علاقه‌ای که از حفظ چند سوره کوچک آغاز شد
کد خبر: 3731849
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
نوجوان 15ساله حافظ کل قرآن می‌گوید:

علاقه‌ای که از حفظ چند سوره کوچک آغاز شد

گروه چهره‌ها ــ امیرمحمد نیک‌خواه از سال 1392 با حضور در دوره‌های حفظ قرآن به مدت یکسال حافظ کل قرآن کریم شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ امیرمحمد نیک‌خواه، حافظ کل قرآن کریم، 15 سال سن دارد که به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) موفق به حفظ کل قرآن شده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛
ایکنا: متولد چه سالی هستید؟
سال 1382 در تهران متولد شدم.
ایکنا: حفظ قرآن را از چه سالی آغاز کردید؟
از سال 1392 و با حضور در دوره حفظ تخصصی یک‌ساله جامعةالقرآن شروع کردم و در نهایت در سال 93 موفق به حفظ کل قرآن شدم.
ایکنا: از چه طریقی با مؤسسه جامعةالقرآن آشنا شدید؟
یکی از دوستانم در دوره‌های این مؤسسه حضور داشت و به من معرفی کرد و سپس در دوره‌های آن حضور پیدا کردم.
ایکنا: از کجا متوجه استعداد حفظ قرآن شدی؟
در منزل هنگامی که سوره‌های کوچک قرآن را یک بار گوش می‌دادم، حفظ می‌شدم و اینگونه علاقه‌مندی خود را متوجه شدم و اینکه می‌توانم حافظ کل قرآن شوم، البته این لطف خداوند بود که موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.
ایکنا: درباره میزان مؤانست خانواده‌ات با قرآن بگویید.
برادرم که بزرگتر از من است، حدود چهار جزء از قرآن را حفظ کرده است و پدرم نیز استاد دانشگاه است او هم مشوق خوبی برای ورودم به عرصه قرآنی بوده است، اما مهمترین مشوقم مادرم بود که با ایجاد کردن انگیزه در من و تقویت آن، من را در این راه تشویق کرد و موجب شد با ممارست یک‌ساله در این راه حافظ کل قرآن شوم.
ایکنا: چه احساسی داشتی از اینکه به‌خاطر حفظ قرآن به صورت فشرده در یک‌سال از تحصیل محروم شدی؟
کاملاً از درس جدا نشدم، بلکه برای امتحان در سر جلسه حضور داشتم، فقط در کلاس‌های مدرسه حضور پیدا نمی‌کردم و پدرم نیز در این راه خیلی کمکم کرد که بتوانم پایه پنجم را به راحتی پشت سر بگذرم در عین اینکه در کنار آن حفظ قرآن نیز داشتم.
ایکنا: چه برکاتی از انس با قرآن کریم داشتی؟
حفظ آیات قرآن در خیلی از زمینه‌ها کمکم کرده است و در روح و جان من اثرگذار بوده به گونه‌ای که در خیلی از جاها موجب شده که هم سن‌و‌سالان خودم را به حفظ قرآن تشویق کنم و در محافل به عنوان حافظ قرآن حضور پیدا کردم که برایم لذت‌بخش و شیرین بوده است. این برکات به‌‌گونه‌ای بود که قرآن در تمام زندگی من چه در تحصیل و هم در دیگر مراحل زندگی‌ام همراه و کمکم بوده است.
ایکنا: چه مدت را برای تثبیت و مرور آیات وقت می‌گذارید؟
در حال حاضر که در دوره تکمیلی حفظ قرآن هستم، دو کلاس حفظ دارم که بخشی از آن مهارتی است و شامل بیان شماره صفحه و شماره آیه است و کلاس دیگر نیز ترتیبی است و همچنین کلاس آشنایی با مفاهیم و کلاس ترتیل نیز دارم که در آنها شرکت می‌کنم. اما روند این است که در کلاس حفظ بیشتر سوره به سوره جلو می‌رویم و ضریب پنج‌های آیات را مثلاً 5، 10، 15، 20 و ... را زیاد کار می‌کنیم و هر سوره که کار می‌کنیم با سوره قبلی و یا جزء قبلی به استادمان تحویل می‌دهیم. در منزل نیز روزی سه جزء را مرور و تثبیت می‌کنم و در کلاس‌های تثبیت جامعةالقرآن نیز حضور دارم.
ایکنا: توصیه‌ای به هم سن‌وسالان خودت دارید؟
از هم سن‌وسالانم می‌خواهم که به عرصه حفظ قرآن ورود پیدا کنند، چون خدا هم آنها را برای حافظ کل قرآن شدن کمکشان می‌کند و این موجب می‌شود که قرآن با جان و روح آنها همراه باشد و با تمرکز بیشتر بتوانند سوره‌های بیشتری از قرآن را البته با دقت به معانی آن حفظ کنند تا سریع‌تر حافظ قرآن شوند.
ایکنا: از برنامه آینده‌ات در عرصه قرآن بگویید.
همانطور که حافظ کل قرآن شدم، می‌خواهم در مسابقات قرآن حضور پیدا کنم تا به عنوان حافظ قدرتمند نماینده کشورمان بدرخشم.
ایکنا: اگر در پایان صحبتی دارید بگویید.
تشکر از خبرگزاری برای اینکه شرایط فوق را فراهم کرد و همچنین از مسئولان می‌خواهم که بیشتر به فعالیت‌های قرآنی کشور بها دهند و به ویژه به نوجوانان قاری وحافظ بیشتر اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام

captcha