تشویقی که موجب انگیزه برای ادامه راه شد/ حضور خانوادگی در جلسات قرآن اساتید
کد خبر: 3788331
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
برنامه‌نویس سیستم‌های رایانه‌ای نهاجا:

تشویقی که موجب انگیزه برای ادامه راه شد/ حضور خانوادگی در جلسات قرآن اساتید

گروه چهره‌ها ــ سرگرد حمیدرضا نصیری، از مهندسان کامپیوتر و حافظان کل قرآن است، وی در تشریح انگیزه خود برای استمرار حفظ قرآن به توجه اساتید جلسه قرآن به قرائت او و تشویق‌هایی در قالب اهدای نوار کاست تلاوت محمدصدیق منشاوی و مصطفی اسماعیل اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ سرگرد حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر و از قاریان ممتاز نیروی هوایی است. وی در حال حاضر از کارکنان پایور نیروی هوایی ارتش کشورمان است که برنامه‌نویسی سیستم‌های رایانه‌ای نیروی هوایی را عهده‌دار است.

نصیری در خانواده قرآنی متولد شد و از سن 10 سالگی، با توجه به اهتمام عمویش «ایوب نصیری» که از قاریان قدیمی شهر زنجان بود و همچنین پسرعمویش که از قاریان شهر زنجان ‌است در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا می‌کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد.

او که دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و تجوید قرآن را در کنار عمویش فرامی‌گیرد تا جایی که سعی می‌کرده تا تلاوت‌هایش را با صوت و لحن انجام دهد و همین موجب شد تا اینکه موجب می‌شود تا پسرعموی بزرگش نواری از تلاوت محمداحمد بسیونی را به وی بدهد به گفته وی «این تلاوت قطعه‌ای از سوره مزمل بود که همین موجب اوج لذتم از تلاوت شد و این شد که شروع گوش و تکرار و تقلید از این استاد و قاری مصری کردم».

تلمذ نزد اساتید قرآن زنجانی

این برنامه‌نویس سیستم‌های رایانه‌ای نیروی هوایی ارتش که تداوم روند فعالیت‌های قرآنی خود را مرهون حضور در جلسات سنتی قرآن می‌داند و می‌گوید که از محضر اساتید پیشسکوت قرآنی زنجان چون استاد «محمود رنگرز» بهره‌ برده است، اظهار کرد: بیشتر قاریان در جلسات قرآن این استاد حضور داشتند، خاطرم هست نخستین بار صبح جمعه بود که با پسرعمویم، دوتایی به این جلسه رفتیم. هنگامی که نوبت به قرائت پسرعمویم رسید، استاد وی را دعوت به تلاوت کرد. چون وی نوبتش را به من داد و من هم برای اولین بار بود که در یک جلسه به تلاوت می‌پرداختم، سوره مزمل را به تقلید از استد بسیونی تلاوت کردم که مورد تشویق‌ استاد قرار گرفت. هفته آینده دو نوار کاست مشتمل از تلاوت‌های محمدصدیق منشاوی و مصطفی اسماعیل به من هدیه دادند. همین تشویق، موجب انگیزه من برای ادامه راه شد.

نصیری درباره اساتیدی که داشت، گفت: نخستین استادم که به صورت رسمی در محضرش تلمذ کردم استاد رنگرز بودند، همچنین از محضر دیگر اساتید زنجانی چون تقی نصیری و کدعمی بهره گرفتم. هنگامی سال 80-81 در دانشگاه هوایی شهید ستاری پذیرفته شدم از محضر اساتید قرآن در تهران چون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسوی‌‌بلده استفاده کردم.

در خانواده نصیری، برادر کوچکترش نیز در امر قرائت قرآن تبحر دارد. همچنین دو پسرش که در سنین 9 و 6 سال هستند کم و بیش در عرصه تلاوت قرآن ورود پیدا کرده‌اند و با آن‌ها تقلید از اساتید مصطفی اسماعیل و عبدالباسط عبدالصمد را نیز کار می‌کند.

سرگرد نصیری

در آغاز از استاد بسیونی تقلید کردم

این کارمند نیروی هوایی درباره قرایی که از آنها تقلید می‌کند، اظهار کرد: در قرائت ابتدا از استاد بسیونی تقلید کردم و سپس از مرحوم شحات محمد انور و در ادامه از کامل یوسف و محمد رفعت تقلید کردم و در حال حاضر بیشتر به سبک کامل یوسف و محمد رفعت بیشتر می‌خوانم.

وی طی برنامه‌ریزی که انجام داده است، هفته‌ای دو جلسه در جلسات قرآن حضور دارد؛ به گونه‌ای که جلسه محمدحسین سعیدیان را که شنبه‌ها در مجتمع سرچشمه برگزار می‌شود به صورت خانوادگی حضور پیدا می‌کند، همچنین در جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی سه‌شنبه‌ها در فرهنگسرای قرآن حضور پیدا می‌کند.

سرگرد نصیری طی سال 85 ازدواج می‌کند و ثمره آن دو فرزند پسر با نام‌های محمدمهدی، 9 ساله و محمدحسن، شش ساله، است که آن‌ها در کنار تلاوت قرآن، حافظ سه و یک جزء از قرآن هستند و نقش همسرش در ادامه این راه و فراهم کردن زمینه‌های لازم در منزل برای طنین تلاوت قرآن و همراه شدن برای حضور در محافل و جلسات قرآن را به دور از تأثر نمی‌داند.

وی درباره تأثیرگذاری‌ بر حضور همکاران ودوستان در عرصه‌های قرآنی، اظهار کرد: برای دوستانم جالب است فردی که به عنوان مهندس کامپیوتر کار می‌کند، در زمینه قرائت قرآن نیز این گونه با علاقه و اشتیاق است و استعداد دارد، چگونه می‌شود این دو باهم جمع شود. معتقدم این دو با هم منافاتی ندارد، همه می‌توانند در بحث قرآنی، اعتقادی و دینی فعالیت داشته باشند و هم در عرصه تخصص و حرفه‌ای که دارند، بلکه به نوعی نیز تبلیغ دین و قرآن هم هست.

سرگرد نصیری
تمام برکات زندگی‌ام از قرآن است

نصیری با اشاره به اینکه همه موفقیت‌های زندگی‌اش را از برکت قرآن می‌داند، گفت: هرچیزی که در زندگی و کارم دارم از قرآن است و امید دارم تا تمامی دغدغه‌هایمان رنگ و بوی قرآنی بگیرد. همیشه اولویت نخست برنامه‌هایم را قرآن قرار دارم و همین امر موجب شد تا دیگر برنامه‌هایم نظم خاصی پیدا کند.

وی چندین نوبت حائز رتبه نخست در مسابقات قرآن نیروی هوایی در رشته قرائت قرآن، مقام نخست مسابقات قرآن ارتش در سال 95، نفر اول مساباقت قرآن نیروهای مسلح در رشته قرائت طی سال 96 را داراست.

این مهندس کامپیوتر درباره برنامه قرآنی آینده‌اش گفت: با توجه به اینکه شورای عالی قرآن طرح ارزیابی مدرسان و قاریان را برگزار می‌کند، به لطف خداوند می‌خواهم طی سال 97 مدرک درجه دو را دریافت کنم، در نظر دارم تا جلسات قرآنی برپا کنم به گونه‌ای که به آموزش تخصصی به نوجوانان و جوانان بپردازم. همچنین استاد ابوالقاسمی یک دوره تخصصی درزمینه صوت و لحن و قرائت به صورت کارگاهی برپا کردند که خیلی پربار و همراه با برکاتی برای من بود؛ به گونه‌ای که روش کار کردن با نوجوان و جوانان و مراحل کشف استعداد‌ و توانایی تلاوت آن‌ها را فراگرفتم. همچنین بر واقع‌بینی در این زمینه تأکید شد.

لزوم شناسایی نوجوانان مستعد

سرگرد نصیری اظهار کرد: همچنین قصد دارم که دوره‌هایی را در شهرک شهید شجاعی نیروی هوایی آغاز کنم تا کشف و شناسایی استعداد‌های نوجوانان و جوانان در عرصه قرآنی به درستی و اصولی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در زمینه انجام حمایت‌های لازم و همچنین بحث بودجه‌های قرآنی گام‌های ثمربخشی بردارند، اظهار کرد: خیلی از مسئولان دغدغه‌مند مسائل انقلابی نیستند هرچند رهبر انقلاب دغدغه قرآنی دارند، اما سایر مسئولان نیز به اندازه ایشان دغدغه ندارند. باید نهضت قرآنی راه بی‌اندازیم. همچنین به رونق جلسات قرآن باید بپردازیم.

نصیری با ابراز گلایه از کمی بودجه‌های عرصه قرآنی، اضافه کرد: اگر بودجه‌ها در عرصه قرآنی استقاده و هزینه نشود صرف کدام عرصه باید بشود، حال آنکه دوای تمامی درد‌ها و گره همه مشکلات و معضلات باتوجه به آموزه‌های قرآنی حل خواهد شد.

سرگرد نصیری
وی توصیه کرد: هرچه خودمان را بیشتر در معرض قرآن دهیم، ناخودآگاه جذبش می‌شویم، هم ظاهر و هم باطن قرآن جذاب است، قرآن از نظر هنر تلاوت قرآن، برترین هنر و موسیقیایی را دارد، از دید معنوی و محتوایی بهترین کتاب و نگرش زندگیست. هر فردی از هر قشری به قرآن نگاه کند برای او جذاب خواهد بود و این می‌تواند عاملی باشد تا ارتباط بیشتر با قرآن داشته باشیم.

این برنامه‌نویس سیستم‌های رایانه‌ای نهاجا از آرزوی تلاوت در محضر فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری گفت و ادامه داد: متأسفانه تاکنون امکان حضور نداشتم، اما روز تجدید میثاق کارکنان نیروی هوایی، 19 بهمن‌ماه، چندین بار پیش از ورود ایشان تلاوت داشته‌ام، اما در محضرشان نبوده است و امیددارم روزی این امر انجام شود.

انتهای پیام

captcha