سالگی هنگامی که تلاوت پیش از اذان پخش می‌شد، مشتاقانه گوش می‌دادم و نیز والدینم بسیار دوست داشتند که من قاری قرآن شوم.
- آموزش قرآن را از کجا آغاز کردید؟
در ابتدا در مؤسسه قرآنی جابر بن‌ عبدالله انصاری رشت، قرائت قرآن را فراگرفتم، اما بعدها نیز با حضور در جلسه قرآن استاد فلاح‌پور نیز در زمینه قرائت و حفظ پیشرفت کردم. 
- در قرائت از سبک چه قرائی تقلید کردید؟
نخستین قطعه تقلیدی‌ام از تلاوت مرحوم محمد صدیق منشاوی بود و سپس از افرادی چون عبدالباسط محمد عبدالصمد و در حال حاضر از سبک استاد مصطفی اسماعیل نیز تقلید دارم.
- نظرتان درباره برپایی مسابقات ویژه نابینایان چیست؟
این کار، پسندیده و عالی است، چون نابینایان شرایط افراد بینا را در مسابقات نخواهند داشت و به همین دلیل، مناسب است که مسابقات مجزا بو انگیزه ارتقا داشته باشند که این نقطه تحرکی برای نابینایان می‌شود تا هر از چندگاهی در مسابقات کشوری حضور پیدا کنند. البته سازمان بهزیستی کشور باید کادرسازی بهتری برای مسابقات قرآن ویژه نابینایان داشته باشد؛ چرا که ممکن است زمینه‌ها خوب مهیا نشود در ادامه کار با کمبود قاری و حافظ روشندل در این مسابقات روبه‌رو شویم، پس باید با برنامه‌ای درست به کشف استعدادها و شناسایی آنها و در ادامه تقویتشان برای حضور پررنگ‌تر در مسابقات بین‌المللی پرداخت. 
- چه میزان از مفاهیم قرآن در زندگی بهره‌مند شده‌اید؟
اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که آزمون آن هرساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود؛ بهانه‌ای‌ است برای اینکه حفاظ برای دریافت این مدرک به سوی دریافت بیشتر مفاهیم قرآن سوق یابند.  قطعاً مفاهیم قرآن راهگشای انسان در زندگی‌اش است و فردی که مادام آیات را برای تثبیت محفوظات تکرار می‌کند، خواه ناخواه چندین بار در خلال مرور در آیات تدبر می‌کند و به مفاهیم آیات نیز توجه می‌کند. این مفاهیم در زندگی هر فردی به شکلی مؤثر است. همین داستان‌های قرآن به نحوی مؤثر است و یکی از این ویژگی‌ها افزایش اراده افراد با ایمان است و این‌که چگونه خداوند از آنها پشتیبانی می‌کند و با قدرت اراده‌ای که خداوند به آنها داده است، می‌توانند موفق شوند.
- چه رتبه‌هایی تاکنون دریافت کرده‌اید؟

رتبه اول رشته حفظ 20 جزء قرآن در مسابقات قرآن قوه‌ قضائیه در سال 96، رتبه اول رشته حفظ 20 جزء در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سال‌های 94-95، رتبه سوم رشته اذان در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، رتبه سوم رشته اذان در مسابقات دانش‌آموزی و در مجموع حدود 80 مقام اول در استان در سطوح مختلف و در رشته‌های حفظ 5، 10و 20 جزء و کل و اذان و قرائت دارم.

- در آتی برای ارتقای دانش قرآنی‌تان چه برنامه و یا بهتر بگوییم چشم‌اندازی تعریف کرده‌اید؟
قطعاً، تثبیت بیشتر محفوظاتم در اولویت قرار دارد و نیز حضور در مسابقات مختلف و در واقع شناساندن قرآن به دیگران و افرادی که علاقه‌مند هستند ولی نیاز به مشوق و الگو دارند تا این مسیر را با انگیزه بیشتری طی کنند. همچنین آرزویم این است که تا آخرین لحظه عمرم، بتوانم قرآن را زیبا و با لحن و صوت خوب تلاوت کنم. 
- اگر توصیه‌‌ای برای هم‌سن‌وسالان خود دارید. بیان کنید.
به دوستان عزیزم می‌گویم، محال است که انسان به سمت قرآن بیاید و خیر و برکتی نصیبش نشود و در زندگی‌اش شاهد گشایش نباشد. در حدیث ثقلین نیز داریم که دو امانت گران‌بها در نزد ما به امانت گذاشته شده است، یکی قرآن و دیگری اهل‌ بیت(ع) هستند و توصیه می‌کنم که آیات قرآن را هر چند به  تعداد کم، اما هر روز بخوانند و در معنای آن تدبر کنند که قطعاً در زندگی‌شان اثرگذار است.
- در پایان درخواستی از مسئولان قرآنی کشور دارید؟
به من ثابت شده است و به واقع مسیر قرآن برای جذب جوانان، سریع‌ترین و جذاب‌ترین مسیر است، خواهشاً بودجه برنامه‌های قرآنی را به ویژه در بخش آشنایی جوانان با ترجمه و تفسیر قرآن افزایش دهند و تلاش کنند به قرآنیان بیشتر بها دهند و از افرادی که قرآنی هستند بخواهند در زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی گام بردارند و سطح گستردگی فعالیت‌های قرآنی در تمامی حوزه‌ها بیشتر شود.
انتهای پیام

captcha