محور اصلی رسانه، صدق است/ از روش‌های اشتباه برای جذب مخاطب استفاده نكنیم
کد خبر: 3726564
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
آیت‌الله دژكام:

محور اصلی رسانه، صدق است/ از روش‌های اشتباه برای جذب مخاطب استفاده نكنیم

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بيان اينكه محور اصلي رسانه، صدق است، گفت: ما اعتماد را وقتی برای رسانه می‌آوریم كه احساس راستی شود.

محور اصلی رسانه، صدق است/ از روش‌های اشتباه برای جذب مخاطب استفاده نكنیم

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 9 تیرماه در نخستین نشست خبری با خود با اصحاب رسانه اعم از مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها محور اصلی رسانه را صدق عنوان كرد و گفت: ما اعتماد را وقتی برای رسانه می‌آوریم كه احساس راستی شود.
وی با تصریح اینكه گاهی اوقات ما در رسانه‌ها در روش‌های جذب مخاطب اشتباه می‌كنیم، یعنی كاری برای جذب مخاطبان می‌كنیم اما اشتباه است، گفت: ما باید وظیفه خود را انجام دهیم نه اینكه منتظر باشیم مردم توجه می‌كنند یا خیر.

اعلام آمادگی برای برپایی كارگاه‌های تكنیك كار رسانه‌ای و اخلاق در فقه رسانه
آیت‌الله دژكام اعتقاد دارد كه ما نیاز داریم دانش خود را در حوزه رسانه كمی افزایش دهیم، گفت: این مئسله وظیفه مجموعه ما نیست ولی از باب اینكه می‌توانیم فضایی برای همدلی با اصحاب رسانه فراهم شود، حاضریم كارگاه‌های تكنیك‌های كار رسانه‌ای برای خبرنگاران و مدیران آن‌ها برگزار كنیم و در حاشیه آن نیز بحث اخلاق را مطرح كنیم چون اگر تنها بحث كارگاه‌های اخلاق باشد، بدون بیان تكنیك‌های كار رسانه‌ای جوابگو نیست یعنی ما در حاشیه این كارگاه اخلاق در فقه رسانه را تبیین می‌كنیم.

نماينده ولي فقيه در استان فارس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: قرآن همه نیازهای بشری را مدنظر قرار گرفته است و مسلماً در هر راستایی كه بخواهیم آغاز كنیم، می‌توانیم از آموزه‌های این كتاب آسمانی بهره جوییم.

برای بهره‌برداری از قرآن، باید ابتدا آن را بخوانیم
وی با بیان اینكه قرآن را باید بخوانیم تا بتوانیم از آن استفاده ببریم، افزود: نبی كسی است كه خبر دارد و اخبار آسمانی را می‌آورد چنانچه خداوند در قرآن كریم خطاب به پیامبر فرموده است كه به مردم خبر بده كه خداوند غفور و رحیم است.

سبقت رحمت خداوند بر غصب باید در رسانه‌ها نشان داده شود
آیت‌الله دژكام ادامه داد: این معرفی به غفور و رحیم یعنی چیزی كه در عرصه رسانه‌های به‌صورت گسترده نداشته‌ایم و همه‌اش او را منتقم و جبار معرفی می‌‌كنیم بعد هم از هم‌گسیختگی ایجا می‌شود لذا تأكید بر جهت رحمت و مغرفت الهی باید زیاد باشد و این سبقت رحمت بر غضب باید در رسانه‌های ما طوری نشان داده شود كه این ملتی كه از همه طرف مورد هجمه است،‌ بتواند خود را جمع كند.
امام جمعه شیراز گفت: ما گاهی ساختار نظام اسلامی را كه باید در عرصه رسانه‌ها و خبررسانی مورد توجه باشد، گم كرده‌ایم و بعضاً رسانه‌های ما مدل و الگوی رفتاری خود را از رسانه‌ای كه می‌گیرد كه از نظام غیراسلامی هستند لذا باید نگاه خود را مقداری تغییر دهیم تا بدانیم كه چه می‌گوییم.
وی با اشاره به سخنان برخی درباره دولت و با ذكر این نكته كه نظر خود را درباره دولت در خطبه‌های نماز جمعه دیروز بیان كرده است، گفت: ما مردم‌سالاری دینی را پذیرفته‌ایم و آن كسی كه می‌گوید درباره دولت و مملكت مطلبی را بیان می‌كند، نظر خود را بیان می‌كند در حالی كه این كشور به سبك مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود.

هركسی باید در چارچوب نظام اسلامی و منطبق با منویات رهبری حركت كند
آیت‌الله دژكام افزود: ما نباید همه چیز را به بازی بگیریم و هر كسی بخواهد سلیقه خود را اعمال كند؛ باید هر كسی در چارچوب نظام اسلامی و آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند، حركت كند و جا ندارد وقتی معظم‌له مطلبی را بیان می‌فرمایند ما مطلب دیگری را بیان كنیم.

جریانات سیاسی كشور در جاهایی غیر از اصول كلی اختلاف دارند
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه در این فضا ما باید الگوی تكمیل‌كننده شویم نه اینكه فضا را به هم ریخته كنیم، گفت: شكل و ساختار را نباید فراموش كنیم و ما در یك قالبی به هم قول دادیم كه با یكدیگر كار كنیم و تمام طیف‌ها و جریانات سیاسی كشور در جاهایی غیر از اصول كلی اختلاف دارند و در این اصول كسی نباید خدشه‌ای ایجاد كند.
وی با تأكید بر اینكه مبنای ما دموكراسی است و نمی‌توانیم هر كسی چیزی گفت آن را مبنا قرار دهیم، گفت: ما نظام را با چارچوب و قوانین خودش تشكیل دادیم و اگر حرفی بزنیم كه با آن چارچوب‌ها سازگار نباشد، نمی‌توانیم ادامه دهیم.

نقش دولت در نظام اسلامی با نقش دولت در نظام‌هایی كه اسلامی نیستند، متفاوت است
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه نقش دولت در نظام اسلامی با نقش دولت در نظام‌هایی كه اسلامی نیستند، متفاوت است، گفت: در این نگاه انسان‌مدارانه‌ای كه در اروپا دیده می‌شود گاهی اوقات انگار دولت جای خدا را هم گرفته است و اگر خبرنگار و رسانه ما بخواهد این‌‌گونه نقش دولت را تبیین كند با اصول نظام اسلامی در تضاد است و ما به دلیل عدم تبیین نقش دولت در رسانه‌های اسلامی مشكل داریم.

باید خداپندار شویم
امام جمعه شیراز با تأكید بر لزوم پرهیز از انتظارات زیادی كه از یك امام جمعه می‌رود، گفت:‌ باید خداپندار شویم و گمان نكنیم شخصی هر كاری بخواهد می‌تواند انجام دهد. به عنوان مثال تصور عوام از امام جمعه این است كه هر چه بخواهد می‌تواند انجام دهد در حالی كه من خود را چنین كسی نمی‌بینم و این تصور اشتباه را باید اصلاح كنیم. من یك گوشه كار هستم و باید نقش خود را بشناسم و در جایگاه خود عمل كنم.

رسانه باید به جای خود برگردد
وی اظهار كرد: چرا ما چیزی را القا می‌كنیم كه یك فرد هر كاری بخواهد می‌تواند انجام دهد در حالی كه ما انقلاب كردیم تا دیكتاتوری را حذف كنیم لذا رسانه باید به جای خود برگردد و اگر سر جای خود باشیم، با مردم بسیار راحت‌تر تعامل خواهیم كرد و بسیاری از مشكلات ما رفع خواهد شد چون مردم نمی‌توانند نابرابری را تحمل كنند.

عدالت را باید با پیشرفت همراه كنیم
آیت‌الله دژكام از برخی اقدامات نادرست نیز انتقاد كرد و گفت: گمشده ما عدالت است اما سراغ تقسیمات كشوری می‌رویم و نتیجه آن چیزی می‌شود كه در كازرون رخ داد؛ یعنی ما به سراغ چیزهای دیگری می‌رویم در حالی كه عدالت را باید با پیشرفت همراه كنیم.
وی باز هم تأكید كرد كه در این نظام هر كسی جایگاهی دارد و باید نقش خود را به درستی ایفا كند تا بتوانیم بر مشكلات فائق آییم لذا چیزی كه در اختیار من نیست، نباید از من مطالبه شود.
امام جمعه شیراز خطاب به اصحاب رسانه گفت: به هم كمك كنیم تا مدیریت ارتقا پیدا كند؛ مدیری كه پاسخگو نیست احساس می‌كند چیزی كم دارد اما اگر احساس كند كه رسانه به او كمك می‌كند تا بار او كمتر شود، پاسخ‌گو می‌شود.
وی به دیدارهای خود با جامعه روحانیت اشاره كرد و افزود: از زمانی كه به اینجا آمده‌ایم تمام اعضای جامعه روحانیت می‌خواستند به من كمك كنند لذا ما این كمك گرفتن را از روحانیت شروع كردیم و بعد از آن به مدیران منتقل می‌دهیم زیرا همه نیاز داریم با هم باشیم، پس چرا وقتی رهبری و رئیس جمهور مطلبی را می‌گویند، انجام نمی‌دهیم.

بیاییم یك مدل همكاری ایجاد كنیم
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه برخی از تیترهای رسانه‌ها تفرقه‌افكن و یا ایجاد محبت است، گفت:‌ نمی‌توانیم بگوییم كسی گفتمان سیاسی خود را كنار بگذارد اما بیاییم یك مدل ایجاد كنیم كه همه با هم در آن به یكدیگر كمك كنیم و اگر این كار را انجام دهیم، قطعاً دشمن خارجی شكست خواهد خورد.

اهمیت خدامحوری و ایجاد قدرت اقناع در مدیران
نماینده ولی فقیه در استان فارس، اهمیت خدامحوری و ایجاد قدرت اقناع در مدیران را یادآور شد و گفت: اگر اقناع وجود داشته باشد، چرا سانسور كنیم؛ لذا مشكل نبود قدرت اقناع است.
وی در ادامه خواستار تیزبینی رسانه‌ها در انعكاس اخبار خطبه‌های نماز جمعه شد و گفت: خبرنگار با زیركی می‌تواند مطالب جدید و نگاه و رویكرد خطبه را با دقت منعكس كند و ببیند اگر امام جمعه طرح مشكل كرد، چگونه آن را پاسخ داد در حالی كه در برخی از رسانه‌ها بسیار سطحی تصمیم‌ها را گزارش می‌دهیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه گاهی اوقات ما برخی چیزها را زیادی بزرگ می‌كنیم، گفت: وقتی چیزی را گزینش و منعكس كردید، مراقب باشید كه خلاف واقع نباشد و نباید طوری شود كه شانتاژ درست كنیم و طرف را زیر سئوال ببریم تا طرف مجبور شود، جواب دهد چون هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد.
انتهای پیام

captcha