از پویایی اقتصاد و فرهنگ تا آگاهی مبلغان به شیوه‌های نوین در رونق گردشگری مذهبی
کد خبر: 3798275
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

از پویایی اقتصاد و فرهنگ تا آگاهی مبلغان به شیوه‌های نوین در رونق گردشگری مذهبی

گروه اجتماعی ــ رونق اقتصادی و فرهنگی از نتایج گردشگری مذهبی است که با برنامه‌ریزی منسجم و مدون منجر به برطرف شدن نیازهای معنوی و اقتصادی زائران و گردشگران می‌شود؛ دو بخش خصوصی و دولتی در این عرصه اثرگذار هستند به شرط آنکه با همفکری هم با درنظر گرفتن سلیقه زائران به فراهم شدن تمهیدات لازم بپردازند.

تقویت گردشگری مذهبی؛ پویایی اقتصاد و فرهنگ

گردشگری مذهبی یکی از مصادیق گردشگر است که در کشورهای مختلف به سبک و سیاق متفاوت به اجرا درمی‌آید. مصداق بزرگ و بی‌نظیر گردشگری مذهبی موسم حج ابراهیمی و حضور مسلمانان سراسر دنیا در خانه خدا است؛ از جمله دیگر مصادیق آن در کشورهایی همچون ایران است که با برخورداری از امامزادگان واجب‌التعظیم و بقاع متبرکه ظرفیت فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کرده است. 

فعالیت اقتصادی که از اینگونه اماکن مذهبی می‌توان ایجاد کرد می‌تواند در دو دسته مردمی و دولتی تقسیم‌بندی شود؛ چراکه نذورات مردمی در سال رقم قابل توجهی است که با قوانین مربوط به وقف و نذر باعث راه‌اندازی کسب و کارها و موقوفات منفعتی می‌شود که به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

ایجاد فضای فرهنگی معنوی و دینی هم از دیگر نتایجی است که با برنامه‌ریزی منسجم و سامان‌یافته می‌توان به آن دست یافت. واضح و مبرهن است استان خوزستان دارای تهدیداتی از سوی فرق ضاله است که با حضور نخبگان و علمای دینی در بقاع و امامزادگان می‌تواند خنثی‌کننده باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید دارند که «بقاع باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند» می‌توان از فرصت نوروز برای تحقق این مهم استفاده کرد.

حضور مردم در امامزادگان و جلب آنها به امور دینی و قرآنی فرصتی برای مقابله با این تهدیدات است. گرچه این فرصت باید با هوشمندی برنامه‌ریزی شود چراکه مخاطبان از سنین و تحصیلات و سطح فرهنگی متفاوتی هستند و باید برای مردم حرف‌های به‌روز و تازه گفت و جوانان را نمی‌توان با شیوه‌های قدیمی جذب کرد بنابراین باید مبلغانی که در این عرصه تلاش می‌کنند به شیوه‌های به‌روز آگاه باشند. 

اما آنچه که در عرصه اقتصادی مهم است فعال بودن کسب و کار میزبانان در روزهای عید است. حضور گردشگران و هموطنان در بقاع و امامزادگان فضایی را برای رونق اقتصادی و البته معرفی تولیدات بومی و محلی خوزستان که شامل خوراکی‌ها و صنایع دستی است فراهم می‌کند. رونق فعالیت اقتصادی در کنار فعالیت فرهنگی موقعیتی است که گردشگران مذهبی برای استان‌های میزبان فراهم می‌کنند که باید با رعایت ذوق و سلیقه مخاطب و گردآوری اجناس موردنیاز با در نظر گرفتن چارچوب‌های زیبایی و اقتصادی برای مهمانان نوروزی فراهم شود.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان با 417 امامزاده به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اوقاف خوزستان به دنبال این است که با توجه به حضور بسیاری از زائران در بعضی از امامزادگان شرایط اسکان آنها از جهات مختلف مهیا شود. به همین منظور طرح آرامش بهاری از 28 اسفند تا 15 فروردین در بقاع متبرکه با اعزام مبلغ، برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به مسائل شرعی و ترویج فرهنگ قرآن و عترت صورت گیرد.

خاکباز گفت: معتقدیم زائران برای اجابت حوائج خود به امامزادگان مراجعه می‌کنند. بنابراین ما می‌خواهیم شرایطی آرام و مطلوب را برای آنها فراهم کنیم. به همین منظور کار مرمت و آماده کردن امامزادگان و زائرسراها در حال انجام است. شهرهای دزفول، شوشتر، بهبهان و اهواز دارای زائرسرا هستند و دیگر شهرها هم صحن امامزادگان و حسینیه‌های همجوار آنها میزبان زائران خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان بیان کرد: حضور زائران در هر استانی علاوه بر مسائل فرهنگی، نتایج اقتصادی هم به بار دارد. چراکه زوار برای تهیه مایحتاج خود در شهر و استان موردنظر هزینه می‌کند. بنابراین از همه کسبه استان خوزستان می‌خواهم که فعالیت اقتصادی خود را در نوروز تعطیل نکنند چراکه این روزها بهترین زمان برای مسافرت گردشگران است. امسال بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده استان خوزستان میزبان سه میلیون بار زائر خواهد بود.

روزهای نوروز فضا و موقعیتی مناسب برای هرچه شکوفاتر شدن اقتصاد و فرهنگ معنوی است که باید با برنامه‌ریزی بخش خصوصی و دولتی به آن دست یافت. 

انتهای پیام

captcha