تشکیل جلسات تفسیر در دزفول/ از محور قرآن خارج نشویم
کد خبر: 3806123
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

تشکیل جلسات تفسیر در دزفول/ از محور قرآن خارج نشویم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ امیر وحدت‌خواه، پژوهشگر قرآن که جلسات تفسیر خود را در دزفول برپا می‌کند، گفت: در حوزه بیان تفسیر، مهم آن است که ما از محور قرآن خارج نشویم، چون قرآن کریم بیش از ۲۸۰ داستان برای کودکان، نونهالان و میلیون‌ها نکته در دل خود جای داده و کافی و جامع است.

تشکیل جلسات تفسیر در مؤسسه قرآن محمدامین(ص) دزفول

جلسات تفسیر قرآن کریم روزهای پنج‌شنبه در مؤسسه قرآنی محمدامین(ص) دزفول تشکیل می‌شود. امیر وحدت‌خواه پژوهشگر قرآن، تدریس این جلسات را بر عهده دارد. جلساتی که با هدف انتقال پیام وحی و نشر معارف قرآن با حضور آقایان و بانوان تشکیل می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

امیر وحدت‌خواه، پژوهشگر و مدرس این جلسات در این باره به خبرنگار ایکنا خوزستان، گفت: آنچه در این جلسات ارائه می‌شود حاصل پژوهش‌های 40 ساله در حوزه معارف و تفسیر قرآن کریم است. در حوزه بیان تفسیر، مهم آن است که ما از محور قرآن خارج نشویم. قرآن کریم بیش از 280 داستان برای کودکان، نونهالان و میلیون‌ها نکته در دل خود جای داده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال به پیامبر(ص) خود می‌فرماید: «وَأَنْذِرْ بِهِ؛ به وسیله قرآن هشدار بده»(انعام، 51). تلاش من در این جلسات که نزدیک سه دهه است در دزفول تشکیل می‌شود این است که یک کلمه از خودم نمی‌گویم. پیامبر اکرم(ص) با قرآن توانستند انسان بسازند چون چیزی غیر از وحی نمی‌گفتند و این وحی است که، اثر دارد.

وحدت‌خواه گفت: این جلسات پیش از این در محل مدرسه علمیه آیت‌الله کمالی دزفولی تشکیل می‌شد و پس از آن به مکان فعلی در مؤسسه محمدامین(ص) انتقال یافت. تلاش ما این است که در ماه مبارک رمضان یک آیه و یک روایت شرح دهیم تا تلاشی برای تمسک به ثقلین کرده باشیم.

این فعال قرآنی گفت: در جلسات نسبت به معنای کلمات قرآنی توضیحاتی ارائه و پس از آن در شاهد مثال آن کلمات آیات قرآنی را شرح می‌دهم. مثلاً کلمه «عفف» ریشه عفت است که به معنی مناعت است و در شرح آن گفته‌اند‎‎؛ حالت نفسانی است كه از غلبه شهوت باز دارد پس بايد عفيف به معن خود نگه‌دار و بامناعت باشد‎؛ شاهدذ مثال این آیات در آیه 273 سوره بقره «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ (اين صدقات‏) براى آن (دسته از) نيازمندانى است كه در راه خدا فرومانده‏ اند، و نمى‏ توانند (براى تأمين هزينه زندگى‏) در زمين سفر كنند. از شدّت خويشتن‏دارى‏، فرد بى‏ اطلاع‏، آنان را توانگر مى ‏پندارد. آنها را از سيمايشان مى ‏شناسى‏. با اصرار، (چيزى‏) از مردم نمى‏ خواهند. و هر مالى (به آنان‏) انفاق كنيد، قطعاً خدا از آن آگاه است‏.» است. 

وی بیان کرد: با توجه به معنای همین آیه در حكمت 68 نهج البلاغه آمده: «وَ الْعَفٰافُ زينَةُ الْفَقْرِ» تملک نفس و مناعت زينت فقر است.

انتهای پیام 

captcha